چه طور وقتی هیچ حسابمان می کنند زنده بمانیم؟

عنوان لاتین
Comment survivre quand on se trouve nul

چه طور وقتی هیچ حساب مان می کنند زنده بمانیم؟ کتابی است برای دخترها و پسرهای یازده، دوازده ساله ای که از بزرگ شدن می ترسند یا از بی عرضگی خودشان کلافه اند یا فکرمی کنند اگر در اولین تلاش موفق نشوند، آدم خنگ و کودنی هستند یا این که سر و قیافه شان را دوست ندارند یا...

امانوئل ریگون و سیلوی بوسییر نویسنده های این کتاب هستند؛ یکی، در اصل روان شناس کودک است ودیگری، مستند ساز. این دو نفر، پس از سال ها مشاوره و کار با بچه ها، تصمیم گرفته اند درباره ی فکرهای موذی توی سرِبچه ها با صدای بلند حرف بزنند. برای همین، این کتاب را نوشته اند تا به دخترها وپسرهای نوجوان یاد بدهند چه طور از شر این فکر و خیال های آزاردهنده خلاص شوند، اعتماد به نفس داشته باشند و با احساس رضایت نسبت به خودشان، خانواده، دوستان و... زندگی کنند.
در واقع، این کتاب یک راهنمای کوچکِ خودمانی است که به بچه ها کمک می کند با تغییرهای جسمی، فکری و اخلاقی در ابتدای دوران بلوغ آشنا شوند و بفهمند طبیعی و عادی اند و اگر نمی توانند دوست پیدا کنند یا از حرف های معلم چیزی نمی فهمند و یا این که نمی دانند در آینده باید چه کاره بشوند و... اصلا جای نگرانی نیست.
ساختار کتاب ساده است و مفید، خواننده به راحتی می تواند، با استفاده از فهرست، هر بار که با فکر و یا سوالی روبرو شد یا برحسب مشکل یا مسئله ی شخصی اش، به کتاب مراجعه کند واز آن کمک بگیرد. این فهرست شامل ۴۵ فکری است که گاهی و یا بیش تر اوقات در ذهن نوجوان رسوخ کرده و او را به خود مشغول می کنند؛ فکرها و نگرانی هایی درباره ی آینده، ظاهر و قیافه، رفتار پدر ومادر، مشکلاتی درباره ی گروه هم سالان و دوستان، مسائل درسی و... .
نویسنده ها، در هر بخش، ابتدا فکر/ نگرانی نوجوان را مطرح کرده اند وسپس، تلاش کرده اند بگویند چرا و چگونه این فکر/ نگرانی در ذهن آدم به وجود می آید و چه طور زندگی او را به هم می ریزد. در ادامه نیز پیشنهادهای ساده ای را، با عنوان حالا نوبت توست!، ارایه می کنند که راه حل هایی کاربردی برای از بین بردن مشکل است.

برگردان
محمود بهفروزی
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال پانزدهم- شماره ۷
سال نشر
١٣٩٢
ناشران
نویسنده
Emmanuelle Rigon ,Sylvie Baussier , امانوئل ریگون, سیلوی بوسییر
Submitted by admin on