اقتصاد تئاتر کودک و نوجوان

پرده‌های بسته روی خلاقیت

شورای کتاب کودک بی شک نهادی ارزشمند و اثرگذار در عرصه فعالیت‌های مدنی در کشور ما بوده است، علت موفقیت شورای کتاب کودک در چند محور قابل تأمل است، مسلماً حضور انسان‌هایی که خیلی روشن می‌دانستند کاری که انجام می‌دهند چگونه در زندگی کودکان مؤثر است نقش خیلی اساسی داشته است.

انتخاب کتاب به عنوان رسانه یی که با آن بشود ذهن کودکان را ارتقا داد و جایگاه خاصی برای خواندن و دسترسی به اطلاعات برای آن‌ها منظور داشت نیز هدف بسیار سنجیده یی بوده است که در نتیجه می‌توانسته راهگشای انگیزشی و پایداری در این مسیر باشد. پس یکی از محورهای اثرگذاری و موفقیت شورا اصل موضوع فعالیت و هدف روشن و فکر شده شورایی است.

 نکته دیگر حضور انسان‌هایی است که ذاتاً و خودجوش به منافع کودکان علاقه مند بوده‌اند و با پایمردی و غیرتمندی در همه فراز و نشیب‌های کار در چارچوب نهادهای مستقل و مدنی، ایستادگی کردند. چهره‌های مهمی که در این عرصه بوده‌اند نیز به انسجام این هدف کمک کرده‌اند، خانم میرهادی، خانم انصاری و بسیاری دیگر که پیش از این در شورا بوده‌اند و به دلایلی دور شدند نیز همواره خود را شورایی دانسته‌اند و این همسازی‌ها موجب استحکام مؤثر این ساختار شده است.

 پس محور دیگر شمع وجود انسان‌های یگانه بوده که شورا را ترک نکردند مفهوم بزرگ سرمایه اجتماعی را هم افزایی کرده‌اند. نکته دیگر جذب داوطلبان و همکاران توسط شوراست که با توجه به دو محور قبل پایدار و مؤثر انجام شده است. افرادی که وارد شورا شده‌اند و می‌شوند می‌دانستند و می‌دانند که با توجه به زمینه‌های فعالیت‌های شورا یعنی انواع کارهای علمی روی کتابخوانی برای کودکان، ارزیابی کتاب، تأمین منابع مستند، فرهنگنامه و... چگونه می‌توانند جای خود را در فعالیت‌های شورا پیدا کنند.

در این راستا بی تردید اعتبار اعضای شورا در جذب داوطلبان فعال و دلسوز اهمیت داشته است. من متاسفانه عضو شورا نبوده‌ام، همیشه مشغله‌هایم از سال‌های اول فعالیت‌های اجتماعی‌ام در زمینه روانشناسی و فعالیت‌های صنفی و علمی یا فعالیتی مانند مشارکت در تأسیس انجمن حمایت از حقوق کودکان به من فرصت فعالیت مستقیم در شورا نمی‌داده است. اما خواهرم پروین دولت آبادی با شورا در ارتباط بود و به خاطر فعالیت‌های موثرش در زمینه ادبیات کودکان و به ویژه شعر کودک از نخستین دریافت کنندگان جایزه ادبی سالانه شورا بود.

نکته دیگر اینکه شورا حقیقتاً مادر بسیاری از فعالیت‌ها و نهادهای مدنی برای کودکان بوده است. خیلی از کسانی که برای تأسیس انجمن حمایت از حقوق کودکان پیشقدم شدند عضو شورا بودند و در شورا کار مدنی و اجتماعی و عشق و تعهد به کودکان را تمرین کرده بودند. یادم هست خانم نوش آفرین انصاری به دعوت خانم مهدخت صنعتی -که سهم اصلی را در بنیانگذاری در انجمن حمایت از حقوق کودکان داشته- برای عضویت در هیات مؤسس همراه شد و نخستین جلسه یی هم که ما برای تأسیس انجمن حمایت از حقوق کودکان داشتیم در منزل خانم انصاری برگزار شد. من برای این نهاد مدنی اصیل و بی بدیل و اعضایش آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم همچنان پایدار و راسخ به فعالیت‌های خود ادامه دهند.  

مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان

نویسنده
دکتر شیوا دولت آبادی
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
منبع
روزنامه اعتماد, شماره ۲۶۳۴, به تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
Submitted by editor on