مصرف لبنیات برای كودكان مبتلا به عدم تحمل لاكتوز

آكادمی متخصصان اطفال آمریكا برای مصرف شیر و محصولات لبنی بوسیله كودكان مبتلا به عدم تحمل لاكتوز روشی جدید را پیشنهاد كرده است.

 به گزارش پایگاه اینترنتی همشهری، به نقل از (Health Day News)،  اصول راهنمای جدید این آكادمی حذف لبنیات از رژیم غذایی برای درمان عدم تحمل به لاكتوز را توصیه نمی‌كند.

   دكتر "ملوین بی هیمن"، عضو كمیته‌ای كه این اصول راهنما را نوشته است، گفت كه از لحاظ عملی  پدر و مادر كودكان مبتلا به عدم تحمل لاكتوز باید با هماهنگی پزشکان کودکان، دستگاه گوارش كودك را امتحان كنند و ببینند كه كودك  چه مقدار شیر، پنیر، بستنی یا سایر مواد لبنی را می‌تواند تحمل كند"

  به گفته دكترهیمن، نیاز كودك به كلسیم موجود در لبنیات به همان اندازه عدم تحمل به لاكتوز اهمیت دارد و كودكان و نوجوانان باید هر اندازه كه می توانند كلسیم دریافت كنند تا خطر عوارض استخوانی در سنین بالا در آن ها کمتر شود.

 لاكتوز، ماده قندی اصلی موجود در لبنیات است و آنزیمی به نام «لاكتاز»، این قند را در دستگاه گوارش تجزیه می‌كند تا برای بدن، قابل استفاده شود. آنزیم لاکتوز، در بدن افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، تولید نمی شود. به همین دلیل، اگر این افراد لاکتوز زیاد مصرف کنند، به علائم ناخوشایندی مانند تهوع، دردهای چنگه‌ای شكم، نفخ، آروغ زدن، و اسهال دچار می‌شوند. این بیماری معمولا از ۲ سالگی به بعد آغاز می شود.

  به گفته دكتر هیمن، برای نخستین گام در برخورد با این بیماری، باید مطمئن شد که فرد به بیماری زمینه‌ای دیگری مانند سندروم روده تحریك‌پذیر، بیماری سلیاك، آلودگی انگلی، مبتلا نیست.

او می افزاید، بیماری عدم تحمل لاكتوز، آسیب جسمی خاصی به دنبال ندارد اما علامت های بروز این بیماری آزار دهنده است.

 دكتر هیمن می‌گوید كه با امتحان كردن فراورده‌های لبنی مختلف می‌توان پی برد كه كدامیك از آن ها مشكل كمتری ایجاد می‌كند. ممكن است برخی از این افراد ماست را تحمل كنند اما با شیر مشكل داشته باشند. مسئله مهم، دریافت كلسیم به مقدار كافی است.

 دراصول راهنمای جدید آكادمی متخصصان اطفال آمریكا آمده است: "اگر رژیم غذایی عاری از لاكتوز برای عدم تحمل به لاكتوز تجویز شود، این رژیم غذایی باید حاوی یك منبع جایگزین كلسیم ویا مكمل‌های كلسیم باشد تا میزان توصیه ‌شده روزانه كلسیم به بدن فرد برسد."

این اصول راهنمای جدید در شماره سپتامبر(شهریور) نشریه (Pediatrics)،  تخصصی پزشکان کودکان آمریكا، به چاپ رسیده است.

Submitted by editor6 on