ببخشید! این کتاب من است

عنوان لاتین
But excuse me that is my book

در کتاب « ببخشید! این کتاب من است » لولا با کتابخانه و مفهوم امانت گرفتن کتاب و شریک شدن در آن‌ها آشنا می‌شود.

لولا عاشق کتاب و کتاب خواندن است. او و برادرش چارلی به همراه پدر به کتابخانه می روند. او می‌خواهد کتاب «سوسک ها، ساس ها و سنجاقک ها» را که بارها و بارها خوانده باز هم امانت بگیرد، چون از نظر لولا این کتاب بهترین و قشنگ‌ترین کتاب است و آن را خیلی دوست دارد.

اما این بار یکی پیش از او این کتاب را برداشته است. او که نمی‌تواند بپذیرد که در کتابخانه ممکن است فرد دیگری کتابی را که او دوست دارد به امانت ببرد حسابی سر و صدا راه می اندازد. چارلی کتاب‌های دیگری را به او پیشنهاد می‌کند. سرانجام چارلی کتاب میمون‌ها را برایش می‌آورد و لولا محو آن می‌شود و آن را بهترین کتاب دنیا می‌نامد.

کودکان در سن پیش‌دبستان و سال‌های اول خودمحور هستند و حس مالکیت در آن‌ها شدید است و همه چیز را به خودشان متعلق می‌دانند. در این کتاب به خوبی به این ویژگی و راه‌حل آن در قالب طنز اشاره شده است. آشنایی با قوانین کتابخانه و بیان رابطه‌ی دوستانه بین خواهر و برادر از نکات ارزشمند کتاب است.

درباره نویسنده کتاب « ببخشید! این کتاب من است »

لارن چایلد، خالق مجموعه داستان‌های چارلی و لولا، نویسنده و تصویرگر انگلیسی است. او نخستین جلد از این کتاب را در سال ۲۰۰۰ منتشر کرد و توانست جایزه کیت گرین‌وی، یکی از برجسته‌ترین جایزه‌های تصویرگری را از آن خود کند. لولا دختری است پرانرژی و خیال‌پرداز و چارلی برادریست صبور و مهربان که همیشه به خواهر کوچولویش کمک می‎کند تا با مسائلی که یک دختربچه‌ پیش‌دبستانی رو‌به‌روست مثل افتادن دندان شیری، یا خوردن غذایی که دوست ندارد یا شریک شدن کتابی که خیلی دوست دارد با دیگران راحت‌تر کنار بیاید.
«ببخشید! این کتاب من است»، «دوست ندارم دندان لقم بیفتد»، «بگو سیب»، «وای تقصیر من نبود»، «می خواهم از درختها مراقبت کنم»، «مراقبت گرگ‌های توی کتاب قصه باشید»، «نه من برنده شدم»، « کی از کتاب بد گنده می ترسد؟ »، « من برای مدرسه رفتن هنوز کوچکم » از جمله کتاب‌های این نویسنده –تصویرگر است که به فارسی ترجمه شده است.
نویسنده کتاب « من هم عینک می‌خواهم »  در سال ۲۰۱۷ جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا را به دست آورد که یک مدال به همراه بورسی برابر با  ۱۵۰۰۰ یورو است. کسی که این جایزه را می‌برد در مدت این دو سال از جشنواره‌ها و مدرسه‌ها دیدن می‌کند و فرهنگ خواندن و نوشتن را در میان کودکان ترویج می کند.

 

گزیده‌هایی از کتاب

من می گویم":لولا!ساکت!"
لولا می گوید:"آخه چارلی، کتابم گم شده! هیچ جا نیست!"
من می گویم:" لولا،یادت باشد که این جا کتابخانه است.
شاید کسی آن را امانت گرفته باشد."
لولا می گوید:" ولی سوسک ها، ساس ها وسنجاقک ها 
کتاب من است."

برگردان
مهتاب یعقوبی
تهیه کننده
فاطمه مرتضایی فرد
سال نشر
۱۳۹۰
نویسنده
lauren child, لارن چایلد
ویراستار
آتوسا صالحی
Submitted by editor3 on