خرسی بازیگوش لودی کجاست؟ (از مجموعه کتاب ماجراهای لودی)

عنوان لاتین
Nalle efter letar Ludde

کتاب «ماجراهای لودی: خرسی بازیگوش لودی کجاست؟» از مجموعه کتاب «ماجراهای لودی» درباره روزی است که لودی می‌خواهد با عروسکش خرسی بازی کند، اما او را پیدا نمی‌کند. لودی همه جای ممکن و غیر ممکن را دنبال او می‌گردد. اما انگار هیچ اثری از خرسی نیست!

لودی می‌خواهد با عروسک خرسی‌اش بازی کند ولی او را پیدا نمی کند. او همه جا را می گردد، توی کمد لباس، توی سبد، زیر میز، زیر یک کلاه کهنه و بزرگ، زیر تخت، توی شمعدان، توی یک لوله، لای بوته‌های گل، پشت درخت و بالای درخت. ولی هر چه دنبالش می‌گردد بی‌فایده است.

او با خستگی و اوقات تلخی می‌رود بخوابد که یک چیز قلمبه را زیر لحافش می‌بیند! اگر گفتید او چه چیزی را زیر لحاف پیدا می‌کند؟

مشکلاتی مانند گم کردن اسباب‌بازی، مشکل در پوشیدن لباس و قهر و دعوای دوستان در میان کودکان بسیار رایج است. در داستان‌های مجموعه کتاب «ماجراهای لودی» هر بار یکی از مهارت‌های زندگی بیان می‌شود و مشکلات در موقعیت‌های خنده‌دار، طنزآمیز و همراه با بازی حل می‌شوند. مجموعه کتاب‌ «ماجراهای لودی» دارای تصاویر ساده و بزرگ و متن‌های کوتاه در هر صفحه است. این مجموعه شامل چهار جلد است: «شوخی‌های لودی»، «لودی و دوستانش در پارک چه می‌کنند»، «چه کسی با لودی شوخی می‌کند» و «خرسی بازیگوش لودی کجاست؟» 

طرز صفحه‌بندی و صفحات این کتاب، به گفته نویسنده و تصویرگر آن، عمدا طوری انتخاب شده است تا کودک به همراه بزرگ‌تر، تجربه خواندن با هم را داشته باشند. گروه هدف مجموعه کتاب «ماجراهای لودی» خردسالان هستند.

در کتاب «چه کسی با لودی شوخی می‌کند»، لودی یک روز عجیب را شروع می‌کند. انگار کسی با او شوخی‌اش گرفته است، چون چیزهای عجیبی برایش اتفاق می‌افتد. مثلا داخل کفشش سیب‌زمینی است یا به جالباسی‌اش نان آویزان است! بالاخره لودی می‌فهمد دوستش هاسه است که سر به سرش می‌گذارد.

در کتاب «شوخی‌های لودی» لودی از صبح که از خواب بیدار می‌شود تا شب که می‌خوابد، تصمیم می‌گیرد کارهای عجیب و غریب انجام دهد. مثلا پیراهنش را به جای این‌که بپوشد در پاهایش کند، یا به جای این‌که پشت میز بنشیند، روی آن بنشیند.

«لودی و دوستانش در پارک چه می‌کنند» کتابی است درباره یکی از روزهایی که لودی همراه دوستانش در پارک می‌گذرانند. دوست صمیمی او هاسه با او قهر می‌کند و لودی و دوستانش دنبال او می‌گردند و در آخر که پیدایش نمی‌کنند مشغول بازی می‌شوند. هاسه هم که فهمیده است با دوستانش به او بیشتر خوش می‌گذرد به آن‌ها می‌پیوندد.

«اولف لف‌گرن» متولد 1931 و نویسنده و تصویرگر معروف سوئدی است. او بیش از 30 سال پیش مجموعه لودی را نوشته که شامل 34 کتاب می‌شود.

گزیده‌هایی از کتاب

 یک روز لودی می‌خواهد با عروسکش بازی کند، اما خرسی نیست. لودی دنبال خرسی می‌گردد و می‌گردد، اما خرسی نیست که نیست. انگار راستی راستی گم شده است.

برگردان
فروغ الزمان جمالی
تصویرگر
تصویرگر
Ulf Lofgern, اولف لف‌گرن
سال نشر
1398
نویسنده
Ulf Lofgern, اولف لف گرن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
روشنک بهاریان نیکو
Submitted by editor3 on