معرفی کتاب و فیلم کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا (به انگلیسی: To Kill a Mockingbird) رمانی نوشته هارپر لی، نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۶۰ میلادی است.

وی برای نوشتن رمان شتن مرغ مینا در سال ۱۹۶۴ میلادی، جایزه پولیتزر را به دست آورد. از زمان اولین انتشار رمان شتن مرغ مینا تاکنون، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از ۴۰ زبان بین‌المللی ترجمه شده است. تیراژ نخستین چاپ رُمان شتن مرغ مینا ۵ هزار نسخه بود.

با وجود برخورد با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و نابرابری نژادی، این رمان برای گرما و طنز آن مشهور است. پدر راوی اتیکاس فینچ به عنوان یک قهرمان اخلاقی برای بسیاری از خوانندگان و به عنوان یک مدل از یکپارچگی برای وکلا نشان داده شده است. به عنوان یک رمان گوتیک جنوبی و رمان تربیتی، تم اولیه کشتن مرغ مقلد شامل بی عدالتی نژادی و کشتار بی گناهی است. محققان اشاره کرده‌اند که لی همچنین مسائل مربوط به طبقات اجتماعی، شجاعت، محبت و نقش‌های جنسیتی در جنوب آمریکا را به خوبی به مخاطب منتقل کرده است.

              کتاب کشتن مرغ مینا           

خرید کتاب کشتن مرغ مینا         

درباره داستان کشتن مرغ مینا

هارپر لی از مرغ مینا به‌عنوان نماد معصومیت استفاده کرده است. رمان کشتن مرغ مینا  از زبان دختری به نام اسکات فینچ روایت می‌شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام آتیکاس فینچ است که دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون را که به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در در شهر کوچکی به نام مِیکوم، آلاباما محاکمه می‌شود، به عهده می‌گیرد.

شخصیت های کشتن مرغ مینا

مردم این شهر در رمان، مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند. اتیکاس فینچ، وکیلی انسان‌دوست، جسور و شجاع و پدری مهربان و دوست‌داشتنی است. او با قدرت و بی‌باکی از عدالت و انسانیت دفاع می‌کند و در مقابل تعصب، نفرت و خشونت نژادی و ریاکاری مردم می‌ایستد.

تم اصلی رمان، معصومیت و قربانی‌شدن آن در برابر بی‌عدالتی و تعصب نژادی است و عنوان آن برگرفته از صحنه‌ای است که در آن اتیکاس تفنگ بادی‌ای به‌عنوان هدیهٔ کریسمس برای فرزندانش می‌خرد و از آن‌ها می‌خواهد که به خاطر داشته باشند که هیچ‌گاه به مرغ مقلد شلیک نکنند، چون کشتن مرغ مینا «گناه» است.

درباره فیلم کشتن مرغ مینا

فیلم کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مینا (به انگلیسی: To Kill a Mockingbird) نام فیلمی آمریکایی به کارگردانی رابرت مالیگن محصول سال ۱۹۶۲ است که بر اساس رمانی به همین نام اثر هارپر لی ساخته شده است. در سال ۱۹۹۵ این فیلم در فهرست ملی ثبت فیلم قرار گرفت. این فیلم همچنین در فهرست بزرگ‌ترین فیلم‌های آمریکایی تاریخ دهمین سالگرد بنیاد فیلم آمریکا در رتبه بیست و پنجم قرار گرفت.

آتیکاس فینچ وکیل ساده‌ای است که در دادگاه شهر کوچک مِیکوم در ایالت آلاباما از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دفاع می‌کند. راوی داستان اسکات فینچ، دختر کوچک آتیکاس است.

بازی خوب و روان گری گوری پگ که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد و سایر بازیگران فیلم (که دو کودک خردسال که نقش عمده بازی را در این فیلم به عهده داشتند) از نقاط قوت این فیلم به شمار می اید .نکته جالب اینجاست که ماری بدهام برای بازی در این فیلم با وجود سن و سال کم کاندیدای دریافت جایزه اسکار شد .

این سینما یک قهرمان و منجی را به سینمای جهان عرضه می‌کند اما خوب این بار این قهرمان نه سوپر من است و نه بتمن و نه اسپایدر من ! قهرمان فیلم یک وکیل است که از مردم دفاع می‌کند.

وکیل سفید پوستی که متمدن است !شاید تصویری که از شخصیت اتیکا فینچ در قالب یک اسطوره و مرد متمدن و پدری فداکار ارائه می‌شود یک تصویر عامه پسند و قابل قبول باشد اما وقتی این شخصیت در برابر سنت مردم امریکاایستادگی می‌کند،ما با یک سنت شکن و هنجار شکن مواجه نمی‌شویم بلکه تصویری که از اتیکا فینچرارائه می‌شود یک منجی ویک قدیس است که برای نجات طبقه فرودست امریکا و خصوصاً سیاه پوستان به پا خواسته است!

فیلم کشتن مرغ مینا

شخصیتی که در طول فیلم کشتن مرغ مینا از انسان‌های مظلوم دفاع می‌کند و تنها امید و حامی سیاه پوستان به شمار می‌رود شخصیتی که همیشه با کت و شلوار سفید ظاهر می‌شود .این نوع قهرمان پروری را بارها دیدیم سیاه پوستان مثل همیشه در این فیلم بدبخت تر از انی هستند که یک منجی از درون جامعه خود داشته باشند !علی رغم آنکه نوع روایت فیلم سعی کرده است اکثریت مردم را ظالم نشان دهد به فاسد بودن دستگاه قضایی امریکا و مسئله مهم نژاد پرستی اشاره دارد٬ با این وجود تصاویری که از اتیکا فینچ وکیل ارائه می‌دهد تصاویری واقع گرایانه و منطقی نیست.

فیلم کشتن مرغ مینا مملو از صحنه‌های مکالمه دو نفره آتیکاس و دختر کوچکش و توضیحات زیبا و قانع کننده او راجع به مسائل بغرنج زندگی با لحنی است که یک کودک ۶ ساله بتواند آن را درک کند.

اما با این حال فیلم به دلیل فیلمنامه دقیق، شخصیت پردازی بسیار زیبا، پرداخت دقیق روابط و همین طور بازی به یاد ماندنی گری گوری پک هیچ گاه به ورطه شعار گویی و موعظه نمی‌افتد و این تاثیرات در لایه‌های زیرین فیلم در ضمیر نا خودآگاه بیننده شکل می‌گیرد و همین امر آن را یک سر و گردن از سایر فیلم‌های به ظاهراخلاقی متمایز می‌کند.

فیلم کشتن مرغ مینا

جوایز فیلم کشتن مرغ مینا

  • جایزه اسکار بهترین بازیگر برای گریگوری پک
  • جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای هورتون فوت
  • جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه

اطلاعات فیلم کشتن مرغ مینا

  • کارگردان: رابرت مالیگن
  • تهیه‌کننده: آلن ج. پاکولا
  • نویسنده: هورتون فوت براساس رمانی از هارپر لی
  • بازیگران: گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، جان مگنا، فرانک اوورتون، رزمری مورفی، روت وایت
  • موسیقی: المر برنستاین
  • فیلم‌برداری: راسل هارلن
  • تدوین: آرون استل
  • توزیع‌کننده: یونیورسال پیکچرز
  • تاریخ انتشار: ۲۵ دسامبر ۱۹۶۲
  • مدت زمان: ۱۲۹ دقیقه
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
Submitted by editor on