برنامه «قصه ها در هنر کودکان» برگزار شد

در پنجاهمین سالگرد خلق قصه «ماهی سیاه کوچولو» نوشته صمد بهرنگی، موسسه شکوفایی استعدادهای کودکان مهر برنامه «قصه ها در هنر کودکان» را ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۶، روز شعر و ادب فارسی، با مشارکت و همراهی فرهنگسرای ارسباران برگزار کرد.

در این برنامه که بیش از ۲۵۰ نفر از کودکان، مادران و همراهان و حامیان شکوفا شرکت داشتند، مجری برنامه، ریحانه حبیبی، از نوجوانان شکوفا به حاضرین خوشامد گفت و بچه‌های گروه سرود شکوفا با اجرای «ای ایران» و «ای انسان‌ها» برنامه را آغاز کردند.

احمد، یکی از بچه‌های شکوفا، از خود، آرزوها و ترس‌هایش برای حاضران گفت. از زندگی واقعی خودش و چند تا از دوست‌هایش که همه مانند او کار می‌کنند و از کلاس‌های کانونی که در آن شرکت می‌کنند.

از طرف سایت موزه مجازی هنر کودک که به گردآوری و ارائه هنر همه کودکان در یک مجموعه واحد و باارزش می‌پردازد، زهرا فرمانی، مدیر سایت و مدیر موسسه بادبادک، درباره هنر کودکان سخنرانی کرد.

بچه‌های گروه تئاتر شکوفا مرکز اتابک، نمایش «سیمرغ آرزو» نوشته و کارگردانی ریحانه سلامت مربی شکوفا را با همراهی گروه موسیقی کودکان در برنامه «قصه ها در هنر کودکان» اجرا کردند.

گروه نمایش شکوفای مرکز رضویه، نمایش ماهی سیاه کوچولوی صمد را با کارگردانی بهار صیرفی و جمال هاشمی و با همراهی گروه سرود شکوفا اجرا کردند. گروه سرود با موج‌های دریای نمایش در دست‌هایشان، به صحنه نمایش پیوستند و سرود زیبای ماهی سیاه کوچولو ساختۀ سینا صیرفی مربی موسیقی شکوفا را همخوانی کردند.

 

اجرای نمایش از سوی کودکان

 

دکتر فاطمه قاسم‌زاده مدیر شبکه یاری کودکان کار و خیابان، برای کودکان درباره زندگی صمد بهرنگی صحبت کرد و از کتاب‌ها و قصه‌های صمد گفت.

بهار صیرفی، مدیر هنری و اجرایی برنامه «قصه ها در هنر کودکان» از دیگر سخنرانان این برنامه بود که درباره کلاس‌ها و آثار ارائه‌شده در برنامه سخن گفت.

گالری «قصه ها در هنر کودکان»

شکوفا در گالری ارسباران چند قصه را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد چطور قصه‌ها وارد هنر کودکان شدند و در تخیل و نقاشی‌ها، ماسک‌ها و بازنویسی‌های بچه‌ها شکل تازه‌ای گرفتند.

قصه «ماهی سیاه کوچولو» در نقاشی‌ها و ماسک‌ها و نمایش کودکان

هر کدام از بچه‌ها صحنه انتخابی خود را تصویر کردند و کتابچه کوچکی از مجموعه تصویرگری بچه‌ها در گالری ارائه شد. بچه‌ها ماسک‌های گچی از ماهی سیاه کوچولو ساختند که هرکدام تصویر جدید و متفاوتی از این شخصیت ادبیات کودک ایران ارائه داده است.

در گالری برنامه «قصه ها در هنر کودکان»، ماهی‌های کوچولوی شکوفا ارائه می‌شد که بچه‌ها در کلاس «گل ِچینی» با کمک مربی‌شان آیدا حسن‌زاده ساخته‌اند. آیدا از کودکان شکوفا، با کانون بزرگ شده و حالا از مربیان فعال و خلاق موسسه است.

 

قصه ها در هنر کودکان

 

ماهی سیاه کوچولو

 

قصه «زال و سیمرغ» شاهنامه

در بخشی از فیلم کوتاه برنامه‌های موسسه شکوفا، قصه زال و سیمرغ در کلاس با بچه‌ها به شیوه تخیل فعال همخوانی می‌شد. بچه‌ها چشم‌هایشان را بستند و قصه را از مربی‌شان، سارا سجادی، شنیدند و تصور کردند. پس از آن بچه‌ها هرکدام قصه زال و سیمرغ را از زبان خودشان نوشتند و از ترکیب قصه‌های بچه‌ها یک قصه بازنویسی شده جدید ساخته شد. بچه‌ها با نقاشی و با ساختن ماسک‌های مقوایی و گچی سیمرغ خودشان را به تصویر کشیدند.

در روز بزرگداشت فردوسی، در اردیبهشت ۹۶، با اجرای یک رویداد شهری با طرح بهار صیرفی، مربی برنامه، قصه‌ها، نقاشی‌ها و ماسک‌های بچه‌ها روی دیواری در کوچه محله اتابک به نمایش گذاشته شد و بچه‌ها با همراهی احسان پایدار و گروه تئاتر مایزنر، نمایش‌هایی را درباره آرزوهایشان آماده کردند و در کوچه ارائه دادند. بچه‌ها هرکدام سه پر برای سیمرغشان درست کردند و آرزوهایشان را روی آن‌ها نوشتند و پرها را به سیمرغ زیبای نقاشی امیرعلی و امیرمهدی مستقیمی دوقلوهای نقاش ۷ ساله کانون وصل کردند و سیمرغ با پرهای آرزوهای کودکان را ساختند.

 مجموعه شهر آرزوهای کودکان شکوفا

سیمرغ با پرهایش «دانش» را به زال می‌دهد تا هر وقت نیاز و خواسته‌ای دارد بتواند آن را برآورده کند. بچه‌ها درباره آرزوهایشان حرف زدند. خیلی از این آرزوها درباره شغل و زندگی آینده بود. بچه‌ها درباره آن‌ها نوشتند، نقاشی و طراحی کردند و برای فضای موردعلاقه‌شان ماکت ساختند. از این فضاها و ماکت‌ها شهر بزرگ شکوفا را می‌خواهند بسازند و هر کدام به شیوه خودشان برای آن طراحی کرده‌اند و طرح راه‌ها، میدان‌ها وچیدمان فضاهای فرهنگی، تفریحی و ...را شکل داده‌اند.

موسسه شكوفايی استعدادهای كودكان مهر، موسسه‌ای غیرتجاری، غیرانتفاعی و مستقل‏ است. هدف این مجموعه، کمک به رشد آگاهی و شکوفایی استعدادهای کودکان کار و نیازمند، با همراهی و مشارکت اجرایی خانواده و اهالی محله زندگی این کودکان است. راهبرد اصلی موسسه، تشکیل و ساماندهی پایگاه‌های ‏مشارکت مردمی در محله‌های شهری، آموزش و توانمندسازی داوطلبان محلی و نظارت مدیریتی بر این پایگاه‌ها از سوی نیروهای همراه موسسه است. ‏

 

برنامه قصه ها در هنر کودکان

 

نمایشگاه آثار کودکان

 

آثار کودکان در برنامه قصه ها در هنر کودکان

 

آثار کودکان

 

هنر کودکان

 

قصه ها در هنر

 

منبع
روابط عمومی موسسه شكوفايی استعدادهای كودكان مهر
Submitted by editor71 on