تأثیر فضای سبز حیاط مدرسه‌ در یادگیری و سلامت کودکان

موسسه‌ی غیرانتفاعی و بین‌المللی «شبکه‌ی ارتباطی کودک و طبیعت» که از طرفداران محیط‌زیست است، اقداماتی را با هدف سبزتر کردن حیاط مدرسه‌ها آغاز می‌کند.

بر اساس شواهد به‌دست‌آمده، وجود فضای سبز در حیاط‌ مدرسه‌ها، می‌تواند موفقیت‌های تحصیلی و سلامت فیزیکی و ذهنی دانش‌آموزان را بهبود ‌بخشد. از همین روی، موسسه‌ی غیرانتفاعی و بین‌المللی «شبکه کودک و طبیعت» در پروژه‌ی «حیاط سبز مدرسه برای جامعه‌ی سالم» با همکاری گروه‌های دیگر، گام‌هایی را برای ایجاد فضای سبز بیشتر در حیاط مدرسه‌ها برمی‌دارد. این موسسه در طول برنامه‌ای سه ساله، با مشارکت مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی، کنشگران بین‌سازمانی، سیاست‌گذاران و رهبران اجتماعی، برای افزایش فضای سبز مدرسه‌ها در سراسر کشور امریکا تلاش می‌کند.

در امریکا، تعداد کمی از مدرسه‌ها دارای فضاهای سبز طبیعی برای یادگیری و بازی کودکان هستند. مجریان این پروژه اعتقاد دارند با افزایش دسترسی مدرسه‌ها به طبیعت، خواهند توانست تأثیری پایا بر سلامت و رفاه کودکان بگذارند؛ به ویژه کودکان آسیب‌پذیری که در خانواده‌هایی با چالش‌های اقتصادی زندگی می‌کنند.

از دیگر برنامه‌های این پروژه می‌توان به طراحی دستورکاری از سیاست‌ها و پژوهش‌هایی در ارتباط با برنامه‌ی ایجاد فضای سبز در مدرسه‌ها، تأسیس شبکه‌ی بین‌سازمانی برای این برنامه، سازمان‌دهی پژوهش‌ها و منابعی برای مجریان این برنامه و تدوین چهارچوبی برای ارزیابی میزان موفقیت و رواج حیاط‌‌هایی با طبیعت سبز اشاره کرد که این پروژه در ادامه فعالیت‌های خود قصد انجام آن ‌را دارد. انتخاب تعدادی مدرسه در شهرهای مختلف و کمک به آن‌ها در تأسیس فضای سبز، یکی دیگر از برنامه‌های این پروژه است. این موسسه امیدوار است با انجام این برنامه، بتواند کیفیت و سلامت زندگی کودکان در این شهرها را بهبود بخشد.

طراحان و مجریان پروژه‌ی «حیاط سبز مدرسه برای جامعه‌ی سالم» معتقد هستند فضای سبز در مدرسه‌ها به تقویت بافت اجتماعی جامعه کمک خواهد کرد. در زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه هستند، می‌توانند در فضای سبز مدرسه به بازی و یادگیری بپردازند و پس از تعطیلی مدرسه، وجود این فضاهای سبز، فرصتی است تا خانواده‌ها، افراد مسن و همسایه‌ها، زمانی باکیفیت را در کنار هم بگذارنند و از مزیت‌هایی که طبیعت فراهم می‌کند، بهره‌مند شوند.

در بسیاری از محله‌های شهری، فضای بازی استاندارد کودکان، زمین‌هایی پوشیده از آسفالت است که اطراف آن را نرده‌ها یا توری‌های فلزی نصب کرده‌اند. همچنین کودکان به دلیل سبک زندگی بدون تحرک خود، از تنش، افسردگی، اضافه‌وزن، دیابت و دیگر مشکلات سلامتی رنج می‌برند. امروزه شواهد علمی، این مطلب را تأیید می‌کنند که ساخت طبیعت در محیط‌های شهری مانند حیاط‌هایی با باغ و فضای سبز برای بازی کودکان در مدرسه، می‌تواند به بهبود سلامت فیزیکی و ذهنی، مهارت‌های شناختی، خلاقیت و حتا موفقیت تحصیلی کودکان کمک کند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است کودکان در جوامع اقتصادی ضعیف بیشتر از کودکان جوامع دارای رفاه اقتصادی از فضاهای سبز یادشده بهره‌مند می‌شوند. این موسسه امیدوار است با این جنبش امکان دسترسی عادلانه‌ی همه‌ی کودکان به فضای سبز را افزایش دهد.

برای مطالعه‌ی بیشتر در خصوص فضاهای سبز در مدرسه و پروژه‌ی «حیاط سبز مدرسه برای جامعه‌ی سالم» می‌توانید فایل این گزارش را که به زبان انگلیسی است دریافت و مطالعه نمایید.

لینک دانلود گزارش

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on