هفتمین دوره مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان برگزار شد

آنچه می‌خوانید گزارشی است از هفتمین دوره مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان که ۲۳ و ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۶ به همراه غرفه ترویج خواندن برای این گروه‌های سنی برگزار شد.

در شهری که پیاده‌روهایش مملو از درختان بهار نارنج است و آسمانش پربرکت، در کوچه پس کوچه‌های شهری که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، این سرمایه‌های فرهنگی شهرم زندگی می‌کنند، در شهری که هنرمندان و بزرگانی چون احمد نصرالهی در آن زندگی و هنر، تدریس می‌کند، چطور می‌شود اصالت، فرهنگ و هنر را فراموش کرد. چطور می‌شود گوشه‌ای نشست و کاری نکرد. شهر من بابل، شهر اصالت و فرهنگ و هنر است. شهر شور و شوق و زندگی.

بابل همیشه شاهد پرواز اندیشه‌های نو در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و هنری بوده است و مردمان این سرزمین هم همواره در جست‌وجوی راه‌های نو برای رسیدن به بهترین‌ها هستند؛ بهترین‌ها نه تنها برای خودشان بلکه برای عموم جامعه‌ای که در آن رشو و نمو و زندگی می‌کنند.

 

هفتمین دوره مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان

 

هفتمین دوره مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان

و اما در این میان گروهی در جست‌وجوی بهترین‌ها هستند برای کودکان این سرزمین. کودکان شهرم لایق بهترین‌ها هستند برای فردا و فرداهای بهتر. نخستین گام برای روشن کردن اندیشه‌ها، ترویج فرهنگ مطالعه و البته مطالعه کتاب‌های مناسب است. از این رو می‌کوشیم فرهنگ کتابخوانی و پیوند آن با هنر و اصالت را میان کودکان و خانواده‌های آن‌ها ترویج دهیم. به همین منظور دوره‌های خوانش کتاب‌های کهن ایران را به صورت همیشگی در برنامه‌های سالانه خود داشته‌ایم؛ خوانش کتاب و حکایت‌های کهن ایرانی و تجسم و تصور آن‌ها در ذهن کودکان و انتقال بر کاغذهای عاری از هر رنگ و لعابی؛ پاک چون اندیشه‌های پاک کودکانم که با تلنگری سخت آسیب می‌بیند و با لطافت سرانگشتان باغبانانی دلسوز، ریشه در خاک کهن دوانده و جوانه‌های امید بارور می‌شود. در پایان دوره‌های خوانش کتاب‌ها، نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان برگزار می‌شود که حاصل مصورسازی این کتاب‌ها است. نمایشگاه‌های مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان افزون بر به نمایش گذاشتن آثار کودکان و نوجوانان، به نوعی اهداف روان‌شناسانه و ترویجی را نیز دنبال می‌کند. تقویت اعتمادبه‌نفس و خودباوری در کودکان، برون‌ریزی احساسی، تصویر‌سازی افکار، آشنایی دیگر کودکان با کتاب‌هایی که معرفی می‌شود و ... از جمله اهدافی است که این نمایشگاه‌ها دنبال می‌کنند.‌

 

مصورسازی ادبیات کهن

 

نمایشگاه‌های مصورسازی ادبیات کهن سال‌هاست که از سوی خانه کودک جهان‌اندیش در بابل برگزار شده است؛ اما امسال به عنوان هفتمین دوره مصورسازی ادبیات کهن از سوی کودکان و نوجوانان در شهر بابل و موزه بابل (گنجینه) با شور و حالی وصف‌ناشدنی برگزار شد. در این دوره، کودکان پس از چند جلسه خوانش کتاب مثنوی و معنوی مولانا و بررسی این کتاب، گوشه‌هایی از این داستان‌ها را به تصویر کشیدند و ۶۵ اثر از آثار خود را در تاریخ ۲۳ و ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۶ به نمایش گذاشتند و بار دیگر شهروندان بابل نشان دادند که پشتیبانان فرهنگ و هنر هستند و خواهان جنبش‌های فرهنگی و هنری در شهر هستند.

در کنار این نمایشگاه غرفه ترویج خواندن برای کودکان و نوجوانان از سوی فروشگاه کتاب «شبتاب» بابل برگزار شد

 

منبع
خانه کودک جهان اندیش
Submitted by editor71 on