ماروین نارنجی و شاهزاده گمشده

عنوان لاتین
Marvin redpost kidnapped at birth?

ماروین ۹ ساله با موهای قرمز و چشمان آبی در کلاس سوم درس می خواند. او با پدر، مادر و برادرش جیکوب یازده ساله و خواهرش لینزا چهارساله در شهرکوچکی نزدیک واشنگتن زندگی می کند.

او بدلیل تفاوت هایی که در شکل ظاهری با خانواده دارد و چپ دست است و برخی شباهت ها با شاهزاده گمشده شامپون، تصورمی کند که او را هنگام تولد دزدیده اند. او ماجرای پیچیده ای را در ذهن خود خلق می کند، تا آنجا که با اعلام پادشاه شامپون و اقامت او در هتلی در واشنگتن برای تشخیص هویت فرزند گمشده اش، ماروین هم به اتفاق خانواده به آنجا می رود. هتل پر از کودکانی است که مانند ماروین تصورمی کنند شاهزاده هستند. ماروین با آن که که در آزمون گروه خونی، موفق است ولی زمانی که با خانواده نگران خود روبرو می شود همراه با خانواده مهربان خود به خانه شان بازمی گردد.

این اثر یکی از پنج اثر مجموعه ماروین نارنجی است. چهار اثر دیگر این مجموعه ماروین نارنجی وسئوال عجیب؛ ماروین نارنجی و کیک پرنده؛ ماروین نارنجی و خانهٔ معلم و ماروین نارنجی و تپه مرگ نام دارند و در هر یک به برخی از ویژگی کودکان اشاره می کند. کودک با خواندن این آثارهم با طنز آن می خندد و هم اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، استقلال، راستگویی و شجاعت اخلاقی را می آموزد. برخی از داستان ها این مجموعه را سپیده شهیدی ترجمه کرده است.


ماروین پسر بچه ای است مثل هر پسر نه ساله ی دیگر، با تمام آرزوها و خواسته هایش: دوستانی دارد، سرگرمی هایی، هراس ها وبلند پروازی هایی؛ اما تفاوت هایی هم دارد: راهی که برای حل مشکلات پیدا می کند او را با دیگران متفاوت می کند. گاهی این راه را با فکر انتخاب می کند، گاه از راهنمایی های پدر ومادرش به نتیجه درست می رسد و گاه یک جمله یا سوال کوتاه خواهر کوچکترش او را به نتیجه می رساند. روزهای او گاهی مدام تکراری است، گاه پر از شور واتفاق و هیجان. گاه در اوج غرور و گاه در اوج شرمندگی. روزهایی او خود  را پسر گمشده ی پادشاه می داند، زمانی با پسر عجیب و غریب تازه وارد دوست می شود، گاه با معضل بزرگی، مثل تنها ماندن بین شاگردان مدرسه، روبه رو است، و گاه گرفتار مسئله ای کوچک، مانند انجام ندادن تکلیف درسی.
معمولی بودن ماروین بیش از هرچیزی باعث جالب شدن کتاب می شود. ویژگی بارز این مجموعه ی لوییس سکر این است که یک ماجرای هیجان انگیز را به سادگی برای کودک تعریف و او را همراه خود می کند. همراهی پدر و مادر از ویژگی هایی است که سبب می شود زندگی برای کودک در اوج و فرودها آسان شود. این مجموعه به گونه ای است که کودک فکر نمی کند شخصیت این کتاب باید حتما آدم متفاوتی باشد تا این اتفاق بیفتد یا آن تصمیم گرفته شود.
همراهی در این مجموعه تا انتهای کتاب ادامه دارد و لحظه های زیبایی آفریده می شود که نویسنده، با دقت و ذکر جزییات، آن ها را کنار هم قرار می دهد. مثلا پسرک، برای فهمیدن سردی میله، بینی اش را روی آن قرار می دهد.

برگردان
راحله پورآذر
تهیه کننده
قسمت نخست: فاطمه مرتضایی فرد، قسمت دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال پانزدهم شماره 7
سال نشر
۱۳۹۱
ناشران
نویسنده
Louis Sachar, لوئیس سکر
ویراستار
مژگان کلهر
Submitted by editor3 on