معرفی کتاب و فیلم اما

«اما» ، چهارمین رمان جین آستن، در سه جلد در سال 1815 منتشر شد. داستان درهایبری انگلستان در اوایل قرن 19 اتفاق می‌افتد. این رمان ماجراهای بین افراد و خانواده‌های دهکده را روایت می‌کند. آستن نوشتن «اما» را در ژانویه 1814 آغاز کرد. او این رمان را کمی بیش از یک سال بعد، در مارس 1815 به پایان رساند.

رمان سه جلدی اما

در پاییز 1815، آستن «اما» را به جان موری ناشر مستقر در لندن فرستاد. اولین نسخه‌های این رمان سه جلدی در دسامبر 1815 به قفسه‌‌ی کتابفروشی‌ها رسید. «اما» مانند رمان‌های قبلی او، به صورت ناشناس منتشر شد.


خرید آثار کلاسیک ویژه کودک و نوجوان


آستن انتظار نداشت که خوانندگان از شخصیت «اما» خوششان بیاید. آستن در این باره می‌گوید: «من می‌خواهم قهرمانی را انتخاب کنم که هیچ کس جز خودم او را دوست ندارد.» نسل‌های زیادی از خوانندگان ثابت کرده‌اند که آستن اشتباه می‌کند. «اما» بدون شک یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های آستن، «زیبا، باهوش و ثروتمند» است.

رمان جین آستن

خوانندگان مدرن به طور کلی «اما» و معایب او را پذیرفته‌اند. منتقدان فمینیست او را به عنوان کهن الگوی زن مدرن معرفی کرده‌اند که چشم‌انداز و خوشبختی آینده‌اش به ازدواج بستگی ندارد. رمان آستن همچنان بین مخاطبان مدرن محبوبیت فوق العاده‌ای دارد.

«اما»، که پس از نقل مکان جین آستن به چاوتون نوشته شد، آخرین رمان او بود که در طول زندگی‌اش منتشر شد.

کتاب اما


خرید کتاب اما


ازدواج و موقعیت اجتماعی دو کانون «اما» هستند. داستان این رمان حول محور این است که چه کسی چه کسی را دوست دارد و با توجه به موقعیت اجتماعی آن‌ها این دوست داشتن‌ها چه نتیجه‌ای خواهد داشت. موقعیت اجتماعی در انگلستان قرن نوزدهم توسط مجموعه‌ای از عوامل، از جمله: نام خانوادگی، جنسیت، محل تولد، شهرت، و ثروت تعیین می‌شد. ازاعضای طبقات اجتماعی بالاتر انتظار نمی‌رفت که با اعضای طبقه پایین‌تر ازدواج کنند، چه رسد به تعامل. در واقع در برخی موارد چنین ازدواج‌هایی نامناسب تلقی می‌شد.

آستن از طریق «اما»، وسواس جامعه‌اش را نسبت به تمایزات اجتماعی به طعنه می‌کشد.

اقتباس‌های تلویزیونی و سینمایی

«اما» در طی سالیان موضوع جذابی برای تولید فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، برنامه رادیو و صحنه بوده است. انبوهی از اقتباس‌های مبتنی بر رمان‌های جین آستن نه تنها امروزه طرفداران زیادی ایجاد کرده است، بلکه جرقه بررسی‌ تأثیر مدرن‌سازی روایت‌ها را در بین رسانه‌ها برانگیخته است.

فیلم سینمایی اما

فیلم تلویزیونی 1996

این فیلم در سال 1996 برای شبکه تلویزیونی بریتانیایی ITV به کارگردانی دیارموید لارنس شد، در این تولید اما، کیت بکینسیل به عنوان شخصیت اصلی بازی می‌کند و همچنین سامانتا مورتون در نقش هریت اسمیت و مارک استرانگ در نقش آقای نایتلی حضور دارند.

فیلم تلویزیونی اما

سریال تلویزیونی 2009

در سال 2009  سریال تلویزیونی «اما» در چهار قسمت از تلویزیونی بی‌بی‌سی پخش شد. در این سریال رومولا گارای در نقش اما وودهاوس قهرمان قهرمان، جانی لی میلر در نقش دوست وفادار همیشگی او آقای نایتلی و مایکل گامبون در نقش پدر اما، آقای وودهاوس بازی می‌کنند. این سریال در ابتدا از 4 تا 25 اکتبر 2009 به صورت هفتگی یکشنبه شب‌ها در بی بی سی وان پخش می‌شد.

سریال اما

فیلم سینمایی 2020

آخرین اقتباس از رمان «اما» در سال 2020 به کارگردانی  پاییز دوایلد ساخته شد. آنیا تیلور جوی در نقش دوشیزه «اما وودهاوس»، جانی فلین، جاش اوکانر، کالوم ترنر، میا گوث، میراندا هارت و بیل نای نیز ایفای نقش می‌کنند.

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor69 on