جایزه ای برای کتاب های خنده دار و احمقانه

برندگان امسال جایزه ی کتاب های خنده دار رولد دال روز گذشته هشتم نوامبر، جایزه ی ٢٥٠٠ پوندی خود را در مراسمی در لندن دریافت کردند.

"دنیای عالی تام گیتس" نوشته ی لیز پیچن در گروه سنی ٧ تا ١٢ سال و کتاب تصویری "آهای گربه ها" برای کودکان شش و زیر ٦ سال برندگان امسال این جایزه بودند.

"دنیای فوق العاده ی تام گیتس" داستان گرفتاری ها و دردسرهای یک پسربچه ی گستاخ است به صورت یاداشت های روزانه روایت شده است. لیز پیچن به عنوان نویسنده و تصویرگر کتاب های تصویری شناخته می شود و این نخستین کتاب او برای کودکان این گروه سنی است. این کتاب به فهرست کوتاه جایزه ی ردهاوس ٢٠١٢ هم راه پیدا کرده است.

پیتر بنتلی که در سال ٢٠٠٩ توانسته بود به فهرست کوتاه جایزه ی رولد دال راه پیدا کند، امسال با داستان "آهای گربه ها" این جایزه را به چنگ آورد. فرانچسکا سایمون یکی از داوران این جایزه این کتاب را چنین توصیف می کند: "کتاب تصویری فوق خنده دار و فوق احمقانه". او می گوید یکی از چیزهایی که درباره ی این کتاب دوست دارد وجود جزئیات خنده دار فراوان در تصاویر این کتاب است به طوری که هر بار که این کتاب را می خوانید چیزهای بیشتری کشف می کنید.

جایزه ای برای کتاب های خنده دار و احمقانه

جایزه ای برای کتاب های خنده دار و احمقانه

جایزه ای برای کتاب های خنده دار و احمقانه

به باور فرانچسکا سایمون، نویسنده ی مجموعه داستان های هنری زلزله، یک کتاب خنده دار خوب کتابی است که برای بزرگترها و کودکان به یک اندازه خنده دار باشد. او می گوید: "من به خنده دار بودن کتابی باور ندارم که بتوانم درباره اش بگویم این کتاب من را به خنده نمی اندازد اما بچه ها آن را دوست خواهند داشت"

جایزه رولد دال سه سال پیش از سوی مایکل روزن - هنگامی که مقام افتخاری ادبیات کودکان بریتانیا را داشت - برای ستایش کتاب های خنده دار راه اندازی شده است. او می گوید هنگام داوری کردن درباره ی کتاب های کودکان دریافته که کتاب های خنده دار نادیده گرفته می شوند و این در حالی است که کودکان پیوسته اعلام می کنند که بیشترین لذت را از خواندن کتاب های خنده دار می برند.

امسال برای نخستین بار کودکان نیز در داوری و برگزیدن برنده گان این جایزه شرکت داشتند. مایکل روزن از داوران این مسابقه فرایند داوری را چنین توضیح می دهد: "چهار داور در حال نوشیدن قهوه و خوردن کیک کتاب هارا ارزیابی می کنند و امتیاز می دهند و فهرست کوتاه را تهیه می کنند. سپس ٤٠٠ کودک این کتاب ها را می خوانند و امتیاز می دهند. سپس این دو جدول لیگ با هم ترکیب می شوند و برندگان مشخص می شوند."

او تجربه بهره بردن از دیدگاه کودکان را در داوری کتاب ها بسیار سودمند دانست؛ به ویژه هنگامی که داوران دچار تردید می شوند که آیا کودکان این کتاب را دوست خواهند داشت یا خیر. در این شرایط نظر کودکان به داوران کمک می کند که با اطمینان بیشتری درباره ی کتاب های گفت و گو کنند.

Submitted by editor3 on