نخستین شماره فصل‌نامه «وَ صُلح» منتشر شد

نخستین شماره فصل‌نامه «وَ صُلح» منتشر شد. فصل‌نامه «وَ صُلح» رسانه «شورای گسترش فرهنگ صلح» برای کودکان است که به صورت داوطلبانه تدوین و منتشر می‌شود. نخستین شماره این فصلنامه به موضوع «صلح و خانواده» پرداخته است.

رضا عبدی، سردبیر وبسایت الفبا (از اعضای شورا) و روزنامه‌نگار کودکان، مسوولیت سردبیری فصل‌نامه را بر عهده دارد. و سمیه موسوی، مدیر روابط عمومی انجمن پویش (از اعضای شورا) و روزنامه‌نگار حوزه زنان، هم مسئولیت دبیری تحریریه را بر عهده دارد.

رضا عبدی در گفت و گو با کتابک درباره انتشار این نشریه می‌گوید: «شورای گسترش فرهنگ صلح همواره قصد انتشار نشریه را داشته در این سال‌ها. منتها هر بار به دلیلی این تصمیم عملیاتی نشده و از جمله مهمترین این دلایل در سال‌های کمی قبلتر، نبود زیرسآخت‌های فنی و مالی برای انتشار کاغذی یک نشریه بوده است.

اما در دو سه سال گذشته و پس از نفوذ اینترنت در جامعه و فراهم شدن امکان نشر الکترونیکی، اعضای شورا تصمیم گرفتند برای ارتباط دو سویه با مخاطبان و ترویج فرهنگ صلح در جامعه یک فصلنامه تخصصی منتشر کنند. مسوولیت این کار را کارگروه پژوهش شورا به عهده گرفت و ما در نخستین جلسه نام فصلنامه را انتخاب کردیم و از آنجا که باور داریم قدم اول در آموزش و گفتگو پیرامون صلح، نهاد خانواده است؛ موضوع شماره اول فصلنامه را خانواده و صلح برگزیدیم. علاقمندان می‌توانند مجله را از کانال تلگرامی شورا vasolh@ یا وبسایت شورا به نشانی www.vasolh.ir دریافت کنند.»

در بخش «یادداشت سردبیر» نخستین شماره فصل‌نامه «وَ صُلح» نوشته شده است: «ما هر روز فرصتی برای آموزش صلح داریم: سیب بزرگ‌تر به چه کسی می‌رسد؟ کارهای منزل چگونه تقسیم می‌شوند؟ اگر برادرت تو را بزند چه کاری باید انجام دهی؟ اگر خواهرت بدون اجازه کفش‌هایت را بردارد یا برادرت اسباب‌بازی مورد علاقه‌ات را خراب کند، چه می‌شود؟ فرصت‌های کوچک اما مکرر برای آموزش صلح در خانه، برای کودک نوپا تا نوجوان وجود دارد. شناخت صلح، شادی و خوشبختی را به ارمغان می‌آورد. همچنین آموزش صلح در بستر زیست روزانه به کودکان کمک می‌کند با اختلافات و مشکلات به طور سازنده برخورد کنند. آموختن صلح در زندگی شخصی، باعث حساس شدن افراد به نابرابری‌های تبعیض‌آمیز در زندگی روزمره می‌شود. جنگ اما دقیقا همان دعوا کردن نیست و صلح دقیقا همان دوستی نیست. امروزه تصاویر جنگ و خشونت سریع‌تر از همیشه از طریق رسانه‌ها در سراسر جهان پخش می‌شوند. کودکان بیش از گذشته در معرض این تصاویر هستند و معمولا قبل از ورود به مدرسه، تصوری برای خود دارند از این که جنگ چیست. روبه روشدن با موضوع صلح و جنگ در سنین مدرسه، به کودکان کمک می‌کند این پدیده‌ها را بهتر درک کنند و تصاویری که در آن‌ها خشونت، ترس و ناامنی را ایجاد می‌کند، بهتر در ذهن خود طبقه‌بندی کنند.»

شماره بعدی فصلنامه، با موضوع «امید و صلح» در زمستان ۹۷ منتشر می‌شود. علاقمندان به همکاری با فصلنامه می‌توانند مطالب‌شان را به ایمیل مجله به نشانی زیر بفرستند:

info@vasolh.ir

درباره شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان

«شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان» هم‌زمان با دهه جهانی صلح و نفی خشونت علیه کودکان (۲۰۰۱-۲۰۱۰) تشکیل شد و فعالیت خود را از فروردین ماه سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. «شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان»، متشکل از سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی، مدنی، بخش خصوصی و افراد حقیقی که دارای فعالیت‌های غیرسیاسی هستند. هدف این شورا ایجاد فرصت‌هایی است که همه کودکان بتوانند در محیطی امن و سرشار از احترام به انسان‌ها، مهرورزی و درک دیگران، با تفاهم و همزیستی در کنار یکدیگر زندگی کنند. اعضا این شورا باور دارند که پرداختن به آموزش، پرورش، هنر و ادبیات، بهداشت،  تغذیه و... کودکان، زمانی نهادینه و اثربخش می‌شود که همگی برای گسترش فرهنگ صلح در جامعه تلاش کنیم و در احترام‌گزاردن به انسانیت و ایجاد تفاهم بین آحاد جامعه مشارکتی فعال داشته باشیم. این شورا هر سال برنامه‌هایی را به مناسبت روز جهانی صلح برگزار می‌کند.

نویسنده
شبنم عیوضی
پیوست:
Submitted by editor3 on