هنگام کتابخوانی برای کودکان به نوشته ها اشاره کنید!

رعایت چند نکته کوچک هنگام خواندن کتاب برای کودکان پیش دبستانی، سبب می شود مهارت خواندن آن ها در یک یا دو سال آينده پیشرفت قابل توجهی کند.

پژوهشگران به تازگی دریافته اند اگر پدر و مادر یا آموزگار کودکان پیش دبستانی، هنگام خواندن کتاب برای آن ها به حروف و واژه هایی که می خواند در روی کتاب اشاره کند، به بالا رفتن مهارت خواندن در این کودکان کمک می کند. 

افزون بر اشاره کردن به حروف و واژه ها، نشان دادن این که نوشته ها را از سمت راست یا چپ و از بالا به پایین می خوانیم، هم این تاثیر را بر روی کودکان بر جای می گذارد. در این پژوهش نشان داده شده کودکانی که با رعایت این نکته ها برای شان کتاب خوانده شده، حتی تا یک یا دو سال بعد، از مهارت خواندن بهتری نسبت به دیگر کودکان هم سال شان برخوردار بوده اند.

هنگام کتابخوانی برای کودکان به نوشته ها اشاره کنید

این پژوهش را متخصصان دانشگاه اوهایو در آمریکا انجام داده اند. این نخستین پژوهش درباره ارتباط بین اشاره به نوشتار چاپی در کتاب و مهارت خواندن در کودکان است. این پژوهش بخشی از یک پژوهش گسترده تر به نام STAR (کنار هم بنشینیم و بخوانیم!) است. پژوهشی که به بررسی تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت کتابخوانی منظم برای کودکان در مراکز پیش دبستانی می پردازد. 

این پژوهش بر روی ۳۰۰ کودک در ۸۵ کلاس پیش دبستانی انجام شد. این کودکان در یک برنامه ۳۰ هفته ای کتابخوانی شرکت کردند. آن ها از خانواده های کم درآمدی انتخاب شده بودند که در خواندن ضعف داشتند. پژوهشگران، کودکان را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول، در چهار نشست کتابخوانی در هفته شرکت می کردند. گروه دوم، دو نشست کتابخوانی در هفته داشتند و گروه سوم نیز که گروه شاخص مقایسه بود در چهار نشست در هفته شرکت می کردند. 

هنگام کتابخوانی برای کودکان به نوشته ها اشاره کنید

مربیان هر سه گروه، ۳۰ کتاب یکسان را برای دانش آموزان خود خواندند.  مربیان دو گروه اول، آموزش دیده بودند که هنگام کتابخوانی نکته های اشاره شده را رعایت کنند. مربیان گروه سوم، بدون رعایت این نکته ها، همان طور که همیشه برای کودکان کتاب می خواندند، این کار را انجام دادند.

مهارت خواندن در کودکان گروه اول، پس از یک و حتی دو سال، پیشرفت بسیار خوبی کرده بود و آن ها در حجی کلمات، خواندن و درک مطلب توانایی بسیار بالایی نسبت به کودکان گروه سوم، پیدا کرده بودند. گروه دوم نیز توانایی بیشتری نسبت به کودکان گروه سوم داشتند. اما در مقایسه با کودکان گروه اول، مهارت کمتری داشتند. قرار است نتیجه پژوهش در شماره ماه آوریل ۲۰۱۲ (اردیبهشت ۹۱) نشریه رشد کودک چاپ شود. 

Submitted by admin on