تنفس دود سیگار، قاتل خاموش کودکان!

پژوهش‌های بین المللی درباره تاثیر تنفس دود سیگار دیگران در سلامت مردم، نشان می دهد که از این راه هر سال حدود ۶۰۰ هزار نفر درسراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت درباره این مشکل در نزدیک به دویست کشور پژوهش کرده و به این نتیجه رسیده که تنفس دود سیگار دیگران باعث بیماری های قلبی و تنفسی و سرطان ریه می‌شود و به ویژه برای کودکانی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند خطرناک است.

این کودکان با خطر ابتلا به بیماری‌های آسم، ذات الریه و نیز عارضه مرگ ناگهانی نوزادان، مواجه هستند. افزون بر این ریه‌های کودکانی که به طور مرتب دود سیگار دیگران را تنفس می‌کنند، در مقایسه با دیگرکودکان، کندتر رشد می‌کند.

بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۰۴ تنفس دود سیگار دیگران موجب مرگ ۳۷۹ هزار نفر در اثر بیماری قلبی، ۱۶۵ هزار نفر در اثر بیماری های تنفسی، حدود ۳۷ هزار نفر در اثر بیماری آسم و بیش از ۲۱ هزار نفر در اثر سرطان ریه شده است.

تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد در اروپا و آسیا مردم بیشتر از هر قاره دیگری در معرض تنفس دود سیگار دیگران قرار دارند. در قاره آمریکا و کشورهای حاشیه شرق مدیترانه این خطر کمتر است.

ایموژن فولکز، خبرنگار بی بی سی در ژنو، مقر سازمان جهانی بهداشت می‌گوید نویسندگان گزارشی که در این باره تهیه شده، به ویژه درباره سلامت کودکان ابراز نگرانی کرده اند. اگر چه در بسیاری از کشورها کشیدن سیگار در اماکن عمومی ممنوع شده، ولی کودکان هنوز در خانه های خود با این خطر مواجه هستند.

سازمان جهانی بهداشت درخواست کرده که اقدامات فوری برای تشویق خانواده‌ها به مصون نگاه داشتن کودکان از تنفس دود سیگار انجام شود.

 

کلیدواژه:
Submitted by admin on