در زمان‌های بحران، ممکن است مادربزرگ و پدربزرگ باعث آرامش خاطر کودک شوند

ممکن است تصور شود رابطه میان مادربزرگ و پدربزرگ با کودک برای او مناسب نیست، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد این رابطه می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی و رفتاری خود را بهبود بخشند.

بنابرگزارش ارائه شده در نسخه بهمن ماه مجله روان شناسی خانواده، گذراندن اوقات با پدربزرگ و مادربزرگ می‌تواند از کودکان به ویژه در برابر پیامدهای ناگوار تک پدر و مادری، طلاق یا جدایی مادرها و پدرها یا ازدواج مجدد آنان محافظت کند.

سرپرست این پژوهش، شلوت اترشوارتز، در اخبار انجمن روان شناسی آمریکا عنوان کرد: «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یک نعمت و غنیمت برای تمامی خانواده‌ها هستند، اما نقش تعیین کننده‌ای در خانواده‌هایی دارند که با مشکلات روبه رو هستند. آن ها می توانند تاثیرات نامطلوب جدایی پدرها و مادرها را کاهش دهند و برای کودکانی که درگیر چنین تغییراتی در خانواده هستند، پناهگاه مناسبی باشند»

در یک سری مصاحبه با کودکان ۱۱ تا ۱۶ ساله در انگلیس و ولز، اترشوارتز و تیمش متوجه شدند هر چه روابط و گفت و گوهای کودکان با پدربزرگ و مادربزرگ بیش تر بوده و از آنان درخواست مشاوره یا حتا پول داشته‌اند، با مشکلات کم تری با همسالان خود روبه رو شده اند و حتا بیش فعالی و پریشانی نیز در آنان کم تر بوده است.

Submitted by editor6 on