نشست «کودکان بحران‌زده و امداد فرهنگی در بحران» برگزار می‌شود

دپارتمان تربیت مربی هنر مرکز آموزش‌های هنری و تخصصی دانشگاه هنر دومین نشست آموزشی هنر دنیای کودکان را با عنوان «کودکان بحران‌زده و امداد فرهنگی در بحران (چیستی، چرایی و چگونگی)» برگزار می‌کند.

امداد فرهنگی در بحران ترکیب واژگانی نوپدیدی است که در سال‌های اخیر آن را بیش از گذشته می‌شنویم. معمولا پس از بروز بحران در کشور، افراد و سازمان‌های مختلفی تحت عنوان امداد فرهنگی در مناطق زلزله‌زده وارد عمل می‌شوند. از آنجا که کودکان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه در زمان بروز بحران هستند، کانون توجه این افراد یا سازمان‌ها کودکان و نوجوانان بحران‌زده هستند.

بخشی از فعالیت‌هایی که با عنوان امداد فرهنگی انجام می‌شود مستقیما در پیوند با هنر و فعالیت‌های هنری کودکان و نوجوانان است.

اما با توجه به آن‌چه که در هنگام بروز بحران در کشور ما روی می‌دهد و با نگاهی به نوع و شکل فعالیت‌هایی که با عنوان امداد فرهنگی صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد هنوز تعریف روشن و دریافتی یکسان از این ترکیب واژگانی در افراد وجود ندارد.

از سوی دیگر با عنایت به این که کشور ما ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه در جغرافیای سیاسی جهان، پیوسته دستخوش بروز حوادث و بحران‌های طبیعی و انسان‌ساخت بوده و هست، ضروری است به بازتعریف امداد فرهنگی در بحران بپردازیم.

هدف از برگزاری این نشست آموزشی انتقال نظر و دیدگاه پژوهشگران آشنا به هنر کودک و مقوله فعالیت‌های فرهنگی در بحران است که در این زمینه به صورت عملی تجربه میدانی کسب کرده‌اند و به چیستی، چرایی و چگونگی امداد فرهنگی در بحران می‌پردازند.

سخنرانان این نشست را زهرا فرمانی حقیقی، روان‌شناس، نویسنده، پژوهشگر و بنیان‌گذار موزه مجازی هنر کودک، فتانه کاظمی‌نژاد، پژوهشگر و عضو شورای کتاب کودک و اردشیر پژوهشی، پژوهشگر و مدرس دوره‌های تربیت مربی هنر کودک، تشکیل خواهند داد.

همچنین در نشست «کودکان بحران‌زده و امداد فرهنگی در بحران» یاسمن رضایی گزارشی از کارگاه نقاشی با کودکان زلزله‌زده خواهد داد. در حاشیه دومین نشست آموزشی هنر دنیای کودکان، نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان زلزله‌زده ‌غرب کشور نیز برپا می‌شود.

دومین نشست آموزشی هنر دنیای کودکان با عنوان «کودکان بحران‌زده و امداد فرهنگی در بحران (چیستی، چرایی و چگونگی)» چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه هنر، باغ ملی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و هماهنگی با شماره‌های ۶۶۱۷۶۶۱۳  و ۶۶۹۵۱۶۸۸ تماس بگیرند.

 

امداد فرهنگی در بحران

 

Submitted by editor71 on