موضوع این کتاب چیست؟

درششمین نشست سبز خانه کتابدار، نخست عاطفه سلیانی کتاب "غول مهربان صحرا" - نویسنده باربارا باش ازانتشارات مبتکران - را بدون اشاره به عنوان کتاب و واژه ی صحرا درآن برای حاضران خواند.این کتاب درباره ی کاکتوسی به نام ساگارو و سودمندی های آن برای موجودات زنده ی صحرای واقع در مکزیک، آریزونا و کالیفرنیاست. پس از پایان کتاب، از حاضران خواسته شد به موضوع اصلی کتاب اشاره کنند. تنها شمار اندکی، از موضوع صحرا نام بردند.سپس، سلیانی درباره ی تعریف صحرا و طبقه بندی این زیست بوم و تقسیم بندی آن به صحراهای داغ وسرد و بیان ویژگی های هریک و تنوع زیستی در آن ها پرداخت. او از حاضران خواست توضیح دهند که موجودات زنده ی صحرا در این زیست بوم، که بقا در آن به سبب شرایط توانفرسا بسیار دشوار به نظر می رسد، چگونه زندگی می کنند. آن گاه از صحراهای داغ و سرد جهان با ذکر نام، مکان و مساحت و جمعیت بزرگترین آن ها سخن گفت و  از حاضران خواست با توجه به ویژگی های این صحراها، برای آن ها لقبی انتخاب کنند وبعد، خود لقب های واقعی صحراها را برشمرد.

در مرحله ی پایانی کار، با در اختیار گذاشتن "فرهنگنامه کودکان ونوجوانان" از شرکت کنندگان خواسته شد با رجوع به مقاله ی ایران در این کتاب، صحرای ایران را روی نقشه بیابند و توضیحات مربوط به پوشش گیاهی و جانوری آن را بخوانند. شرکت کنند گان که گروهی کار می کردند، به سبب نداشتن آشنایی کافی با کتاب های مرجع، کار را به تمامی انجام ندادند. عاطفه سلیانی کار را پی گرفت و با کمک اعضای گروه ها دوباره مسیر صحرای ایران را روی نقشه نشان داد، اطلاعات مربوط به پوشش گیاهی و جانوری آن را از روی کتاب خواند و توضیحاتی در باره ی شیوه ی زندگی مردمان ساکن در صحرای ایران به حاضران داد.

در پایان، کتاب "صحرا زیستگاه ماست" اثر "بایرد بیلر" برای مطالعه ی هفتگی تعیین شد.

این کارگاه از مجموعه کارگاه های "ترویج خواندن"‌ کتابک است که  امسال تابستان  از تاریخ ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ هفته ای دو بار با موضوع های "هنر و خلاقیت" و "محیط زیست" به شکل آزمایشی و تجربی از سوی مروجان کتابخوانی در خانه کتابدار به اجرا در آمده اند. هدف از اجرای این کارگاه های آموزشی بازتاب تجربه های عملی مروجان در پایگاه ترویج کتابک است، تا علاقه مندان بتوانند با در دست داشتن این الگوها، کارگاه های مشابه ای را درشهرها و روستاهای خود برگزار کنند.

Submitted by editor6 on