فعالیت پیشنهادی برای کتاب چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

ویلی وانکا صاحب بزرگ‌ترین و مرموزترین کارخانه‌ی شکلات‌سازی، در کتاب «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، تصمیم دارد با قراردادن پنج بلیط طلایی در شکلات‌هایش، به پنج بچه اجازه دهد از کارخانه عجیب او دیدار کنند. بخت ورود به کارخانه برای پسری مثل چارلی باکت که در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کند و سالی یکبار می‌تواند شکلات بخرد، کم است. اما چارلی بلیط طلایی را می‌یابد. اتفاقی که زندگی‌اش درگرگون می‌کند.

1- پرسش‌هایی برای گفت‌وگو

  • کتاب‌ را دوست داشتید؟ چه چیزی در کتاب برای‌تان جذاب‌تر بود؟
  • شخصیت مورد علاقه‌تان چه کسی بود؟ چرا؟
  • اگر بخواهید خانواده‌ی چارلی را با یک واژه یا جمله توصیف کنید،‌ چه می‌گویید؟
  • هیچ‌کدام از شما با پدر بزرگ یا مادربزرگ‌تان زندگی می‌کنید؟
  • به نظرتان زندگی کردن با پدر بزرگ و مادربزرگ چه حسی دارد؟
  • به نظر شما آقای وانکا روش مناسبی برای انتخاب جانشین‌اش انتخاب کرده بود؟ دلیل‌تان چیست؟
  • ‌اگر شما صاحب یک کارخانه بودید، دوست داشتید جانشین‌تان چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
  • به نظرتان چرا به جز چارلی هیچ بچه‌ی دیگری نتوانست تا پایان ویلی وانکا را همراهی کند؟
  • ظاهر هر چهار کودک هنگام خروج از کارخانه تغییر کرده بود. شما فکر می‌کنید افکارشان هم عوض شده بود؟
  • شاهزاده‌ی هندی را که می‌خواست قصری از شکلات داشته باشد به یاد دارید؟ به نظر شما چرا او اصرار داشت قصر شکلاتی داشته باشد؟
  • اگر قرار بود شما به جای چارلی همکار ویلی وانکا باشید،‌ به او پیشنهاد می‌کردید کارخانه‌اش را چگونه اداره کند؟ چه بخش‌های جدیدی اضافه می‌کردید؟

2- داستانِ آن دیگری

از کودکان بخواهید ماجرای دیدار از کارخانه را از زبان یکی دیگر از بچه‌های داستان بنویسند. شخصیتی که انتخاب می‌کنند هنگام برنده شدن چه احساسی دارد؟ اتفاق‌های کارخانه از نگاه او چگونه است و ... .

3- سرزمین اومپا لومپا

کودکان را به گروه‌های ۴ نفره تقسیم کنید. از آن‌ها بخواهید درباره‌ی سرزمین اومپا لومپاها، آداب و رسوم،‌ فرهنگ و قوانین آن‌ها با یکدیگر گفت‌گو کنند. سپس از هر گروه بخواهید پرچمی برای سرزمین آن‌ها درست کند که اصلی‌ترین ويژگی‌های آن‌ها را نشان دهد. همچنین می‌توانید از کودکان بخواهید کتاب قانون سرزمین اومپا لومپاها را با همراهی هم بنویسند.

4- بلیط طلایی

از کودکان بخواهید تصور کنند ویلی وانکا طراحی کارت‌های طلایی را به آن‌ها سپرده است و آن‌ها قرار است برای این مناسبت بزرگ و تاریخی طرحی ویژه بدهند. سپس هر کودک کارت طلایی خود را نقاشی کند. 

5- نقشه‌‌ کارخانه

‌بسیاری از بخش‌های کارخانه در این کتاب معرفی شده ‌است. در کتاب «چارلی و آسانسور بزرگ شیشه‌ای» نیز با سایر بخش‌های کارخانه آشنا خواهیم شد. از کودکان بخواهید با توجه به اطلاعاتی که از کتاب به دست آورده‌اند و تخیل خود ‌نقشه‌ی کامل کارخانه را بکشند.

6- شکلات‌ها از کجا می‌آیند؟

از کودکان بخواهید درباره‌‌ مراحل تولید شکلات از کاشت دانه‌ی کاکائو تا تولید و توزیع آن پژوهش کنند و نتیجه‌ جست‌وجو‌های‌شان را به در یک پوستر در بیاورند.

7- شکلات و بدن من

از کودکان بپرسید اگر فردی همیشه شکلات بخورد چه اتفاقی برای بدن‌اش می‌افتد؟ سپس تصویر بزرگی از بدن انسان بکشید و از هر کودک بخواهید اثر زیاده‌روی در خوردن شکلات را روی یکی از اعضای بدن بکشد یا بنویسد.

نویسنده:
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on