تربیت حافظه کاری کودکان پیش دبستانی

تحقیقات فراوانی انجام شده اند که اهمیت حافظه کاریworking memory را در یادگیری، آموزش مهارت های ریاضی و دیگر توانایی های ذهنی و حتی ضریب هوشی نشان داده اند.

ثابت شده است که بزرگسالان و حتا کودکان ۷ ساله می توانند با تمرین، حافظه کاری خود را تقویت کنند. یکی دیگر از سودمندی های تربیت حافظه کاری، افزایش کنترل پیشگیرانه inhibitory control است که در تقویت توانایی های شناختی بسیار مهم است.

یک گروه پژوهشی به سرپرستی لیزا تورل، به تربیت حافظه کاری یا کنترل پیشگیرانه ۳۵ کودک ۴ و ۵ ساله به مدت ۱۵ دقیقه در هر روز به مدت ۵ هفته پرداختند. برای تربیت حافظه کاری، کودکان تصاویری را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده می کردند و از آنان خواسته می شد که محل و ترتیب آنان را به یاد آورند. پیچیدگی مسئله بطور پیوسته افزایش می یافت. نتایج بدست آمده روشن کرد که در هر دو زمینه، تمرین باعث بهبود نتایج شده است. افزون بر آن مشخص شد کودکانی که تحت تربیت حافظه کاری قرار گرفته بودند، در کنترل پیشگیرانه نیز پیشرفت هایی داشته اند.

پژوهشگران عنوان کرده اند که این مسئله نشان می دهد تمرین و تربیت حافظه کاری، می تواند تاثیر بسزایی در دیگر مهارت های شناختی حتی در کودکان ۴ و ۵ ساله داشته باشد. پیش از این مشخص شده بود که در کودکان بزرگ تر، بهبود حافظه کاری باعث کاهش نشانه های بیش فعالی نیز می شود.

Submitted by editor6 on