در هفته ملی موزه ها هم اندیشی موزه های دوستدار کودک برگزار شد

در هفته موزه‌ها ایکوم نشستی را برای هم اندیشی درباره ی کودک و میراث فرهنگی با همکاری موسسه پژوهشی کودکان دنیا و شورای کتاب کودک به میزبانی مجموعه تاریخی کاخ نیاوران به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار کرد.

هدف اصلی این نشست نهادینه کردن فرهنگ آشتی کودک و نوجوان با موزه و میراث فرهنگی کهن این مرز و بوم بود و در راستای تحقق این هدف کوشش شد با بکارگیری توانمندی‌ها و تجربه‌های کارشناسان امور فرهنگی بخشنامه‌ای قانونمند برای تمامی موزه‌ها تهیه و فرستاده شود.
مهندس بهشتی، رئیس ایکوم، این نشست را با این سوال آغاز کرد: چرا در بین همه‌ی مخاطبان، کودک مهمترین است؟ او در پاسخ از مادران به عنوان انتقال دهنده‌ی فرهنگ هر سرزمینی نام برد و نقش مادر را در این راستا برجسته دانست و مادران را رابطی مهم میان کودکان و موزه ها قلمداد کرد.

 در ادامه احمد محیط طباطبایی، مدیر ایکوم، افزود موزه‌ها جانشین مادران در ارتباط بین فرهنگ نسل گذشته و امروز و حافظ فرهنگ‌ها در دنیا هستند. او گفت که این هم‌اندیشی باید به این پرسش ها پاسخ دهد: موزه‌های ما در برابر مخاطبان کودک خود باید چه شیوه ای را در پیش بگیرند، بازدید هدفمند را چیست، چگونه می‌توانیم از بحث موزه در جهت راهنمایی و کمک به درک بهتر مفاهیم درسی کمک بگیریم و چگونه می‌توانیم با کمک موزه ها هویت ملی ایرانی را در کودکان به مرحله ثبات و پایداری برسانیم.

در ادامه مهمانان در گروه های مختلفت به تبادل تجربه پرداختند و سپس محیط طباطبایی جمع بندی را از نشست های هم اندیشی ارائه کرد.

در هفته ملی موزه ها هم اندیشی موزه های دوستدار کودک برگزار شد

 نکته مهم این جمع بند‌ی ایجاد تفاهم نامه ای بین موزه و آموزش و پرورش بود که سه اصل مهم آن شامل در نظر گرفتن بازدید از موزه‌ها به عنوان یک فعالیت آموزشی، وارد کردن میراث فرهنگی در کتاب‌های آموزش و پرورش و معرفی موزه در کلیه مدرسه ها و آموزشگاه های کشور بود.

 تهیه مولاژ از اشیا موزه ای برای کودکان به ویژه  کودکان نابینا، ارائه پکیج های مناسب برای کودکان، تهیه بروشور و کاتالوگ برای کودکان، آموزش موزه‌داران، برگزاری کارگاه‌های مختلف و هم جوار با موضوع مورد نظر موزه ها توسط نهادهای متخصص، در نظر گرفتن استانداردهای طراحی فضا و معماری موزه ها برای کودکان به خصوص کودکان با نیازهای ویژه، ایجاد فرهنگسرای موزه‌ای برای خانواده‌ها و کودکان، ایجاد اتوبوس موزه برای مناطق محروم کشور، ...  از دیگر پیشنهادهای ارائه شده در این نشست بود.

پس از ارائه جمع بندی‌ نشست ها، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان گفت که دستیابی به این موارد کار چندان ساده‌ای نیست و ما باید همه دست در دست هم دهیم تا بتوانیم این اتفاق مهم را در امر فرهنگی به مرحله‌ی اجرا در آوریم. او وعده داد که مجموع این موارد را جمع بندی و آن را به بخشنامه‌ای تبدیل خواهند کرد.

امین عارف نیا مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز از تفاهم نامه‌ای بین سازمان های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در حوزه برنامه ریزی آموزشی، تالیف کتاب های درسی و فعالیت‌های پرورشی، فوق برنامه و فناوری نوین خبر داد و ابزار امیدواری کرد که بتوان به این وسیله هویت ملی را تقویت کرد و سخنانش را با شعار میراث فرهنگی گنج یادگیری پایان داد.

علی رضا تابش مشاور رییس سازمان و مدیر کل دفتر ریاست نیز پیشنهاد داد که کتاب مختصر و مفیدی از این نشست تهیه شود و اعلام کرد یکی از موارد پیشنهادی بحث پژوهش بود که چنانچه دکتر طالبیان موافق باشند پژوهش های کاربردی مورد نظر سازمان انجام شود و در دستور کار قرار گیرد، او اضافه کرد تنها بخشنامه کردن کافی نیست. او افزود برنامه‌های اجرایی معاونت آقای طالبیان تا سال ٩۶ پله پله در دستور کار قرار خواهد گرفت و امیدواری داد که بزودی با نوشته شدن برنامه ششم و مشخص شدن تکالیف قانونی دولت می توان پیشنهادهای مطرح شده را به اجرا درآورد. او همچنین خبر داد که به زودی مناسب سازی موزه‌ها برای معلولان بخشنامه و پشتیبانی مالی و تجهیزات پیش‌بینی خواهد شد. در پایان آرزو کرد که سال ١٣٩٣ سالی خوب و توام با موفقیت برای میراث فرهنگی باشد.
 
 

Submitted by editor3 on