خوش آمد به نخستین جایزه بزرگ ادبیات کودک عرب

پاییز امسال، دوست داران ادبیات کودک و نوجوان عرب زبان، دگرگونی بزرگی را در دنیای ادبیات کودک عرب تجربه می کنند.

نخستین جایزه بزرگ ادبیات کودک کشورهای عرب زبان، در آبان امسال، با نام «جایزه ادبیات کودک اتصالات» در امارات متحده عربی برپا می شود تا شور و شوقی تازه به دنیای کم تحرک ادبیات کودک عرب وارد کند و به آن رونق ببخشد.

برپا کننده این جایزه، دختر شیخ امارات متحده عربی است و «شرکت چند رسانه ای اتصالات» در کشور امارات هم پشتیبان مالی آن است. این جایزه قرار است هر سال بهترین کتاب ادبیات کودک عرب زبان را برگزیند و به نویسندگان، تصویرگران و ناشر آن «یک میلیون درهم»، (٢٧٠هزار دلار)، بپردازد.

کتاب برگزیده سال، افزون بر این جایزه، «٧٥٠هزار درهم» نیز از «جایزه کتاب شیخ زیاد» در ابوظبی خواهد گرفت.

به این ترتیب برپا کنندگان این  جایزه امیدوارند خونی تازه در رگ های ادبیات کودک کشورهای عرب زبان جریان یابد و ناشران به تولید کتاب هایی با کیفیت بالا تشویق شوند. 

«شیخ البودور»، دختر شیخ امارات، پیش از این هم در سال ٢٠٠٧، دو شرکت انتشاراتی  به نام های «کلمات» و «انجمن ناشران کتاب کودک عرب» را برای رشد ادبیات کودک در کشورهای عربی ایجاد کرده است.

  او می گوید در کشورش فرهنگ کتاب خوانی و قصه گویی برای کودکان جای زیادی ندارد. پدر و مادرها برای بچه ها کتاب نمی خرند و نخستین تجربه های خواندن کودکشان را به مدرسه ها می سپرند.

در چنین شرایطی ناشران هم به تولید کتاب های خوب برای کودکان روی نمی آورند.

در امارات، گرایش زیادی به برگردان کتاب های ادبیات کودکان کشورهای دیگر به زبان عربی وجود دارد و «شیخ البودور» این کار را برای آشنایی کودکان عرب با فرهنگ های دیگر مفید می داند. با این حال او می کوشد نویسندگان عرب را به نوشتن کتاب هایی تشویق کند که فرهنگ زندگی مردم عرب را نشان دهند و کودک عرب با آن ها احساس نزدیکی کند.

 «شیخ البودور» به دگرگونی های بزرگی که برپایی این جایزه می تواند در دنیای ادبیات کودک عرب ایجاد کند امید بسیاری بسته و آینده ای را می بیند  که کودکان در کتاب فروشی های کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا کتاب هایی جذاب، با کیفیت و آشنا با فرهنگ بومی شان بیایند و از خواندن آن ها لذت ببرند.

Submitted by editor6 on