گزارش کارگاه با من بخوان در کوهدشت

در روزهای پایانی مرداد ماه ۱۳۹۳ سپیده آرمین، الهه سیاوشیان، میترا سیاوشیان، مهتاب مقدم و مهری صفایی برای اجرای نخستین کارگاه با من بخوان به شهرستان کوهدشت سفر کردند.

۲۸ مرداد در نخستین روز از سفر سه روزه گروه با همراهی گروهی از مسئولان محلی از چند روستای عشایری و مدرسه های آن جا بازید و در ۲۹ و ۳۰ مرداد نیز کارگاه با من بخوان را در پژوهش سرای فارابی با شرکت ۲۲ نفر از مربیان، آموزگاران و مروجان کتاب خوانی مدرسه ها برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این کارگاه با گزینش کتاب های مناسب برای کودکان، عناصر داستان، تکنیک های بلندخوانی و کلاس گردانی و تئاتر شورایی آشنا شدند. در این کارگاه بر بازی ها به عنوان تکنیکی موثر در کلاس گردانی و اجرای نشست های کتابخوانی تاکید شد.

مجری برنامه الهه سیاوشیان که هماهنگی و برنامه ریزی طرح را به عهده داشت پس از خواندن شعر "سلام"، با اعلام فهرست برنامه به معرفی شورای کتاب کودک و نهادهای برخاسته از شورا که به طور مستقل عمل می کنند شامل فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، موسسه مادران امروز، خانه کتابدار پرداخت.

کارگاه با یک بازی آغاز شد. هدف از اجرای این بازی آشنایی شرکت کنندگان با یکی از تکنیک های کلاس گردانی و نیز ایجاد فضای صمیمی در کارگاه بود. سپس کارگاه گزینش کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان توسط مهتاب مقدم اجرا شد شماری کتاب مناسب و نامناسب بر روی میزی قرار گرفت و از شرکت کنندگان خواسته شد، هر یک کتابی انتخاب و دلیل انتخاب شان را بیان کنند و سپس با تسهیل گری مهتاب مقدم دلایل برای انتخاب کتاب مناسب مشخص شد.

کارگاه بعد از ظهر با بازی دیگری با نام بازی اعتماد آغاز شد. هدف از این بازی اعتماد کردن به دوست، ایجاد حرکت و فضای صمیمی در کارگاه بود. پس از آن مهری صفایی کارگاه عناصر داستان را اجرا کرد. میترا سیاوشیان کتاب المر فیل رنگارنگ را بلندخوانی کرد و سپیده آرمین درباره تکنیک های بلند خوانی توضیح داد.

در پایان کارگاه روز اول از شرکت کنندگان خواسته شد بر روی عناصر داستان و بلندخوانی کتابی به انتخاب خود کار کنند و در کارگاه روز بعد ارائه دهند.

در کارگاه روز پنج شنبه شرکت کنندگان با فعالیت های هنری در پیوند با کتاب ها آشنا شدند. فعالیت های هنری در پیوند با کتاب ها از بخش های بسیار مهم نشست های کتابخوانی است و از محورهای اصلی برنامه با من بخوان به شمار می رود.

در این کارگاه مهتاب مقدم بازی پرنده و قفس را به عنوان فعالیت پیش از بلندخوانی برای کتاب "چگونه می توان بال شکسته ای را درمان کرد" با همراهی شرکت کنندگان اجرا کرد. حاضران در گروه های چند نفره به تحلیل عناصر داستان آن پرداختند.

به پیشنهاد مجری برنامه الهه سیاوشیان کارگاه با اجرای دو بازی ادامه یافت؛ بازی حرکتی با نام "دست مش حسن" که توسط آموزشگران اجرا شد و بازی سنتی "گرگم و گله می برم" که توسط شرکت کنندگان به زبان محلی لَکی اجرا گردید. هدف از اجرای بازی معرفی و ترویج بازی های حرکتی محلی بود.

در بخش پایانی نیز کارگاه ارزش های زندگی توسط مهری صفایی برگزار شد. با توجه به نیاز منطقه و مشکلات محیط زیستی آن، این کارگاه به موضوع محیط زیست و به طور ویژه جانوران اختصاص داشت.

Submitted by editor3 on