خودباوری آموزگار در رشد پیش دبستانی ها موثر است!

یک پژوهش جدید نشان می دهد کودکان پیش دبستانی که مربیانی با باور به توانایی های خود دارند، در به دست آوردن مهارت های زبانی و سواد آموزی بیشتر رشد می کنند.

این پژوهش که در دانشگاه ایالت اوهایو در آمریکا انجام شده هم چنین نشان می دهد هنگامی که رابطه صمیمی بین مربی و کودکان وجود دارد، مربی توانایی ها و کوشش های خود را در رشد مهارت کودکان اثرگذارتر خواهد دید.

۶۷ مربی و ۳۲۸ کودک پیش دبستانی به مدت ۳۰ هفته در این پژوهش بررسی شده اند، به این ترتیب که به مربیان پرسش نامه هایی داده و از آن ها خواسته شد تا به پرسش ها پاسخ دهند. پرسش هایی مانند این که "تا چه اندازه می توانید به نیازهای دانش آموزان متفاوت و پر مشکل خود رسیدگی کنید؟" و "چقدر می توانید کودکان را درحال انجام یک فعالیت دشوار نگه دارید؟"

در بخش دیگر پژوهش، از روابط روزانه مربی و کودکان در کلاس فیلم برداری شد تا نوع و اندازه رابطه احساسی بین مربی و دانش آموزان بررسی شود. از کودکان هم در آغاز پژوهش و در پایان آن، آزمون مهارت های زبانی و سوادآموزی گرفته شد تا میزان پیشرفت آن ها مشخص شود.

نتیجه نشان داد دانش آموزان مربیانی که نسبت به توانایی های آموزشی خود اطمینان بیشتری داشتند، از قدرت تشخیص حروف چاپ شده بر روی کاغذ برخوردار بودند که یکی از شاخص های مهارت سواد آموزی در دوره پیش دبستان به شمار می رود.

اما مهارت زبانی و دایره واژگان کودکان تنها زمانی بهبود پیدا کرد که در کلاس از محبت و حمایت عاطفی مربی برخوردار بودند.

کارشناسان این پژوهش نتیجه می گیرند که کیفیت روابط در کلاس درس در کنار اعتماد مربی به توانایی اش در آموزش به کودکان از اهمیت بسیاری در رشد مهارت های کودکان برخوردار است.

نتیجه این پژوهش در آخرین شماره نشریه "آموزش و تربیت معلم" چاپ شده است.

Submitted by admin on