خانواده ی رابینسون

عنوان لاتین
Swiss family Robinson

رمان «خانواده رابینسون» نوشته‌ی یوهان دیوید ویس نویسنده‌ی سوئیسی و بازنویسی آلبرتو دیزی است. است. یوهان ویس در برن سوئیس به دنیا آمد و در سال 1743 کشیش شد. وقتی چهار پسرش کوچک بودند، برای‌شان داستان‌هایی تخیلی از خانواده‌ای تعریف می‌کرد که کشتی‌شان شکسته بود. بعدها داستان خانواده‌ی رابینسون را بر همین اساس نوشت.

این رمان داستان خانواده‌ای سوئیسی است که کشتی‌شان در مسیر رسیدن به بندرگاه سیدنی در استرالیا، گرفتار طوفان می‌شود. کشتی غرق می‌شود و این خانواده، که تنها بازماندگان کشتی هستند، در جزیره‌ای دورافتاده سرگردان می‌شوند. ویلیام، همسرش الیزابت، و چهار پسرشان، فریتز، ارنست، جک و فرانتس، در این جزیره، در جنوب اقیانوس آرام، زندگی جدید خود را آغاز می‌کنند. آن‌ها باید کمپی موقتی برپا کنند. پس ویلیام، پدر خانواده، به همراه پسرش فریتز تمام وسایل و اشیای باقی‌مانده از کشتی را به ساحل می‌آورند؛ از حیوانات اهلی باقی‌مانده در کشتی گرفته تا سلاح گرم و مهمات، ابزار نجاری، الوار و ظرف‌های پخت‌وپز.

ابتدا یک خانه‌ی درختی می‌سازند، اما پس از زخمی شدن الیزابت در بالا رفتن از پله‌های آن، خانه‌ای در یک غار برای خودشان می‌سازند. آن‌ها کشاورزی می‌کنند و روش‌های خلاقانه‌ای را برای استفاده از منابع طبیعی جزیره به کار می‌برند. ده سال می‌گذرد و پسران رابینسون مردانی جوان و قوی می‌شوند. رابینسون و پسرانش خانه‌ها و باغ‌هایی را در مکان‌های مختلف جزیره می‌سازند. آن‌ها دوست دارند که روزی انسان دیگری را در جزیره ببینند. آیا آن‌ها از این جزیره نجات پیدا می‌کنند و به زندگی گذشته‌ی خود برمی‌گردند؟  

این داستان شش شخصیت دارد. ویلیام، پدر خانواده، که راوی داستان است، پدری آگاه، شجاع و بااعتمادبه‌نفس که می‌تواند برای هر مشکلی راه‌حلی پیدا کند. الیزابت مادری مهربان است. او باهوش و آینده‌نگر است و قبل از ترک کشتی، کیسه‌ی دانه‌های محصولات غذایی را به همراه خود به جزیره می‌آورد و آن‌ها را در جزیره می‌کارد. او آشپزی ماهر است که از سوپ جوجه‌تیغی تا پنگوئن کباب‌شده را با مهارت می‌پزد. فریتز اولین فرزند و بزرگ‌ترین پسر خانواده است. او باهوش، قوی و کمی تندخو است. ارنست دومین پسر خانواده است. او باهوش‌ترین پسر است، اما فعالیت جسمی کمتری به‌نسبت فریتز دارد و پدرش او را «بی‌حال و تنبل» توصیف می‌کند. جک سومین پسر خانواده است، او جسور و پرانرژی است. فرانتس کوچک‌ترین پسر خانواده است که بیشتر اوقات با مادرش در خانه می‌ماند.

یوهان دیوید ویس داستان خانواده‌ی رابینسون را با الهام از رمان رابینسون کروزوئه اثر دانیل دفو نوشته است. ویرایش رمان را پسرش یوهان رودولف ‌ویس بر عهده داشت و تصویرگری آن را پسر دیگرش، یوهان امانوئل‌ ویس انجام داد. یوهان دیوید ویس این رمان را با هدف آموزش دادن به چهار پسر خود نوشت تا ارزش‌های خانوادگی و اخلاقی، اعتمادبه‌نفس و آگاهی از علوم طبیعی را به آن‌ها یاد دهد. دیدگاه ویس درباره‌‌ی آموزش، مطابق با آموزه‌های ژان ژاک روسو است. به همین دلیل، پندهایی اخلاقی مانند عشق و علاقه به یکدیگر، صرفه‌جویی و همکاری در همه جای داستان دیده می‌شود.

منابع:

The Swiss Family Robinson

https://www.supersummary.com/the-swiss-family-robinson/summary/

گزیده‌هایی از کتاب

روزها بود که کشتی‌مان در دریای متلاطم، بالا و پایین می‌رفت. توفان بیداد می‌کرد و دیوانه‌وار به بدنه‌ی کشتی می‌کوبید. بالای سر ما دریانوردان سراسیمه فریاد می‌کشیدند. وقتی به دور‌و‌برم در کابین و به خانواده‌ام نگاه می‌کردم، قلبم از جا کنده می‌شد. همسر شجاعم سعی می‌کرد بچه‌ها را آرام کند. هر چهار پسر ما وحشت‌زده بودند. یک‌مرتبه صدای فریاد شنیدم. همان‌موقع، کشتی به چیزی برخورد کرد! از هر طرف آب به داخل ریخت.

برگردان
نلی محجوب
سال نشر
۱۴۰۰
نویسنده
یوهان ویس Johann David Wyss, آلبرتو دیزی Alberto Daisy
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on