درخت نخل در قطب شمال

عنوان لاتین
Palm Trees at the North Pole / THE HOT TRUTH ABOUT CLIMATE CHANGE

گرچه در طول تاریخ کره‌ی زمین، اقلیم پیوسته در حال تغییر بوده و سیاره‌ی ما روزهای سرد و گرم بسیاری را از سر گذرانده است، اما در سال‌های اخیر، اقلیم با شتاب زیادی در حال تغییر است. رویدادی که دانش‌مندان و فعالان محیط‌زیست را بسیار نگران کرده است. به همین سبب است که بسیاری این روزها درباره‌ی تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن صحبت می‌کنند. به‌ویژه‌ در منطقه‌ای از جهان که ما در آن زندگی ‌می‌کنیم تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین احتمالاً آینده‌ی بسیاری از ما را دگرگون خواهد کرد و باعث خواهد شد تا با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کنیم. کتاب «درخت نخل در قطب شمال/ حقایقی داغ درباره‌ی تغییرات اقلیمی» نوشته‌ی مارک ترهورست با تصویرگری وندی پندرز، کتابی است خواندنی درباره‌ی همه‌ی چیزهایی که کودکان و نوجوانان و همین‌طور بزرگ‌سالان باید درباره‌ی تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بدانند! کتابی درباره‌ی غرش اگزوز خودروها و باد معده‌ی گاوها، درباره‌ی بگومگوی دانش‌مندان و مخترعان جسور، درباره‌ی خرگوش‌های سوت‌زنِ بامزه و توفندهای ویران‌گر، درخت‌های نخل و ماموت‌ها، کوه‌های یخ شناور و آتش‌فشان‌ها، آب‌بندها و آسیاب‌های بادی... و درباره‌ی ما و آینده‌مان.

کتاب درخت نخل در قطب شمال


خرید کتاب کودک درباره تغییرات اقلیمی و تغییرات آب و هوا


ماجرای تغییرات اقلیمی داستان پیچیده‌ای است که نیاز به دانستن کمی فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، هواشناسی و علوم دیگر دارد. پس آیا افراد غیرکارشناسی مثل من و شما می‌توانند از آن سر دربیاورند؟ کتاب «درخت نخل در قطب شمال» دقیقاً با همین هدف خلق شده است و می‌کوشد از دریچه‌ی لذت و سرگرمی، مخاطب را با پیچیده‌ترین و روزآمدترین مفاهیم علمی آشنا کند و به دانش ما در زمینه‌ی تغییرات اقلیمی بیافزاید. این کتاب با متنی روان و طنزآمیز، و تصویرسازی‌های دقیق، رنگارنگ و خلاق به مخاطب کمک می‌کند تا دریابد جهان و محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم چگونه در طول تاریخ تغییر کرده است، فعالیت‌های انسان‌ها چگونه بر اقلیم اثر می‌گذارد و همه‌ی این‌ها چگونه آینده‌ی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و نهایت چه کاری از دست ما ساخته است. این کتاب افزون بر ارائه‌ی اطلاعات علمی با زبانی جذاب و خودمانی، کودکان و نوجوانان را یاری می‌دهد تا احساس کنند می‌توانند بخشی از راه‌حل مسئله‌ی تغییرات اقلیمی باشند و به تشریح اقداماتی می‌پردازد که کودکان، نوجوانان و جوانان می‌توانند برای کمک به مبارزه با عوامل به‌وجودآورنده‌ی تغییرات اقلیمی، کنترل پیامدهای آن و حفظ محیط زیست در جوامع خود انجام دهند. 

کتاب درخت نخل در قطب شمال


خرید کتاب کودک درباره محیط زیست


این کتاب در 10 فصل تنظیم شده است. فصل‌های 1 تا 3 ما را با تاریخچه‌ی اقلیم و تغییرات آن روی کره‌ی زمین و برخی مفاهیم پایه‌ در این حوزه آشنا می‌کند. فصل‌ 4 کتاب به عوامل ایجادکننده‌ی تغییرات اقلیمی اختصاص دارد و توضیح می‌دهد که چرا انسان‌ها مهم‌ترین عامل تغییرات اقلیمی در دهه‌ها و سده‌های گذشته هستند. فصل 5 تا 7 هم درباره‌ی پیامدهای تغییرات اقلیمی است، پیامدهایی زنجیروار که ما و همه‌ی موجودات این سیاره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نویسنده در فصل‌های  8 و 9 به تشریح اقداماتی می‌پردازد که می‌تواند به مهار کردن تغییرات اقلیمی کمک کند و به‌درستی بیش از همه بر موضوع انرژی‌های آینده تمرکز می‌کند. فصل پایانی کتاب نیز درباره‌ی دیدگاه‌های موافقان و مخالفان تغییرات اقلیمی است. شاید باورش دشوار باشد که با وجود انبوه پژوهش‌های علمی هنوز هستند بسیاری که تغییرات اقلیمی و خطراتش را باور ندارند یا گمان می‌کنند در میان هزاران موضوع بااهمیت دیگر که بشر با آن درگیر است موضوع تغییرات اقلیمی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. فصل آخر کتاب کمک می‌کند تا درک کنیم چرا با این‌که دانش کافی درباره‌ی تغییرات اقلیمی وجود دارد، هنوز نتوانسته‌ایم دنیا را از دست این بحران نجات بدهیم. و چگونه می‌توانیم امید و تعهد خود را به حل این معضل مهم جهانی حفظ کنیم. 

درخت نخل در قطب شمال/ حقایقی داغ درباره‌ی تغییرات اقلیمی


خرید کتاب کودک درباره جغرافیا


«درخت نخل در قطب شمال/ حقایقی داغ درباره‌ی تغییرات اقلیمی» کتابی است منحصر‌به‌فرد در حوزه‌ی تعییرات اقلیمی، و به جرأت می‌توان گفت نمونه‌ی مشابه‌ آن در میان کتاب‌هایی که تاکنون در این زمینه به زبان فارسی منتشر شده است یافت نمی‌شود. این کتاب هم‌چنین می‌تواند می‌تواند راهنمایی ارزش‌مند و گیرا برای آموزگاران و کتاب‌داران باشد، تا به برنامه‌های آموزشی خود غنای بیش‌تری ببخشند و آن را با فعالیت‌های مفرح هم‌راه کنند. 

درخت نخل در قطب شمال/ حقایقی داغ درباره‌ی تغییرات اقلیمی

این کتاب را انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب تاک) با ترجمه‌ی سارا یوسف‌پور، شیدا اکبری و هورزاد عطاری به فارسی منتشر و روانه‌ی بازار کرده است. ترجمه‌ی روان و دقیق این کتاب از نقاط قوت آن است که خواندن آن را برای کودکان و نوجوانان و بزرگ‌سالان لذت‌بخش‌تر می‌کند. هر سه مترجم این کتاب از کارشناسان برنامه‌ی ترویج کتاب‌خوانی و سوادآموزی «با من بخوان» هستند و چندین سال است در زمینه‌ی ترجمه‌ی کتاب‌های باکیفیت با موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان هم‌کاری دارند. صفورا زواران حسینی که از کارشناسان و آموزش‌گران محیط زیست و از اعضای گروه «با من بخوان» است، نیز کارشناسی علمی این کتاب را برعهده داشته است. 

گزیده‌هایی از کتاب

«شاید فکر می‌کنید سن پدر و مادرتان زیاد است، یا اهرام مصر خیلی باستانی و عتیقه‌اند. یا از دایناسورهایی که در موزه‌ی تاریخ طبیعی دیده‌اید قدیمی‌تر نداریم. اما همه‌ی این‌ها در مقایسه با سن زمین هیچ‌اند. سیاره‌ی ما بیش از 4.5 میلیارد سال سن دارد؛ ده برابر سن نخستین تریلوبیت‌هایی که در اقیانوس‌ها شنا کردند، صد برابر سن رشته‌کوه‌های هیمالیا، بیش از هزار برابر سنِ لوسی، یکی از نخستین انسان‌تبارها، ده‌هزار برابر ببرهای دندا‌ن خنجری در روزهای اوج‌شان، صدهزار برابر نخستین سنگ‌نگاره‌های انسان‌ها، یک‌میلیون برابر اهرام مصر، حدود ده‌میلیون برابر نقاشی مونا لیزا، و صدمیلیون برابر سن پدر و مادرتان. حالا متوجه شدید پیر یعنی چه!
شرط می‌بندم که پدر و مادرتان در گذر سال‌ها کمی تغییر کرده‌اند. قیافه‌ی اکنونِ آن‌ها با عکس‌های دوران کودکی‌شان فرق دارد. اهرام مصر نیز در گذر زمان تغییرات زیادی داشته اند، فرسوده شده‌اند تا جایی که از برخی از آن‌ها دیگر چیزی نمانده است. تریلوبیت‌ها خیلی وقت پیش از بین رفتند، ببرهای دندان‌خنجری هم همین‌طور...»

تصویرگر
تصویرگر
Wendy Panders
سال نشر
1402
قالب کتاب
نویسنده
Marc ter Horst
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on