روز جهانی سوادآموزی با شعار «سوادآموزی در دنیای دیجیتال»

۸ سپتامبر ۲۰۱۷ برابر با ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۶ روز جهانی سوادآموزی است که با شعار «سوادآموزی در دنیای دیجیتال» در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

هدف از شعار امسال این روز جهانی این است که توجه جوامع را به این نکته سوق دهد که مردم برای هدایت جامعه‌ای که استفاده از رسانه‌های دیجیتالی در آن رو به رشد است، چه مهارت‌های سوادآموزی‌ای را نیاز خواهند داشت.

اهداف امسال روز جهانی سوادآموزی عبارت است از:

  • انعکاس‌دهنده این پرسش باشد که در جوامعی که رسانه‌های دیجیتالی در آن رو به افزایش است، باسواد بودن به چه معناست
  • برنامه‌ها و سیاست‌های تاثیرگذار را برای گسترش مهارت‌های سوادآموزی در دنیای دیجیتال را کشف کند
  • و اینکه چگونه تکنولوژی‌های دیجیتالی می‌تواند پیشرفت حرکت به سوی دستیابی به اهداف توسعه پایدار، به ویژه هدف چهارم آن که درباره سوادآموزی کودکان و بزرگسالان است، پشتیبانی کند.

۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ در چهاردهمین کنفرانس عمومی یونسکو، ۸ سپتامبر، روز جهانی سوادآموزی اعلام شد تا به جوامع بین‌المللی اهمیت سوادآموزی برای اشخاص و اجتماع‌ها و همچنین نیاز شدید به تلاش‌های بیشتر جهت گسترش سواد در جامعه را یادآور کند. این روز فرصت مناسبی برای دولت‌ها، جوامع مدنی و سهامداران است تا پیشرفت‌های سوادآموزی را برجسته و چالش‌های باقی‌مانده بر سر راه سوادآموزی در جهان را منعکس کنند. از نخستین روز جهانی سوادآموزی که در سال ۱۹۶۷ برگزار شد، این روز هر ساله با هماهنگی سازمان یونسکو و کشورها در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود تا دستور کار سوادآموزی را در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی ارتقا دهد.

بر اساس آمار یونسکو در حال حاضر حدود ۷۷۵ میلیون بزرگسال در جهان فاقد حداقل مهارت‌های سوادی در جهان هستند؛ از هر 5 بزرگسال، یک نفر هنوز سواد ندارد که دو سوم آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند؛ ۶۰.۷ میلیون کودک در سراسر جهان از رفتن به مدرسه محروم هستند و بسیاری از کودکان هم به طور نامنظم در آن حضور دارند یا مدرسه را رها می‌کنند

 

روز جهانی سوادآموزی

 

 

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on