گزارشی از فعالیت صلح‌طلبانه‌‌ی موزه ‌دار ایرانی در آفریقا

سفر موزه‌ی سیار سفیران فرهنگ صلح به آفریقا

مدیر «موزه‌ی سیار سفیران فرهنگ صلح»، پس از بازگشت از پنج کشور آفریقایی، گزارش‌هایی از برپایی موزه‌ی سیار در آن کشورها ارائه داد.

«سوسن نیک‌ذات» که در آخرین روز از مردادماه در موزهٔ ملی ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: این موزه از سال ۸۷ از سازمان میراث فرهنگی مجوز دریافت کرد و پس از آن به سبب اینکه من ساکن شهر مشهد بودم، موزه را در همین شهر راه‌اندازی و مدتی بعد بحث سیار بودن آن را مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: ابتدا سفرهایمان را در سطح ملی آغاز کردیم تا طبق شعار ایکوم " اگر کسی نمی‌تواند به موزه برود، ما موزه را نزدش ببریم" عمل کرده باشیم. چرخ این موزه گاهی کُند و گاهی هم تند می‌چرخد و زمانی که وضع موزه بهتر شد، شبکه همسفرانِ صلح را تشکیل دادیم تا هرکسی که دغدغه کودک و صلح و موزه را دارد، با هر فرهنگی، با اهدای یک چمدان عروسک به این موزه، پیام صلح را از طریق عروسک‌های فرهنگ بومیِ خود به همه جای دنیا ببرد.

او که به عضویت ایکوم درآمده، در توضیح سفر چهل روزهٔ اخیرش به پنج کشور ساحل عاج، غنا، نیجر، گینه و نیجریه گفت: در این سفر به پنج کشور آفریقایی سفر کردیم که در هرکدام از آن‌ها موزهٔ خود را با چمدان‌هایی از عروسک‌های مختلف ایرانی برای کودکان دایر کردیم؛ در آن کشورها با برگزاری کارگاه‌های مختلف از کودکان آفریقایی خواستیم که در کنار ما، عروسک‌هایی از فرهنگ و تاریخ قبایل خود را برای‌مان بسازند تا با برچسب نام خودشان، در موزه سیارمان قرار دهیم.

کارگاه ساخت عروسک توسط کودکان آفریقایی برای موزه سیار

مدیر «موزه‌ی سیار سفیران فرهنگ صلح» همچنین اظهار کرد: در این برنامه‌ها برای ایجاد فرهنگ صلح، به مراکز درمانی کودکان آفریقایی هم سر زدیم تا مفهوم صلح را با رساندن غذا به کودکانی که بیماری سوءتغذیه داشتند، تعریف کنیم. طبق انتظار، سفر را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد فرهنگ صلح در دنیا در برنامه‌ی خود قرار دادیم و می‌دانیم که این نمایش فرهنگ در هر مکان و زمانی ممکن است خود را به یک صورت نشان دهد. در این سفرها توانستیم این مسئله را جا بیاندازیم که بدون مرز فکر کنیم و بگوییم که همهٔ کودکان دنیا، چه سیاه و چه سفید، مانند هم هستند.

«نیک‌ذات» در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: همچنین در جلسه‌هایی که در وزارت امور خارجه برای هماهنگی با دیگر کشورها برگزار کردیم، توانستیم تفاهم‌نامه‌هایی بین موزه‌ی خودمان و آن‌ها امضا کنیم؛ به طور مثال، ما پیشنهاد ایجاد موزه‌ی صلح ایران و نام‌گذاری میدانی به نام "صلح ایران" را به کشور نیجریه دادیم که آن‌ها استقبال خوبی کردند. چرا که می‌خواهیم نشان دهیم ایران از ابتدا طرفدار صلح بوده است.

او ادامه داد: قرار است با تأسیس این موزه، فرصتی فراهم شود تا علاوه بر ترویج فرهنگ، پروژه‌های مدنظر و مراکز آموزشی کودکان را راه‌اندازی کنیم. می‌خواهیم از دریچهٔ فرهنگ و هنر وارد شویم تا تیر خود را به هدف صلح بزنیم. به طور کلی می‌توان گفت در راستای شرایطی که همهٔ جهان به آن نیاز دارد، در حد توان خود گام‌های ارزنده‌ای برداشتیم.

«نیک‌ذات» که خود را به نوعی معلم می‌داند، تعامل مردم این کشورهای آفریقایی با گروهش را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم این تعامل را حفظ و از آن برای رسیدن به هدفمان که اشاعه‌ی فرهنگ صلح است، استفاده کنیم.

 

موزه سیار سفیران فرهنگ صلح

 

وی در این‌باره توضیح داد: اگرچه فقر در این کشورها بسیار دیده می‌شد که ما را هم بسیار متأثر می‌کرد، اما در کارگاه‌های عروسک سازی و نقاشی که برایشان برگزار کردیم، همدلی کودکان و همراهی معلم‌هایشان بسیار به چشم می‌آمد.

مدیر «موزه‌ی سیار سفیران فرهنگ صلح» با اشاره به تبادل عروسک‌های قاشق - چنگالی میان موزه‌ی خود و آثار کودکان آفریقایی و انعقاد تفاهم‌نامه با مدیران موزه‌های آن کشورها، بیان کرد: عروسک‌هایی که در این سفر به موزه‌ی ما اهدا شد را احتمالاً اوایل پاییز به نمایش می‌گذاریم.

او ضمن اینکه تصاویری از سفر خود را در قالب گزارش به حاضرین نشان می‌داد، به دستاوردهای سفرش از جمله «فرهنگ سازی و برقراری ۳۶۵ روز صلح در جهان»، «انتقال پیامِ دوستی ایرانیان به مردمان خوب آفریقا»، «آموزش کودکان و برقراری عدالتِ آموزشی»، «آشنایی کودکان با مفاهیم موزه‌ی سیار صلح، حقوق خود و آموزش‌های موزه‌ای» و ... اشاره کرد.

بازدید کودکان آفریقا از چمدان عروسک‌های قاشق چنگالی موزه سیار

 نیک‌ذات در ادامه با بیان اینکه در این سفر از طرف کودکان آفریقایی عنوان «مادر صلح» را گرفته است، به دیگر برنامه‌های انجام شده‌اش در این سفر اشاره کرد و گفت: همچنین پیوستن دوست‌داران و حامیان صلح و فرهنگِ شبکه‌ی بین‌المللی موزه‌ی سیار سفیران فرهنگ صلح و فرهنگ ملل وابسته به موزه‌ی سیار، تهیه، گردآوری مجموعه‌ی عروسک‌های اقوام مختلف و انواع قاشق‌ها به کلکسیون موزه، گردآوری مجموعه‌ای از آثار کودکان و خانواده در کارگاه آموزشی و هنری در قالب نقاشی، کلاژ و عروسک‌های دست‌ساز جهت نگه‌داری و حفظ در موزه از دیگر برنامه‌های ما در این سفر بود.

در این برنامه که از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در موزه‌ی ملی ایران تدارک دیده شده بود، احمد محیط طباطبایی، مشاور رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و عضو هیات اجرایی ایکوم، محمدرضا تقی‌پور، مدیر اولین موزه صلح ایران و جمعی دیگر از موزه‌داران و حامیان صلح حضور داشتند.

 

کلیدواژه:
منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor on