برداشتن وسایل دیگران در کودکی به معنای دزدی نیست

دکتر "کلاس"، مشاور ارشد رشد کودکان است. او بر این باور است که برداشتن وسایل دیگران در کودکی به معنای دزدی و یا علاقه کودک به سرقت نیست.

بیشتر کودکان، وسایلی را برمی‌دارند که به آنان تعلق ندارد. اما این مسئله در هر سن، دلیل خاص خود را دارد:

۲ تا ۴ سال. علت برداشتن وسایل دیگران در این سن، آن است که مفاهیم مالکیت و مشارکت در استفاده، هنوز برای کودک روشن نشده است. یک بچه دو ساله، دزد نیست.

۵ تا ۸ سال. کودک در این سن، مفهوم مالکیت را درک می کند. اگر کودک در این سن، وسیله‌ای را بردارد که به خودش تعلق ندارد، آن را مخفی خواهد کرد؛ حتی در صورتی که این مسئله روشن شود، برداشتن آن را انکار خواهد کرد. دکتر "کلاس" در این باره می گوید: "این مسئله در بین کودکان، کاملا معمول و متداول است".

 دکتر "باربارا هوارد"، استاد دانشکده پزشکی "جان هاپکینز" و مشاور دکتر "کلاس" در این باره می گوید: "دراین سن برداشتن لوازم دیگران برای کودک یک آزمایش است.  او می خواهد بداند اگر وسیله کسی را بردارد چه پیش می آید". دکتر مارتین اشتاین، در این باره می افزاید: "این زمان، لحظه بسیار مهم یادگیری است". بیشتر کودکانی که دست به این عمل می زنند، وسیله مورد نظر را که مالک آن نیستند بسیار می پسندند و از این رو آن را برمی دارند. پدر و مادرها باید به این مسئله توجه کنند، ولی نگرانی بیش از حد در مورد آن نداشته باشند و آن را رفتار ثابت کودک خود نپندارند.»

۸ سال و بالاتر. مشکل، زمانی آغاز می شود که کودکان، به تکرار این عمل بپردازند و سرقت، بخش ثابتی از فعالیت‌های آن ها شود. دکتر کلاس در این باره می گوید: "اگر یک دانش آموز دوره راهنمایی، به سرقت پول می‌پردازد، شما باید درباره  مصرف مواد مخدر و الکل هم نگران باشید. دزدی بدون پشیمانی و عذاب وجدان پس از آن، می تواند مشکلات جدی بوجود آورد و چنین کودکی نیاز به کمک فوری دارد. اگر نگران چنین کودکی هستید، مسئله را با یک متخصص کودکان و یا یک مشاور رفتار کودکان مطرح کنید."

Submitted by editor6 on