هیزم‌شکن فقیر و کبوتر

عنوان لاتین
The poor woodcutter and the dove

داستانی درباره‌ی آرزوها! کبوتری که آرزوهای هیزم‌شکن فقیری را برآورده می‌کند. اما برآورده شدن آرزوها چه سرانجامی برای هیزم‌شکن دارد؟

روزی روزگاری هیزم‌شکن فقیری با همسر و سگ‌اش زندگی می‌کرد. او روزی برای قطع کردن درختی بزرگ به جنگل رفت و چند کبوتر زیبا دید. به خانه آمد و و تفنگ‌اش را برداشت تا کبوترها را بکشد. اما هیچ کبوتری را نتوانست شکار کند. یک کبوتر پیش هیزم‌شکن آمد و از او خواست تا دیگر به کبوترها شلیک نکند و به جای‌اش کبوتر آرزوهای او را برآورده کند.

هیزم‌شکن خانه‌ای بهتر و پول بیش‌تری خواست. او روزها با این آرزوی‌اش شاد بود تا ناخشنودی سراغ‌اش امد و پیش کبوتر رفت و این‌بار قصری باشکوه خواست. آروزهای هیزم‌شکن تمامی نداشت و او حتی پادشاه شد و آرزوی جنگ در سرش آمد. اما آیا کبوتر این آرزوی او را برآورده کرد؟

ماکس فلت هاوس در کتاب «هیزم‌شکن فقیر و کبوتر» داستانی ساده از برآورده شدن آرزوها می‌گوید اما در لایه‌های همین داستان به‌ ظاهر ساده، معنای عمیقی درباره‌ی ناخشنودی، خوش‌بختی و اندیشه‌ورزی را مطرح می‌کند.

خردسالان می‌توانند مخاطب این کتاب تصویری زیبا باشند و هم‌چنان این کتاب برای بزرگسالان هم پندهایی درباره‌ی زندگی دارد. آرزوهای ما تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد و به این فکر کرده‌ایم چه چیزی ما را در زندگی خوش‌حال می‌کند و سرچشمه‌ی شادی‌های‌مان چیست؟

این پرسش‌ها را با زبانی ساده‌تر با کودکان هم می‌توانید مطرح کنید و درباره‌ی آرزوها و شادی‌های‌شان بپرسید. کودکان باید گفت‌وگو کنند و بیاندیشند که شادی چیست و مرز آرزوها چیست. کبوتر آخرین آرزوی هیزم‌شکن را برآورده نمی‌کند، أرزویی که به دیگران آسیب می‌رساند و همین برآورده نشدن آرزو، هیزم‌شکن را چنان خشمگین می‌کند که او همه‌ی داشته‌های‌اش را از دست می‌دهد.

یک کتاب زیبا با پرسش‌هایی عمیق درباره‌ی زندگی. «هیزم‌شکن فقیر و کبوتر» داستانی درباره‌ی اندیشیدن به زندگی است، داستانی درباره‌ی اندیشیدن به خوشبختی و رضایت است.

برگردان
مریم اخگری
تصویرگر
ماکس فلت‌هاوس, Max Velthuijs
سال نشر
۱۳۹۹
نویسنده
ماکس فلت‌هاوس, Max Velthuijs
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on