شیدا اکبری

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با شیدا اکبری را مشاهده کنید.

«اسباب‌کشی به خانه‌ی نو» داستانی درباره‌ی اسبا‌ب‌کشی جانوران است. عجیب است! مگر جانوران هم اسباب‌کشی می‌کنند؟ بله، انواع خزندگان، آبزیان، چهارپایان، پرندگان و حشرات، اسباب‌های خانه را به سر و دندان و کمرشان دارند و با هم به خانه‌ی تازه می‌روند؛ یعنی قرار است تمساح با پرندگان در یک خانه زندگی ‌کند؟! کتاب که همین را به ما می‌گوید و با تصاویرش به مخاطب نشان می‌دهد که تمام جانوران می‌خواهند از طبیعت به خانه‌ای در شهر بروند!
سه شنبه, ۱۰ بهمن
«دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» منشوری است چندوجهی و رنگارنگ. اگر منشور را مقابل نوری سفید بگیریم و بچرخانیم رنگین‌کمانی از رنگ‌ها می‌بینیم. هر نور سفید یک طیف نور است و این کتاب طیفی از معانی. کتابِ «دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» کتابی درباره‌ی بازی، دوستی، همکاری، مراقبت دورادور و سایه‌وار از کودک و... است. البته، بستگی به آن دارد که منشور را به کدام طرف بچرخانیم؛ زیرا در این صورت، شاید این کتاب بیش از همه یادآور کودکی از‌دست‌رفته باشد!
یکشنبه, ۸ بهمن
تیستو پسری کوچک و خوشبخت است که در خانه‌ا‌ی زیبا با پدر و مادری بی‌نقص زندگی می‌کند. در هشت‌سالگی تیستو را به مدرسه می‌فرستند تا بعدها اداره‌ی کارخانه توپ‌سازی پدرش را بر عهده بگیرد. اما تیستو مدت زیادی در مدرسه دوام نمی‌آورد. پدرش تصمیم می‌گیرد تیستو را در روند طبیعی زندگی آموزش دهد. برای این‌ کار او را نزد چندین استاد متفاوت می‌فرستند. یکی از این استادان باغبان خانه‌ی تیستوست. او متوجه می‌شود تیستو انگشتانی جادویی دارد و هر چیزی را لمس کند، گل و گیاهی از آن سبز می‌شو! تیستو با استفاده از ویژگی منحصر‌به‌فردِ انگشتانش تغییرات زیادی در محیط اطرافش به وجود می‌آورد.
سه شنبه, ۲۲ فروردین
«کبوتری نشسته روی شانه‌ات» مجموعه شعری برای نوجوانان است. شعرهایی که با زبانی ساده به ژرفای ذهن پل می‌زنند و از احساسات آشنا، آرزوهای کوچک و افکاری عمیق می‌گویند.
سه شنبه, ۱۳ دی
کتاب «این هم جور دیگر»، روایت متفاوت و بامزه‌ای از مشهورترین داستان‌های کودک است. رولد دال پایان این داستان‌ها را جور دیگری تغییر می‌دهد، مخاطب را غافلگیر می‌کند و سربه‌سر شخصیت‌های مشهور می‌گذارد.
شنبه, ۱۱ دی
کتاب «این هم جور دیگر» روایت دیگرگونه‌ی «رولد دال»، نویسنده‌ نام‌آشنای کودکان، از شش داستان است. داستان‌هایی که سال‌هاست در قصه‌ها،‌ کتاب‌ها،‌ فیلم‌ها و انیمیشن‌ها برای کودکان بازگو می‌شوند: سیندرلا، سفیدبرفی و هفت کوتوله، جک و لوبیای سحرآمیز، موطلا و سه‌ خرس، شنل قرمزی و گرگ و سه خوک کوچولو.
شنبه, ۱۱ دی
کتاب «دختر ستاره‌ای» داستان ورود استار گرل، دختری که تا 16 سالگی در خانه درس خوانده، به دبیرستان مایکا در آریزونای آمریکا است. او با رفتار خود دبیرستان را دستخوش دگرگونی می‌کند. استارگرل متفاوت است؛ در لباس پوشیدن و رفتار. به همه کمک می‌کند، تیم رقیب را هم تشویق می‌کند، برای هم‌مدرسه‌ای‌های خود آهنگ تولد می‌خواند و عاشق یاری رساندن به افراد تنها و درمانده است. این همه تفاوت در مدرسه‌ای که «معمولی بودن» بزرگ‌ترین فضیلت است، استارگرل را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد.
چهارشنبه, ۱۷ آذر
کتاب «ایزدان هم» آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که استفاده از انرژی ارزان و پاکیزه‌ای آرام آرام جهان را به نابودی می‌کشاند! تکنولوژی تولید این انرژی، موسوم به پمپ الکترون، که الکترون و پروتون را بین جهانِ ما و جهانی موازی تبادل می‌کند، حاصل دانشی است که موجودات پراجهان یا همان جهان موازی به بشر رسانده‌اند. شیمی‌دانی فرصت‌طلب و کم‌دانش که بر حسب اتفاق راز تکنولوژی را کشف کرده‌ است، تمام اعتبار این کشف را از آن خود می‌داند. دستاورد بزرگ علم بشر اما جهان ما را به نابودی می‌کشاند. خطری که کسی دوست ندارد به آن توجه کند.
دوشنبه, ۳ آبان
«پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی»، «یانگون؛ سفری به برمه»، «سرزمین مقدس؛ سفری به فلسطین»، «شنژن؛ سفری به چین» سفرنامه‌های چهارگانه‌ مصوری هستند که «گی دولیل»، انیماتور و کارتونیست کانادایی به تصویر کشیده است. این چهارگانه ماجراهای سفرهای «دولیل» به چهار کشور آسیایی کره‌شمالی، فلسطین، میانمار و چین را با سادگی، صداقت و طنز روایت می‌کنند.  فعالیت‌های زیر برای 4 جلد مجموعه کتاب «سفرنامه‌های مصور» نوشته شده است که به فراخور محتوای هر کتاب یا در پایان مطالعه‌ هر 4 جلد، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
سه شنبه, ۱۶ شهریور
«پیونگ یانگ؛ سفری به کره‌ی شمالی» نخستین کتاب از مجموعه‌ی چهارگانه سفرنامه‌های مصوری هستند که «گی دولیل»، انیماتور و کارتونیست کانادایی به تصویر کشیده است. این چهارگانه ماجراهای سفرهای «دولیل» به چهار کشور آسیایی کره‌شمالی، فلسطین، میانمار و چین را با سادگی، صداقت و طنز روایت می‌کنند. 
سه شنبه, ۱۶ شهریور
«فضانوردها در کوره آجرپزی»، داستانی با مایه‌های قوی نمایشی است که دو شخصیت کودک کار در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. کودکانی که از دورترین نقطه‌های ایران، روستاهای تربت جام، برای کار در کوره های آجرپزی به همراه خانواده یا بستگان‌شان به حاشیه‌های تهران آمده‌اند. چمن و سبزعلی این دو شخصیت هستند. روزی سبزی با پای برهنه در کوره راه می‌رفته که شیشه‌ شکسته‌ای پای‌اش را زخم می‌کند. پس از آن بیماری کزاز می‌گیرد. کتاب روایت شبی دردناک از زندگی سبزی را بازگو می‌کند که در بستر بیماری افتاده و دوست‌اش چمن همه‌ی کوشش‌اش را می‌کند تا او را از ناامیدی برهاند.
چهارشنبه, ۳ شهریور
در کتاب «خواهران غریب» لوته و لوییزه، دوقلوهایی هستند که از وجود هم بی‌خبرند و در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کنند. لوییزه همراه پدرش که رهبر ارکستر و آهنگسازی مشهور است در دنیای پرهیاهو و مجلل هنرمندان در وین به سر می‌برد و لوته با مادرش که سردبیر عکاسی در یک مجله است، در مونیخ زندگی ساده‌ای دارد. پس از برخورد غیرمنتظره‌ی خواهران در اردوی تابستانی آن‌ها تصمیم می‌گیرند جای‌شان را با هم عوض کنند.
دوشنبه, ۲۵ مرداد
لوته و لوییزه، دوقلوهایی هستندکه از وجود هم بی‌خبرند و در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کنند. لوییزه همراه پدرش که رهبر ارکستر و آهنگسازی مشهور است در دنیای پرهیاهو و مجلل هنرمندان در وین به سر می‌برد و لوته با مادرش که سردبیر عکاسی یک مجله است، در مونیخ زندگی ساده‌ای دارد.
دوشنبه, ۲۵ مرداد
کتاب «چارلی و آسانسور بزرگ شیشه‌ای» دنباله‌ی کتاب «چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی» است. داستان کتاب درست از همان جایی آغاز می‌شود که کتاب قبلی به پایان رسیده بود؛ چارلی همراه پدر و مادرش و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های سالخورده‌اش در آسانسور شیشه‌ای و بزرگ آقای وانکا، صاحب کارخانه‌ی شکلات‌سازی، هستند.
یکشنبه, ۲۴ مرداد
ویلی وانکا صاحب بزرگ‌ترین و مرموزترین کارخانه‌ی شکلات‌سازی، در کتاب «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، تصمیم دارد با قراردادن پنج بلیط طلایی در شکلات‌هایش، به پنج بچه اجازه دهد از کارخانه عجیب او دیدار کنند. بخت ورود به کارخانه برای پسری مثل چارلی باکت که در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کند و سالی یک‌بار می‌تواند شکلات بخرد، کم است. اما چارلی بلیط طلایی را می‌یابد. اتفاقی که زندگی‌اش درگرگون می‌کند.
یکشنبه, ۲۴ مرداد
کتاب «چارلی و آسانسور بزرگ شیشه‌ای» دنباله‌ی کتاب «چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی» است. داستان کتاب درست از همان جایی آغاز می‌شود که کتاب قبلی به پایان رسیده بود؛ چارلی همراه پدر و مادرش و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های سالخورده‌اش در  آسانسور شیشه‌ای و بزرگ آقای وانکا، صاحب کارخانه‌ی شکلات‌سازی، هستند. 
یکشنبه, ۲۴ مرداد
کتاب «جادو» داستان دختر کوچکی است که پدرش برای نبرد با غولی که آدم‌ها را به سنگ تبدیل می‌کند، او را در خانه و در جزیره‌ای که زندگی می‌کنند، تنها گذاشته است. دخترک به دنبال پدر می‌رود، جادوی غول را به خودش بر می‌گرداند، پدرش را پیدا می‌کند و آرامش بازمی‌گردد.
چهارشنبه, ۲۰ مرداد
ماجرای کتاب «من نوکر بابام نیستم» در یکی از روستاهای جنوب رخ می‌دهد. بسته پولی از جیب پدری خسیس و سخت‌گیر در چاه مستراح می‌افتد و پدر تصمیم می‌گیرد یکی از بچه‌هایش را به زور در چاه بفرستد. داوود، فرزند سوم‌اش که همه او را نوکر بابا صدا می‌زنند، نگران از فرستاده شدن درون چاه، از خانه می‌گریزد.
چهارشنبه, ۶ مرداد
داوود پسر آرام و حرف گوش‌کنی است که هیچ‌وقت از پدرش کتک نخورده است. همین موضوع بهانه‌ای است تا برادران بازیگوش‌اش او را  «نوکر بابا» صدا بزنند. زمانی که بسته‌ی اسکناس پدر در چاه مستراح می‌افتد، این نام مستعار کابوس داوود می‌شود.
چهارشنبه, ۶ مرداد
کتاب «عروس دریایی» داستان رویارویی سوزان با مرگ بهترین دوست‌اش را روایت می‌کند. فرنی در دریا غرق شده، در حالی که همه می‌دانند بهترین شناگر مدرسه بوده است. سوزی نمی‌تواند این حادثه را بپذیرد. او که پس از مرگ فرنی با هیچ‌کس حرف نمی‌زند، در سکوت به دنبال عامل مرگ فرنی می‌گردد و انگشت اتهام را به سوی عروس دریایی اشاره می‌رود.
یکشنبه, ۲ خرداد