هوا و هواشناسی

عنوان لاتین
Weather and Climate: Geography Facts and Experiments (Young Discoverers)

کتاب « هوا و هواشناسی » یک کتاب غیر داستان علمی اطلاعاتی است که با اطلاعات علمی و فعالیت‌های عملی کودکان را با آب و هوا و اقلیم آشنا می‌کند.

چرا هوای شهرها از اطراف آن‌ها گرم‌تر است؟ فصل‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟ آب و هواهای مختلف چگونه به وجود می‌آیند؟ چگونه بادنما بسازیم؟ نام انواع ابرها چیست؟ قطرات باران چگونه شکل می‌گیرند؟ گردباد چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ ما چه کارهایی می‌توانیم برای کاهش تغییرات اقلیمی انجام دهیم؟ چگونه می‌توان وضع هوا را پیش‌بینی کرد؟ کودکان پاسخ این سوالات و سوالات بسیار دیگری درباره‌ی آب و هوا و اقلیم را در این کتاب خواهند یافت.

کتاب «هوا و هواشناسی» شامل ۱۳ بخش است: هوا در حرکت، الگوهای هوا (اقلیم‌ها)، فصل‌های سال، انرژی خورشید، گرما و سرما، فشار هوا، هنگامی که باد می‌وزد، آسمان ابری، روزهای بارانی، برف و یخ، هوای ناآرام و توفانی، تغییرات آب و هوا (اقلیمی)، پیش‌بینی وضع هوا.

هر بخش شامل توضیح علمی درباره‌ی موضوع و یک فعالیت عملی یا مشاهده‌ی پیشنهادی است. کتاب در ابتدا دارای فهرست و در انتها دارای نمایه است.

تصویرگری کتاب با عکس و نقاشی انجام شده است. تصاویر جذاب و تکمیل کننده متن هستند.

ترجمه‌ی کتاب روان است، اما یک اشتباه رایج در ترجمه در آن دیده می‌شود. مترجم واژه‌ی Climate را آب و هوا ترجمه کرده است، در حالی‌که معادل درست این واژه «اقلیم» است. به عنوان مثال، به جای تغییرات آب و هوایی ‌باید از عبارت تغییرات اقلیمی استفاده نمود. آب و هوا پدیده‌ای است که در کوتاه مدت و حتی روزانه تغییر می‌کند. اما اقلیم به شرایط آب و هوایی حاکم بر یک منطقه در زمانی طولانی گفته می‌شود.

کتاب «هوا و هواشناسی» یکی از جلدهای مجموعه کتاب «کاشفان جوان» است. «نقشه و نقشه‌کشی»، «کوه‌ها و آتشفشان‌ها»، «رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها»  سه جلد دیگر این مجموعه کتاب هستند. مجموعه‌ی کاشفان جوان به آشنایی کودکان با موضوعات مختلف مربوط به جغرافیا می‌پردازد.

کتاب «هوا و هواشناسی» برای استفاده‌ی آموزگاران در تدریس مباحث جغرافی کاربرد دارد. کودکان علاقمند خود به تنهایی نیز از مخاطبان این کتاب هستند.

درباره‌ی نویسنده کتاب « هوا و هواشناسی »

باربارا تیلور از نویسندگان علمی‌نویس پرکار کودک و نوجوان است که در بیش از ۲۰ سال فعالیت خود تاکنون بیش از ۱۰۰ کتاب در حوزه‌ شناخت جانوران، طبیعت و جغرافیا برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. تیلور تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزه نویسندگی انجمن علوم فیزیکی آمریکا و جایزه‎ی طلای انجمن جغرافی را به دست آورده است.

 

برگردان
آذین بهزادی
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
چاپ اول ۱۳۸۴
نویسنده
Barbara Taylor, باربارا تیلور
ویراستار
شاهده سعیدی, مرتضی حاجعلی فرد
Submitted by editor3 on