فعالیت پیشنهادی برای مجموعه کتاب سفرنامه‌های مصور

«پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی»، «یانگون؛ سفری به برمه»، «سرزمین مقدس؛ سفری به فلسطین»، «شنژن؛ سفری به چین» سفرنامه‌های چهارگانه‌ مصوری هستند که «گی دولیل»، انیماتور و کارتونیست کانادایی به تصویر کشیده است. این چهارگانه ماجراهای سفرهای «دولیل» به چهار کشور آسیایی کره‌شمالی، فلسطین، میانمار و چین را با سادگی، صداقت و طنز روایت می‌کنند. 

فعالیت‌های زیر برای 4 جلد مجموعه کتاب «سفرنامه‌های مصور» نوشته شده است که به فراخور محتوای هر کتاب یا در پایان مطالعه‌ هر 4 جلد، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1- گفت‌وگو کنید:

  • این‌کتاب(ها) را دوست داشتید؟ چه چیزی در این کتاب‌ها برای‌تان جالب‌تر بود؟
  • تا به حال کتاب مصور (کمیک استریپ) خوانده بودید؟ کتاب مصور غیرداستان چه‌طور؟
  • این شیوه (کتاب مصور) برای نوشتن سفرنامه را دوست داشتید؟
  • به نظر شما به چه روش‌های دیگری می‌توان سفرنامه نوشت؟
  • به نظرتان «گی دولیل» کدام سفر را بهتر به تصویر کشیده بود؟
  • از نظر شما ویژگی‌های یک سفرنامه‌ خوب چیست؟
  • شما دوست دارید به کدام یک از این چهار کشور سفر کنید؟ چرا؟
  • فکر می‌کنید شهروندان کدام کشور زندگی سخت‌تری دارند؟ چرا؟
  • تا به حال سفرنامه نوشته‌اید؟ دوست دارید این کار را انجام دهید؟

2- سفرنامه

از نوجوانان بخواهید برای سفری که پیش‌تر رفته‌اند سفرنامه بنویسند. نظر آن‌ها را به این نکته جلب کنید که سفرنامه می‌تواند نثر، شعر، مصور، جدی، طنز و غیره باشد و آن‌ها در انتخاب شکل نوشتن سفرنامه‌شان آزاد هستند.

3- تاریخچه کتاب‌های مصور

از نوجوانان بخواهید درباره‌ تاریخچه‌ کتاب‌های مصور پژوهش کنند. نخستین کتاب‌های مصور در چه زمانی نوشته شدند؟ دلایل محبوبیت‌شان چیست؟ نویسندگان و تصویرگران نامدار این حوزه کیست‌اند؟ محبوب‌ترین کتاب‌های مصور چه هستند؟ و غیره. نتایج این پژوهش‌ها می‌تواند به شکل یک روزنامه دیواری درآید.

4- مشاهده‌نامه

از نوجوانان بخواهید تصور کنند در کشوری هستند که زبان مردمانش را نمی‌دانند و تنها می‌توانند شیوه‌ زندگی کردن آن‌ها را تماشا کنند. از آن‌ها بپرسید به نظرشان برای نوشتن یک سفرنامه‌ دقیق و منصفانه در چنین کشوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ سپس از آن‌ها بخواهید فهرستی از چیزهایی که باید به آن‌ها نگاه و توجه کنند درست کنند.

5- پزشکان بدون مرز

از نوجوانان بپرسید آیا سازمان «پزشکان بدون مرز» را می‌شناسند؟ و می‌دانند چه کسانی می‌توانند عضو این سازمان باشند؟ سپس توضیح دهید که پزشکان بدون مرز سازمانی مردم‌نهاد هستند که در مناطق جنگ‌زده و کشورهای در حال توسعه‌ فعالیت می‌کنند. دکترها، پرستارها، کادر پزشکی، کارشناس‌های تدارک لوجستیک، مهندسین آب و مدیرانی برای ارائه خدمات پزشکی می‌توانند در این سازمان کار کنند.

در ادامه، با توجه به مشاغل بالا، نوجوانان را به گروه‌های 6 نفره تقسیم کنید. در هرگروه یک دکتر، یک پرستار و غیره وجود خواهد داشت. به نوجوانان بگویید که آن‌ها یک تیم از سازمان پرشکان بدون مرز هستند و باید برای ارتقای شرایط بهداشت و سلامت، محیط زندگی خود را بررسی و مشکلات را  شناسایی کنند و  راه‌کار و شیوه‌ اجرایی شدن آن را هم مشخص کنند. در پایان نماینده‌ هر گروه برنامه‌ خود را به جمع ارائه دهد.

6- حقوق شهروندی

با نوجوانان درباره‌ حقوق شهروندی گفت‌وگو کنید. از آن‌ها بپرسید به نظرشان شهروندان در کشورهای خودشان باید از  چه حقوقی برخوردار باشند؟ نظر نوجوانان را روی تخته یا کاغذی بزرگ بنویسید. سپس با همراهی آن‌ها این واژه را جست‌جو کنید و ببنید سازمان‌های یبن‌المللی چه حقوقی را برای شهروندان برمی‌شمرند؟ در ادامه نوجوانان را به 4 گروه کره‌شمالی، فلسطین، میانمار و چین تقسیم کنید. از هر گروه بخواهید با توجه به سفرنامه‌های «دولیل» بگویند در هر کشور  کدام یک از حقوق شهروندان نقض می‌شود؟

نویسنده:
پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on