سرمایه گذاری بر خردسالی، پایه رشد جامعه!

کارشناسان، سال‌های آغاز زندگی را مهم ترین دوره در رشد کودک می‌دانند. اما، کشورهای اندکی هستند که سرمایه گذاری بر روی رفاه و آموزش در این دوره سنی را در اولویت قرار می‌دهند.

چند روز پیش، کارشناسان در مقر یونیسف در نیویورک، در نشستی درباره "حقوق کودک در سال‌های نخست زندگی" شرکت کردند. در این نشست، کارشناسان مختلف، مسائل مربوط به سال‌های نخست زندگی کودکان را از دریچه مسئولیت و حرفه خودشان مطرح کردند. برنامه‌‌های همکاری با دولت‌ها، سرمایه گذاری اقتصادی بر دوره سه سال نخست زندگی و مراقبت از کودکان در برابر خشونت، از موضوع‌هایی بودند که در این نشست بررسی شدند.

اما تمرکز کارشناسان بر روی موضوع قطع نامه امسال مجمع عمومی سازمان ملل درباره حقوق کودک بود. موضوعی که به اهمیت دادن به حقوق کودک از زمانی خیلی زود می پردازد، زمانی آنقدر زود که به دوران بارداری مادر برمی‌گردد.

کارشناسان در سخنان خود اشاره کردند که تا ۵ سالگی، مغز، ۸۰ درصد رشد خود را کرده است، بنابراین، تنش و محرومیت، در این سال‌های بسیار حساس، رشد دراز مدت کودک را با مشکلات جدی روبه رو می‌کند.

آن‌ها تاکید کردند که مهم ترین مسئولیت فعالان حقوق کودک و دوره خردسالی، جمع آوری اطلاعات مناسب و کاربدی درباره رشد در سال‌های نخست زندگی و قرار دادن این اطلاعات در اختیار دولت‌ها و برنامه ریزان جامعه است.

یونیسف,خردسالی,رشد کودک

بر اساس آمار یونیسف، اکنون تنها ۵۳ درصد از کشورها، برنامه های جامع ملی برای رشد کودک در دوران خردسالی دارند. بررسی‌ها نشان می دهد سرمایه گذاری بر روی سال‌های نخست زندگی کودکان در هر کشور، در کنار کمک به رشد همه جانبه کودکان در این دوران، به کاهش هزینه های دولت نیز کمک می کند. هنگامی که بر روی رفاه و رشد کودکان در خردسالی سرمایه گذاری شود، این افراد در آينده به سرمایه گذاری کمتری نیاز خواهند داشت.

به گفته نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت علیه کودکان، با هر دلار سرمایه گذاری بر روی سال‌های نخست زندگی کودک، ۸ دلار برگشت سرمایه به دست خواهد آمد.

به این ترتیب و به باور این کارشناسان بین المللی امور کودکان، سرمایه گذاری بر سال‌های نخست زندگی کودکان، راه را به سوی دستیابی به هدف‌های توسعه هزاره سازمان ملل متحد با هدف مهار فقر در جهان، هموارتر می‌کند.

این گفته مدیر برنامه‌های یونیسف، می تواند گویای باورهای کارشنان جهانی باشد که: "با چنین دیدگاهی به رشد و توسعه جهانی، می توان درباره عملکرد کشورهای مختلف داوری کرد. کشوری، که هر چه بیشتر به رشد کودکان در سال‌های نخست زندگی توجه کند، بهتر و بهتر در راه توسعه به پیش می رود."

Submitted by admin on