جراحی لوزه سوم! چرا؟ چه وقت؟

لوزه سوم یک بافت لنفاوی است که در کنار دو لوزه دیگر در انتهای حلق قرار دارد و جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند، همان سیستمی که در هنگام ورود عوامل بیماری زا به بدن با آنان به مبارزه می پردازد.

دکتر محمد صادقی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در مصاحبه ای با همشهری آنلاین وجود لوزه سوم را در اکثر کودکان طبیعی می داند ولی بزرگ شدن این لوزه است که می تواند ایجاد بیماری کند. علائمی که می تواند نشانه ی بزرگی لوزه ی سوم باشد عبارتند از:

  • ۱- انسداد بینی (یعنی کودک قادر به تنفس با بینی نیست)
  • ۲- سینوزیت های مکرر
  • ۳- صدای تو دماغی
  • ۴- مشکلات و عفونت و التهاب های گوشی

دکتر صادقی معتقد است در اکثر بچه ها لوزه ی سوم از سن چهار سالگی به بعد کوچک می شود و به دنبال آن عوارض نیز کاهش می یابند اما در صورت ادامه این عوارض به خصوص عفونت های گوشی، سینوزیت های مکرر و گرفتگی راه های هوایی، لوزه سوم باید جراحی شود و والدین نباید منتظر بمانند تا با گذشت زمان این عوارض از بین بروند یا کم شوند.

جراحی نکردن لوزه ی سوم به بد فرم شدن صورت، نا منظمی دندان ها و سینوزیت و عوارض گوشی مزمن می انجامد که بعضی از این عوارض برگشت ناپذیرند.

توصیه این پزشک متخصص به والدین بچه های مبتلا به این عارضه، مراقبت از آن ها در هنگام سرما خوردگی و مراجعه به پزشک با بروز هر یک از علائم گفته شده است. همچنین عدم استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک که نه تنها باعث درمان عوارض ناشی از لوزه سوم نمی شود که با تنبل کردن سیستم دفاعی بدن کودک او را مقابله با بیماری های دیگر کم توان می سازد.

Submitted by editor6 on