بپا، کجا؟

عنوان لاتین
Watch where you go

موش خاکستری از میان علف ها، صخره ها و شاخه های درختان جنگل می گذرد و سرانجام به خانه می رسد.

مخاطب کودکی که او را در این مسیر همراهی می کند متوجه می شود که آنچه که او پشت سرمی گذارد، آن چیزی نیست که در نگاه اول به نظر می آید. کتابی تصویری برای کودک ۳ تا ۶ سال که کودکان را با جانوران آشنا می کند.


کتاب بپا کجا با تقدیمی به همه ی موش ها شروع می شود.
یک موش کوچک می خواهد مسیر لانه اش را پیدا کند. او، در مسیر خود، بدون توجه از جاهای مختلف می گذرد و به دردسرهایی دچار می شود، اما سرانجام، با گذشت زمان زیادی، می تواند لانه اش را پیدا کند. او پشت یال های یک شیر بزرگ سفرش یا حرکت روزانه اش را آغاز می کند. این مسیر پر از خطرات ریز و درشتی است که تمامی ندارند و هر لحظه یکی از آن ها سر راهش پدیدار می شوند. این کتاب، که برای خردسالان نوشته و تصویگری شده است، نمونه ای است از همراهی موفق تصویر و نوشته، که نمونه اش را کم تر در می توان یافت. این پیدا و پنهان شدن های موش، که قرار است برای بچه هایش غذا ببرد، یک شاهد نیز دارد: سنجاقکی که مراقب موش است. برای این که جنبه ی سرگرمی نیز به کتاب اضافه شود، با خط های کوچک مسیر حرکت موش مشخص شده است. البته سنجاقک کمی جلوتر از او حرکت کرده.

کودک و کسی که کتاب را برای او می خواند می توانند هم این نقطه چین ها را دنبال کنند و هم موش کوچولو را، که این گوشه و آن گوشه قایم شده است، پیدا کنند. یکی دیگر از نکته های مثبت کتاب آموزش غیر مستقیم است. در این سفر کوتاه، که به نظر می رسد هر موشی ناگزیر است هر روز طی کند، کودک می تواند با ویژگی های زندگی حیوانات کوچک آشنا شود و این که چه حیوانی ممکن است برای دیگری خطرناک باشد و چه حیوانی می تواند دوست و مراهش باشد. این کتاب، قطع رحلی افقی دارد و بر مبنای تصاویر پیش می رود: صورت بزرگ فیل، که با چشمانش حرکت موش را دنبال می کند، یا دست های میمونی که در بیش از سه صفحه را در بر می گیرد و هیچ اشاره هم به نام حیوان درگیر نمی کند. افزایش حس کنجکاوی و رابطه ی دو طرفه بین خواننده و کتاب می تواند از ویژگی های این اثر باشد که برای مخاطب خردسال تاثیرگذار است.

برگردان
هدیه شریفی
تهیه کننده
قسمت نخست: فاطمه مرتضایی فرد، قسمت دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال پانزدهم شماره ی ۷
سال نشر
۱۳۹۱
ناشران
نویسنده
سالی نول , Sally Noll
پدیدآورندگان
Submitted by editor3 on