آموزش به نوجوانان، سلاحی کارا در برابر ایدز!

به گفته نماینده یونیسف در ایران، که جمعیت جوان ایران، احتمال تغییر الگوی انتقال ویروس اچ آی وی از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی را بیشتر می‌کند و باید برای مقابله با آن آماده بود.

پال هالس هوف، نماینده یونیسف در ایران، در پیامی که به مناسبت یک دسامبر یا ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز منتشر کرده به اهمیت آموزش درباره راه‌های مبارزه با شیوع و ابتلا به بیماری ایدز، اشاره کرده است. او گفته که آموزش را باید از مدرسه ها آغاز کرد.

در این پیام به این نکته اشاره شده که ۴۶ درصد از مبتلایان به اچ آی وی در ایران ۲۵ تا ۳۴ ساله‌اند. این به این معناست که احتمالا رفتارهای پرخطر در دوره نوجوانی و سالهای اولیه دهه بیست سالگی آغاز می شوند.

در بخشی از پیام آمده: "تغییر رفتارهای پرخطر امری نیست که در یک روز و یا توسط یک سازمان محقق شود. برای ایجاد چنین تغییری باید نقش آفرینان حوزه های مختلف با اقدامی متحد وارد میدان شوند. بالا بردن سطح آگاهی، اطلاع رسانی و تقویت مهارت‌ها در مدارس نقشی مهم در پیشگیری از اچ آی وی به ویژه در کشوری مانند ایران که نرخ ثبت نام در آن بالاست، ایفا می کند. در واقع آموزش پایه مناسب، خود یک عامل حمایت کننده قوی در پیشگیری از خطر اچ آی وی محسوب می‌شود. با آموزش دانش آموزان در زمینه مهارتهای زندگی و آموزش معلمان و والدین در زمینه تشخیص فاکتورهای خطر، مدارس می توانند در خط مقدم مداخلات پیشگیری از ایدز قرار بگیرند."

هالس هوف گفته که در دنیای امروز با دسترسی گسترده کودکان و نوجوانان به رسانه های مختلف، رسانه های صوتی و تصویری داخلی، همچنین مطبوعات و رسانه های آنلاین می توانند با ارائه برنامه‌ةای مناسب با سن و فرهنگ کشور درباره معرفی رفتارهای پرخطر، نقش مهمی در مبارزه با بیماری ایدز بر عهده بگیرند.

یکم دسامبر یا ۱۰ آذر،  از سال ۱۹۸۸ به عنوان روز جهانی ایدز شناخته می‌شود. هدف قرار دادن روزی به نام ایدز، افزایش بودجه‌ و آگاهی و همچنین آموزش درباره بیماری در کنار مبارزه با تبعیض‌ها و طرد شدن بیماران از جامعه، است.

 

Submitted by admin on