یک روان‌شناس: هنگام عصبانیت، کودک خود را تنبیه نکنید

یک کارشناس روان‌شناسی گفت: هیچ‌گاه هنگام عصبانیت کودک خود را تنبیه نکنید چون این امر وسیله‌ای برای کاهش خشم شما و ترس کودک خواهد شد.

اعظم نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهارکرد: تنبیه یک پیامد منفی است که وقتی درست به کار برده شود باعث رفع یا کاهش سوء رفتار می‌شود، اما تنبیه بدنی و کلامی مانند تحقیر، توهین و تهدید نه تنها باعث کاهش رفتار نابهنجار نمی‌شود، بلکه سوء رفتار را افزایش داده و به عزت نفس کودک آسیب می‌زند. این گونه تنبیه‌ها صرفاً اثرات کوتاه‌مدت اندکی بر سوء رفتار کودک دارند.

این کارشناس ادامه داد: تنبیه واقعی تنبیهی است که به ندرت انجام شود و این جزوی از اصول طلایی تنبیه به شمار می‌رود. در واقع این برخورد باید از نیاز والدین برای تنبیه و همچنین سوء رفتار کودکان بکاهد، چرا که اگر رفتارهای نادرست کودک سیر نزولی نداشته باشد می‌توان گفت که تنبیه کارساز نبوده است، از این رو هدف از تنبیه، آموزش تصمیم‌گیری بهتر به کودکان است و اینکه رفتار بهتر را به کودکان شما بیاموزد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تنبیه هنگام عصبانیت و با خشم زیاد صورت گیرد تنها این را به کودک می‌آموزد که آن را وسیله‌ای برای انتقام‌گیری بداند، افزود: کودکان نباید تصور کنند که هنگام خشم و عصبانیت می‌توانند به دیگران توهین کرده یا آسیب برسانند، به همین خاطر تنبیه باید درست و مستمر و بلافاصله بعد از مشاهده سوءرفتار انجام گیرد، این در حالی است که تنبیه و مقابله جدی صرفاً باید زمانی صورت گیرد که والدین قبلاً راه‌حل‌های مثبت را امتحان کرده باشند و در واقع راهی جز تنبیه نمانده باشد.

نوری گفت: در اصل هدف از تنبیه آموزش خود انضباطی و ایجاد کنترل درونی در کودکان است. بازخورد مثبت در برابر کودکان قبل از تنبیه، سپری‌کردن زمان کیفی و همچنین تشویق و بازی با کودکان بسیاری از سوءرفتارهای آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

Submitted by editor3 on