گزارش نشست ترویج کتابخوانی متون کهن در قصه گویی

تیتر:
گزارش نشست ترویج کتابخوانی متون کهن در قصه گویی

سی و ششمین نشست ترویج کتابخوانی متون کهن در قصه گویی و ترویج کتابخوانی در کتابخانه مرجع برگزار شد.

سخنران نخست محمد جعفر قنواتی پژوهش‌گر قصه‌های کهن و افسانه‌ها، متون کهن را به ادب مکتوب و ادب شفاهی تقسیم کرد و از تأثیر تاریخی و اجتماعی در این گونه متون گفت. او بر این باور است که نباید با فرهنگ و ادبیات گذشته قطع ارتباط کرد و  بازنویسی این آثار را راهی برای پیوند با این آثار دانست. او گفت ادبیات جایی است که اندیشه های گذشتگان باید در آن بازتاب پیدا کند. روند بازگشت به گذشته با بازنویسی متون کهن آغاز شده است اما باید از دید انتقادی به آن ها نگاه کرد.

قنواتی گفت که نمی‌توان تمام متون گذشته را برای کودکان و نوجوانان بازنویسی کرد. برای نمونه بهمن‌نامه کاملا بر ضد پهلوانان سیستان نوشته شده است. در بازنویسی برای کودکان توجه به اندیشه‌های بنیادین نکته مهم این داستان‌ها هستند.

سخنران دوم، علی خانجانی، ابتدا تاریخچه ای از تشویق کودکان به خواندن متون کهن و تجربه های خود در استفاده از متون کهن در جشنواره های قصه گویی گفت و پس از آن به معرفی مرکزی با نام مرکز پژوهشی ترویج قصه های ایرانی و طراحی مجموعه ای با نام از قصه تا قصه گویی پرداخت. او تدوین این مجموعه را یکی از راهکارهای ترویج قصه گویی و کتابخوانی دانست. او در ادامه به معرفی فعالیت های مرکز پژوهشی ترویج قصه های ایرانی و معرفی نرم افزاری با نام نرم افزار یلدا پرداخت. و آن را قدمی برای ترویج فرهنگ قصه گویی در کشور دانست. او پیشنهاد داد که کانون در بحث کتابخوانی تجربه ی خوبی دارد و می تواند متولی جایزه ای برای مطالعه ی کتابخوانی باشد.

نشست های کتابخانه ای کتابخانه ی مرجع دوشنبه آخر هر ماه برگزار می شود.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک - بهار اشراق
تاریخ:
۹۳/۱۱/۸
Submitted by editor3 on