فرانکلین به بیمارستان می‌رود

عنوان لاتین
Franklin goes to the hospital

«فرانکلین به بیمارستان می‌رود» از مجموعه کتاب «فرانکلین» درباره ترس و ناراحتی لاک‌پشت کوچولو از مراحل مختلف درمان است. او همه تلاشش را می‌کند تا کسی نفهمد که ترسیده است. او درمی‌یابد شجاعت به معنی نترسیدن نیست. فرانکلین از عمل کردن می‌ترسد اما ترسش را می‌پذیرد. او می‌داند که برای بهتر شدن حالش به این کار نیاز دارد.

لاک‌پشت کوچولو تا به‌حال به دلایل زیادی پیش دکتر رفته است. مثلا سالی یک بار برای معاینه کامل پیش دکتر می‌رود. یک روز هم در حال بازی یک توپ به سینه فرانکلین می‌خورد و فردای آن روز با مادرش نزد دکتر می‌روند. تشخیص پزشک این است که لاک او ترک برداشته و باید آن را بخیه بزنند تا درست رشد کند. دکتر به فرانکلین توضیح می‌دهد که قبل از عمل او را بی‌هوش می‌کنند، برای همین دردی حس نخواهد کرد. فرانکلین صبح با پدر و مادرش به بیمارستان می‌رود.

 

همه به او می‌گویند که چه‌قدر شجاع است، اما وقتی قرار می‌شود از او عکس بگیرند، زیر گریه می‌زند. فرانکلین با خودش فکر می‌کند حالا همه می‌فهمند که او ترسیده و شجاع نیست. اما دکتر به او می‌گویدکه این عکس نمی‌تواند احساس‌ها را نشان بدهد. دکتر خرس برای او معنای شجاعت را روشن می‌کند. فرانکلین می‌فهمد شجاعت یعنی او راضی شده به بیمارستان بیاید و به اتاق عمل برود. در اتاق عمل دکتر تمام مراحل را برای او توضیح می‌دهد. دو ساعت بعد از به هوش آمدن، فرانکلین را به اتاقش می‌برند. او شکم باندپیچی شده‌اش را در آینه می‌بیند و فکر می‌کند که حالا حالاها نمی‌تواند بازی کند. اما دکتر خرس به پدرش می‌گوید که او به زودی خوب می‌شود. آن شب پدر و مادر فرانکلین به خانه می‌روند و دکتر به اتاق فرانکلین می‌آید  و عکس رادیولوژی را به او نشان می‌دهد و می‌گوید او از درون و بیرون شجاع است.

داستان «فرانکلین به بیمارستان می‌رود» با یادآوری کارهایی که فرانکلین با آن آشناست و در آن مهارت دارد، آغاز می‌شود و در روند داستان همه شرایط و جریان‌هایی که در بیمارستان پیش می‌آید نشان داده می‌شود؛ مانند معاینه توسط دکتر، عکس‌برداری، آمپول زدن، ماندن در ریکاوری، حتی جابه‌جایی در اتاق‌های مختلف.

تصویرهای کتاب مانند زندگی روزمره خود ماست. فضای زندگی فرانکلین و فضای خانه آن‌ها خلاقانه و با ریزه‌کاری‌های طبیعی تصویرسازی شده است. بیمارستان و وسایل آن نیز با جزییات به تصویر کشیده شده است.

پرداخت به مفاهیم شجاعت و ترس و رویارویی این دو با یک‌دیگر یکی از نکات مهم داستان «فرانکلین به بیمارستان می‌رود» است. این داستان به آشنایی کودک با محیط بیمارستان کمک خواهد کرد. در داستان تلاش شده مراحل درمانی یا‌بخش های مختلف بیمارستان برای مخاطب به روشتی نشان داده شود. این شفافیت برای کم کردن استرس و اعتماد به خود و محیط کاربردی خواهد بود.

در انتهای کتاب نوشته‌ای به قلم «زری نعیمی» آورده شده که پیش از این در کتاب ماه کودک و نوجوان چاپ شده است. در بخشی از متن آمده «آنچه داستان‌های فرانکلین را زیبا و عمیق می‌سازد، همین است که نویسنده، تمامی معانی و مضامین درونی خود را، آن‌چنان در بافت قصه هضم و جذب کرده که مخاطب در یک حضور فعال و مکاشفه‌گر، می‌تواند از رازهای پنهان و ناگفته آن پرده بگشاید و در لذت رمز گشایی‌ها، با فرانکلین در مکاشفاتی عمیق و ژرف همراه شود.»

 مجموعه داستان‌های فرانکلین 30 جلد است. این داستان‌ها به مهارت‌های زندگی در کودکان پرداخته است، مشکلات کودکان را بررسی می‌کند و برای آن‌ها راه حل ارائه می‌دهد. دیگر کتاب‌های این مجموعه عبارت‌اند از: «فرانکلین می‌گوید دوستت دارم»، «فرانکلین رئیس می‌شود»، «فرانکلین فوتبال بازی می‌کند»، «فرانکلین دروغ می‌گوید»، «عجله کن فرانکلین»، «فرانکلین نامرتب است»، «فرانکلین دوچرخه سواری می‌کند»، «فرانکلین و دندان شیری»، «دوست جدید فرانکلین»، «فرانکلین گم می‌شود»، «فرانکلین و هدیه سال نو»، «فرانکلین یک حیوان خانگی می‌خواهد»، «فرانکلین یک کیسه خواب دارد»، «فرانکلین و روز دوستی»، «فرانکلین و دوستانش به موزه می‌روند»، «باشگاه سری فرانکلین»، «فرانکلین یک دوربین عکاسی پیدا می‌کند»، «فرانکلین و رعد و برق»، «فرانکلین به بیمارستان می‌رود»، «محله فرانکلین»، «خواهر کوچولوی فرانکلین»، «فرانکلین در صحنه»، «پتوی فرانکلین»، «فرانکلین به مدرسه می‌رود»، «یک روز بد برای فرانکلین»، «فرانکلین و خواهرش هریت»، «فرانکلین و جشن هالووین»، «فرانکلین و روز شکرگزاری»، «فرانکلین با بچه‌های مدرسه به اردو می‌رود».  

«پالت بورژوا» نویسنده‌ اهل کانادا است. او داستان‌های بسیاری نوشته است. کتاب «فرانکلین در تاریکی» او پیش از انتشار 6 بار توسط ناشران مختلف رد شده بود! داستان‌های فرانکلین در بیش از 60 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسیده است. این کتاب‌ها به 38 زبان دنیا برگردانده شده‌اند. از این داستان‌ها سریال‌های تلویزیونی نیز ساخته شده است. «بورژوا»در طول دوران نویسندگی جایزه‌های بسیاری دریافت کرده است. او با شخصیت فرانکلین کتاب‌های آموزشی برای مهارت‌های خواندن و نوشتن طراحی کرده است.

تصویرگر خلاق فرانکلین «براندا کلارک»است. او اهل کاناداست و بیشتر شهرتش به‌خاطر تصویرگری داستان‌های فرانکلین است. او برای طراحی این تصویرها جایزه‌های مختلفی دریافت کرده است.

«فرانکلین در تاریکی» توسط «فرمهر منجزی» به فارسی برگردانده شده است. منجزی دانش‌آموخته رشته‌ اقتصاد در دانشگاه تهران است و در رشته‌های روزنامه‌نگاری، ترجمه و ویرایش دوره‌هایی را گذرانده است. از او تاکنون بیش از  45 کتاب ترجمه منتشر شده است. هم‌چنین بیش از 70 کتاب در زمینه‌های مختلف ویرایش کرده است.

مجموعه کتاب «فرانکلین» در ششمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد لوح سپاس دریافت کرده است.

 

 
برگردان
شهره هاشمی
تصویرگر
Brenda Clark, Shelly Southern, برندا کلارک, شلی ساوترن
سال نشر
1399
نویسنده
Paulette Bourgeois, Shelly Southern, پالت بورژوا, شارون جنینگز
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
فاطمه امیری
ویراستار
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by skyfa on