کودکان را تنبیه نکنیم

کارشناسان سازمان ملل برای بهتر کردن شیوه جمع‌آوری اطلاعات درباره خشونت علیه کودکان در جهان، فراخوان دادند.

آن‌ها، در یک گردهمایی ویژه، که در نشست بیستم اسفند شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد، در این باره گفت و گو کردند. کارشناسان سازمان ملل امیدوارند تا به دست آوردن اطلاعات به روز و درست درباره خشونت علیه کودکان باعث شود تا دولت‌ها برای جلوگیری از اعمال خشونت آمیز بر ضد کودکان، قوانین خود را اصلاح و تقویت کنند.

مارتا سنتوس پیس نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت علیه کودکان، در این میزگرد چنین گفت: "خشونت علیه کودکان یک تابوی اجتماعی است. این موضوع سبب می‌شود تا موارد آن به ندرت گزارش شود. کودکان اغلب از صحبت کردن درباره این‌که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، واهمه دارند و می‌ترسند که کمک بخواهند. آمارهای رسمی مقیاس و وسعت درستی از این  پدیده به دست نمی دهد. بدون داشتن داده‌های درست، برنامه ریزی‌های ملی اعتبار کافی ندارد و مانع سیاست گذاری موثر و بسیج منابع می‌شود و فعالیت‌های انجام شده برای پیش گیری و مبارزه با خشونت علیه کودکان کارایی چندانی نخواهند داشت." 

در این گردهمایی شواهد جدیدی از خشونت علیه کودکان در کشورهای کم درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط مطرح شد.

یونیسف به تازگی گزارشی درباره خشونت در رفتار با کودکان در خانه منتشر کرده است. در این گزارش، نتایج یک آمارگیری آمده است. در این آمار، از هر چهار کودک پرسش شونده، سه کودک تنبیه انظباطی، نیمی از آن‌ها تنبیه بدنی و سه کودک از هر چهار کودک خشونت روانی را تجربه کرده اند.

ترزا کیلبین مشاور عالی حمایت از کودکان یونیسف در این گردهمایی گفت: "بیشترین موارد خشونت در رفتار با کودکان در خانه رخ می‌دهد، همین هم سبب می‌شود تا موارد آن کمتر گزارش شود. هدف این گزارش دانستن حجم تنبیه‌های انظباطی خشونت آمیز است. با دانستن اطلاعات درست از میزان تنبیه‌های خشونت آمیز کودکان، می‌توانیم گزینه‌های غیرخشونت آمیز و مشارکتی را در تربیت کودکان ترویج کنیم."

پژوهش‌ها، نشان می‌دهد که خشونت علیه کودکان هم برای کودک قربانی تنبیه و هم برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند زیان‌بار است. بر این اساس، حتا شکل‌های ملایم تنبیه بدنی به کودکان آسیب می‌رساند. توانایی‌های شناختی و یادگیری آن‌ها را کاهش می‌دهد و تمایل کودکان تنبیه شده را به انجام اعمال خشونت آمیز در آینده بیشتر می‌کند. تنبیه روانی مانند تمسخر، تهدید و ترساندن کودکان هم اثرات منفی بر رفتار در دوران کودکی و پس از آن بر جای می‌گذارد.

این گردهمایی از سوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت علیه کودکان، یونیسف و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان دهی شده بود. نمایندگان ارشد سازمان جهانی کار (ILO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یونیسف و سازمان غیر دولتی بین المللی "تلاش جهانی برای پایان بخشیدن به تنبیه بدنی کودکان" از شرکت کنندگان در این گردهمایی بودند.

Submitted by editor3 on