گفته های کوتاه به یاد احترامی

۸۷/۱۱/۲۶

منوچهر احترامی، نویسنده و طنزپرداز کودکان سه‌شنبه ۲۲بهمن در سن ۶۷ سالگی بر اثر نارسایی قلبی دیده از جهان فروبست. پیكر این طنزپرداز و پیشكسوت ادبیات كودكان و نوجوانان جمعه، ۲۵ بهمن‌ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

گفته های کوتاه به یاد احترامی

هوشنگ مرادی كرمانی : " منوچهراحترامی دست به هر كاری كه می‌زد، چه در مطبوعات و چه به صورت كتاب، می‌توانست برای طنز امروز نمونه‌ای از اخلاق و حرمت‌گذاری به انسان‌ها باشد.او از خیل طنزنویسان نسلی است كه ما بسیاری از آنها را از دست داده‌ایم. در حقیقت آن نسل ویژگی‌های خاص خودش را داشت كه این ویژگی‌ها در بعضی از بازماندگان آن نسل هنوز ادامه دارد. فقط می‌توانم بگویم او دست به هر كاری كه می‌زد، چه به صور‌ت كتاب و چه در مطبوعات می‌توانست نمونه‌ای از اخلاق و حرمت گذاری نسبت به انسان‌ها و همه آدم‌هایی كه دستی در نوشتن و طنز دارند، باشد. او با نثر ویژه‌اش می‌توانست بی‌مزه‌ترین و شاید تلخ‌ترین موضوعات را با مزه و جذاب و شیرین كند. او به مقولات مختلفی می‌‌پرداخت و هر مقوله را به مدد شناختی كه از آن داشت و نثز مرتبط با موضوع، جذاب و خواندنی می كرد. چهره آن مرحوم به گونه‌ای بود كه در ابتدا با دیدنش می‌ترسیدیم؛ طوری بود كه آدم می‌ترسید به او نزدیك شود و فكر می‌كرد كه می‌خواهد دعوا كند، در صورتی كه او هیچ گاه قصد دعوا نداشت و همیشه می‌خواست آشتی كند. از طرف دیگر خیلی از آدم‌ها اول طوری‌اند كه انگار می‌خواهند آشتی كنند، ولی بعد می‌فهمی كه اتفاقا می‌خواهند دعوا كنند! احترامی در تمام عمرش هرگز عاشق نشد كه بتواند سر و سامان بگیرد و اگر هم عاشق شد، عشقش را پنهان كرد. او تنها بود و تنها رفت."

گفته های کوتاه به یاد احترامی
پوپک صابری - دختر زنده یاد كیومرث صابری فومنی - مدیرمسوول مجله "گل آقا": "پدرم به منوچهر احترامی لقب «جواهرساز» داده بود؛ چرا كه او از كلمات چون نگین بهره می‌برد!
پدرم معتقد بود كلمات در دستان احترامی چون گوهری می‌درخشند و او به درستی آنها را كنار هم قرار می‌دهد.

احترامی پیش از هر چیزی انسان بزرگی بود، از دست دادن او برای طنزنویسان ایران ضایعه بزرگی است. او مردی مهربان، شریف و متعهد بود. كسانی كه در اطراف او نفس می‌كشیدند به خوبی این بزرگ‌منشی‌ها را حس می‌كردند.

كودكی بسیاری از ایرانیان با شعر "حسنی نگو یه دسته گل" سپری شد و قطعا در سال‌های آتی نیز این شعر با ذهن و روح كودكان ایران عجین خواهد بود."

گفته های کوتاه به یاد احترامی
سعید بیابانكی شاعر و طنزپرداز: " مرحوم منوچهر احترامی، شاخص‌ترین و فاخرترین آثار را در حوزه طنز به ویژه طنز كودك و نوجوان خلق كرد.
علاوه بر آثار شاخصی كه از این طنزنویس مطرح باقی ماند، او همچون نامش به همگان احترام می‌گذاشت و چه خوب كه بسیاری از بزرگان افتادگی را از او بیاموزند.
تا ادبیات كودك و نوجوان در ایران زنده است، این شعر شعر معروف «توی ده شلمرود/ حسنی تك و تنها بود» در وجود كودكان ایران زمین باقی خواهد ماند و زمانی كه این كودكان بزرگ شوند، احترامی را بیش از این خواهند شناخت."
ابوالفضل زرویی نصر‌آباد – طنزپرداز- :" منوچهر احترامی یكی از استوانه‌های طنز معاصر ایران است. اومعلم تمامی طنز‌پردازان پس از خودش است كه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از او درس گرفته‌اند.احترامی بنیان‌گذار طنز و فعالیت‌های ادبی در سه ‌بخش طنزآوری، ادبیات طنز كودك ‌و نوجوان و تحقیقات و پژوهش در حوزه‌ی طنز است."
سیدعباس سجادی - شاعر و ترانه‌سرا - : " درگذشت منوچهر احترامی ضایعه‌ای دردناك برای جامعه‌ی ادبی است. در این اوضاع و احوال ادبیات، بویژه طنز، درگذشت این نویسنده‌ی پیشكسوت ضایعه‌ای دردناك و جانكاه برای ادبیات ماست. نسل احترامی و مردانی چون احترامی به‌عنوان مردان بدون جانشین واز چهره‌های تأثیر‌گذار ادبیات هستند که ضرورت دارد حرمت‌شان حفظ شود.
جمشید ارجمند - منتقد سینما و نویسنده – : " احترامی در قصه‌ی "حسنی"، آموزش‌هایی را كه به یك كودك در مدرسه و خانواده نمی‌دهند، به آن‌ها یاد می‌دهد. احترامی شرف طنز ایران است. طنز او، طنزی روان، راحت و گیرا بود.
احترامی سال ۱۳۲۰در تهران متولد شد. او در مدارس مروی و دارالفنون دوران تحصیل را طی کرد و از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او طنزنویسی را از هفته‌نامه‌ طنز "توفیق" آغاز کرد و علاوه بر همکاری با مطبوعات، برای رادیو، تلویزیون و سینما هم قلم زد.
او با اسامی مستعار "پورنگ"، "م. پسرخاله"، "الف" و "این كاره" مطالب مختلفی در نشریات كشور به چاپ رسانده است.
احترامی خالق بیش از ۵۰ اثر برای کودکان است. "جامع الحكایات"، "بچه‌ها من هم بازی"، "حسن‌کچل و سه بزغاله"، "حسنی نگو یه دسته گل"، "سلیمان بابا سلیمان"، "طنز در ادبیات تعزیه" و "آی قصه قصه قصه، نون و پنیر و پسته" برخی از آثار اوست.

Submitted by editor6 on