۸ اَمردادماه ۱۳۹۶ روز جهانی دوستی گرامی باد!

۸ اَمردادماه ۱۳۹۶ برابر با ۳۰ جولای ۲۰۱۷ روز جهانی دوستی است. روز جهانی دوستی ابتکاری است بر طرح پیشنهادی که از سوی یونسکو ایجاد شد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۷۷ وظیفه اجرای آن را بر عهده گرفت.

بر اساس طرح روز جهانی دوستی، فرهنگ صلح و هم‌چنین نگرش‌ها و رفتارهایی که خشونت را پس می‌زنند، به عنوان ارزش تعریف می‌شود و کوشش‌هایی نیز برای جلوگیری از درگیری‌ها با رجوع به ریشه‌ها و با تمرکز بر روی حل مشکلات انجام می‌شود.

در پایان سال ۱۹۹۸، با اعلام یک دهه فعالیت بین‌المللی برای فرهنگ صلح و بدون خشونت برای همه کودکان جهان (۲۰۰۱-۲۰۱۰)، مجمع عمومی متوجه شد که بخش عظیمی از آسیب‌ها و زجرها، با شکل‌های مختلف خشونت شامل حال کودکان می‌شود. روز جهانی دوستی بر ایجاد فرهنگ صلح و بدون خشونت برای کودکان از راه آموزش تاکید می‌کند. اگر کودکان بیاموزند که با هم در صلح و هماهنگی زندگی کنند، در قدرتمند ساختن صلح و همکاری جهانی دست خواهند داشت. 

 

روز جهانی دوستی

 

اظهارنامه و برنامه عملکرد فرهنگ صلح در سال ۱۹۹۹ در ۸ قسمت برای فعالیت ملت‌ها، سازمان‌ها و شخصیت‌ها در راستای تحقق فرهنگ صلح، نام‌گذاری شد.

بخش‌های برنامه روز جهانی دوستی
  • پرورش فرهنگ صلح از راه آموزش
  • ترقی اقتصاد پایدار و رشد جمعی
  • ترقی احترام به تمامی حقوق انسان‌ها
  • حتمی کردن مساوات میان زن و مرد
  • پرورش کنش دموکراتیک
  • بالا بردن فهم متقابل، تحمل و اتحاد
  • پشتیبانی از ارتباطات فعالانه و جریان آزاد اطلاعات و دانش
  • پرورش صلح و امنیت جهانی

روز جهانی دوستی هم‌چنین بر شناخت ارتباط و ارزش زیاد دوستی به عنوان یک حس ارزشمند و اصیل در زندگی نوع انسان در سراسر دنیا پایه‌گذاری شده است.

انجمن اصلی سازمان ملل متحد روز جهانی دوستی را در سال ۲۰۱۱ با ایده دوستی میان مردم، کشورها، فرهنگ‌ها و فردیت‌ها اعلان کرد تا بتوانند تلاش‌ها در جهت صلح را برانگیزانند و میان مردم کشورها در سراسر جهان پلی بزنند.

بر اساس قطعنامه‌ای در این طرح، تاکید فراوانی بر افراد جوان به عنوان رهبران آینده جهان شده است؛ به ویژه در فعالیت‌های اجتماعی که دربرگیرنده فرهنگ‌های مختلف و ترویج فهم بین‌المللی و احترام به تفاوت‌ها می‌شود.

روز جهانی دوستی هم‌چنین تصمیم دارد که از هدف‌ها و آرمان‌های اظهارنامه و برنامه عملکرد بر فرهنگ صلح و هم‌چنین یک دهه فعالیت جهانی برای فرهنگ صلح و بدون خشونت برای کودکان در سراسر دنیا پشتیبانی کند (۲۰۰۱-۲۰۱۰).

 

برگردان:
مهگل محمدی
Submitted by editor71 on