فقر فرهنگی در برخورد با تئاتر کودک

تیتر:
فقر فرهنگی در برخورد با تئاتر کودک

سروناز نانکلی که نمایش «د، اول دارکوب» را برای کودکان اجرا می‌کند، معتقد است: در برخورد با تئاتر کودک فقر فرهنگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری ایسنا،‌ «د،‌اول دارکوب» از سوم دی‌ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برای کودکان سه تا ١٠ سال روی صحنه رفته و محور اصلی آن طبق گفته کارگردان آموزش مهارت‌های اجتماعی است. هم‌چنین در این نمایش اعضای گروه موسیقی «دارکوب» در قالب کاراکترهای نمایشی ولی با شکلی متفاوت همکاری دارند.

نانکلی دراین‌باره توضیح داد: این نمایش یک کاراکتر اصلی دارد که سفر قهرمانی خود را آغاز می‌کند و در طی این سفر با اعضای گروه موسیقی «دارکوب» و سازهای‌شان آشنا می‌شود و در نهایت یک کنسرت برگزار می‌کنند.

او به خبرنگار ایسنا گفت: از آنجا که مخاطب اصلی این نمایش کودک است بیشتر در تلاش بودیم تا یک داستان اصلی داشته باشیم و چند داستان دیگر را در کنار آن به شکلی نامحسوس روایت کنیم. براین اساس در «د،‌اول دارکوب» برخی مهارت‌های اجتماعی مانند سلام کردن ‌، معذرت‌خواهی‌، تصمیم‌گیری، همکاری و همدلی به خردسالان و کودکان آموزش داده می‌شود.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: به دلیل کم‌لطفی‌هایی که گاهی به موسیقی می‌شود، از سرپرست گروه موسیقی «دارکوب» خواستم تا کاراکتر نوازنده‌های این گروه موسیقی به عنوان کاراکتر نمایشی متناسب با ٣ تا ١٠ و به شکل عروسک هایی مثل خرگوش و طوطی که نسبت به انسان‌ها برای بچه‌ها جذاب‌تر هستند تبدیل کنیم.

نانکلی با بیان اینکه زمان اجرای این نمایش ساعت ١۶ عصر در فرهنگسرای نیاوران است، گفت: این نمایش در فصل امتحانات روی صحنه رفته و به هر حال بخشی از مخاطب خود را که دانش اموزان مدارس هستند، از دست می‌دهیم و الان بیشتر بچه‌های مهدکودک‌ها برای تماشای نمایش می‌آیند. البته یکسری مدارس هم هستند که خواهان اجرای نمایش بوده‌اند، اما به دلیل نوع برخورد و نگاهی که نسبت به کار حرفه‌ای تئاتر از آن‌ها دیدم تمایلی به اجرا در چنین مدارسی نداشتم.

او در این‌باره توضیح داد: متاسفانه در برخورد با تئاتر و به ویژه تئاتر کودک یک فقر فرهنگی وجود دارد، در حالی که اینگونه کارها بهتر از هرگونه کار آموزشی دیگر در تربیت کودکان می‌تواند موثر باشد.‌ الان که پس از چند سال نمایش جدیدی را روی صحنه برده‌ام، می‌بینم که این شرایط لحظه به لحظه غم انگیزتر هم می‌شود.

نانکلی گفت: البته این اشکال به برخی از دوستان هم بر می‌گردد، چرا که کارهای بزن دررو اجرا می‌کنند و چند عروسک مثل اسپایدرمن روی صحنه می‌آورند و این یک مشکلی است که دوستان در حق خود، کار خود و نیز آینده سازان این مملکت انجام می‌دهند. من معتقدم وقتی الان برای کودکان نمایشی را اجرا می‌کنم و سعی می‌کنم به آن‌ها چیزی را آموزش دهم، همین بچه‌ها در سن ٧٠ سالگی من، جزو کسانی هستند که زندگی‌ام را خواهند ساخت یا می‌توانند تغییر می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال علاقه مندم این نمایش در مناطق مختلفی اجرا شود، چرا که بسیاری از مهارت‌های اجتماعی مورد نظر در «د، اول دارکوب» از جمله مواردی است که یکسری بزرگسالان هم در آن ضعف دارند، مثل انجام کار گروهی یا معذرت‌خواهی.

به گزارش ایسنا،‌ در نمایش «د،‌اول دارکوب» سیامک احصایی، بهنام تشکر، امیر جنانی، سعید چنگیزیان، سینا رازانی، محسن رستگار، علی سرابی، کاظم سیاحی، نگار عابدی، داریوش فائزی و جواد نمکی به عنوان صداپیشه حضور دارند که هرکدام سابقه کاری قابل توجهی در تئاتر دارند.

نانکلی درباره حضور این افراد به عنوان صداپیشه گفت: صدای این دوستان در نمایش به صورت پلی‌بک پخش‌ می‌شود و برخلاف نقدهایی که مطرح می‌شد، اصلا ندیدم که بچه‌ها این اتفاق را پس بزنند بلکه با کاراکترها ارتباط خوبی برقرار کردند.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواستم کار را انجام دهم با همایون نصیری (سرپرست گروه دارکوب) مشورت کردم و بعد از موافقت و استقبال او، دوستان این گروه اجازه دادند که چنین شوخی با آن‌ها داشته باشیم. سپس سیامک احصایی برای صداپیشگی استقبال کرد و بعد از آن دوستان دیگر هم لطف داشتند و همکاری کردند.

این کارگردان تئاتر که از سال ٨١ به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کند، اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ام از ابتدا این بود که یک مهندسی صدا برای نمایش داشته باشیم و نمی‌خواستم صدای گروه موسیقی دارکوب به صورت پلی‌بک و صدای عروسک‌ها زنده باشد، بلکه به دنبال نوعی یک دستی در صداها بودم که خوشبختانه با استقبال هم روبرو شده است.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۲
Submitted by editor3 on