جشنواره‌‌ی کتاب کودک و نوجوان

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های سروش خردسال شماره ۳۵ و نبات کوچولو شماره ۴۱ و  نشریه قلک شماره ۷ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.

 سروش خردسال شماره ۳۵

بازی

نویسنده: سیمین ابراهیمی

عکاس: نرگس حسینی

بازی «روی طناب راه برو» بازی حرکتی است که حتی در محیط های بسته می تواند ساعت ها کودکان را فردی یا گروهی سرگرم کند. این بازی باعث افزایش دقت، تمرکز و حفظ تعادل در کودک می شود و چون با حرکت همراه است برای سلامت فیزیکی کودکان نیز سودمند است.

 قلک شماره ۷

  • داستان

عنوان: شاتالاپ و قوقولی شنا

نویسنده: سید نوید سیدعلی اکبر

تصویرگر: انیس تبرایی

جوجه اردک در برکه شنا می کند. جوجه خروس که شنا نمی داند برای خودنمایی خود را به آب می اندازد. غریق نجات می آید و او را نجات می دهد.

نویسنده با زبان ساده، کودکانه و طنز به معرفی شغل غریق نجات می پردازد و به طور غیر مستقیم مرحله به مرحله کودک را با کار او آشنا می سازد. تعلیق داستان کودک را تا آخر به دنبال خود می کشاند.

خوب است بدانیم:

شخصیت پردازی در داستان یکی  از مهم ترین عناصر داستانی است. در داستان های کودکان شخصیت های جانوری با صفات انسانی دیده می شوند، زیرا کودکان به جانوران، بخصوص جانوران اهلی علاقه خاصی دارند.

رفتار شخصیت های جانوری در داستان ها، معمولا نمونه ای از رفتار انسان هاست. در این داستان جوجه اردک نمونه کودکی است که توانمندی های خود را می شناسد و آن ها را به نمایش می گذارد. جوجه خروس کودکی است که در هیچ زمینه ای نمی خواهد از دیگران کم بیاورد و وانمود می کند همه چیز را بلد است، حتی با به خطر انداختن جان خود. البته باید در نظر داشت که کودکان از خطر کردن نمی هراسند چون آن را نمی شناسند؛ در مواجهه با چنین کودکانی باید هوشیارتر رفتار کرد.

کلید واژه: غریق نجات، خودنمایی

  • شعر

عنوان: ارژی انرژی و باد خش خشی

شاعر: سعیده موسوی زاده

تصویرگر: نجوا عرفانی

باد از لای درز شیشه ها به داخل خانه می آید. گرمای خانه کم می شود و باعث می گردد بخاری هم بد بسوزد. «ارژی انرژی» با ایجاد سرو صدا پدر خانواده را متوجه این مسئله می کند. پدر با بستن درز های پنجره از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

داستان منظوم «ارژی انرژِی و باد خش خشی» با زبان کودکانه و به دور از پند و نصیحت کودک را با استفاده بهینه از انرژی آشنا می کند. کودک با ارژی انرژی همراه می شود تا راهی برای بیرون بردن باد از خانه پیدا کند.

تصاویر احساس را به کودک منتقل می کند. تصویر باد با چهره ای بازیگوش و بخاری نگران به خیال انگیزی شعر افزوده است .

خوب است بدانیم :

منظور از زبان کودکانه، کنار هم چیدن تعدادی واژه های کودکانه نیست، بلکه زبانی که انتقال دهنده ی رفتار، دغدغه های ذهنی و جهان کودک است مانند واژگان سرک کشید، قلپ و قلپ و... این واژگان باید به زیبایی کنار هم بیاید تا منجر به آفرینش ریتم و پرورش خیال کودک می شود.

  • شعر

کلید واژه: صرفه جویی در مصرف انرژی  

عنوان: نجات غریق

شاعر: طیبه شامانی

تصویرگر: میثم موسوی

موشی تو آب افتاده است، قورباغه نه تنها او را نجات می دهد به او شنا نیز یاد می دهد.

شعر نجات غریق با واژگان آهنگین، کوتاه و ساده، شغل نجات غریق را به کودک توضیح می دهد و ضرورت بلد بودن شنا را برای کودک متذکر می شود.

خوب است بدانیم :

گاه زبان زیبا و جادویی شعر نقش تاثیر گذارتری در یادگیری کودک دارد.

  • شعر

عنوان: جشن بهمن

شاعر: مریم هاشم پور

تصویرگر: ندا حیدری

یکی از دغدغه های ما بزرگتر ها این است که چگونه برخی از مناسبت ها را برای کودک توضیح دهیم. بیشتر  از واژگان کلیشه ای بدون در نظر گرفتن سن مخاطب استفاده می کنیم. شعر جشن بهمن به سادگی حس عاطفی جشن و شادی این روز را بیان می کند و کنجکاوی کودک را برمی انگیزد تا بخواهد بیشتر در مورد این جشن بداند.

کلید واژه: جشن بهمن ماه

  • سرگرمی

عنوان: عصرانه اتوبوس

طراح: ندا عظیمی

در این سرگرمی دستورالعمل ساخت اتوبوسی با نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی و... داده شده است. با این شیوه کودک خلق می کند، می سازد و از خوردن نیز لذت می برد. خاطره ای لذت بخش از یک عصرانه پر از قصه و بازی.

 نبات کوچولو شماره ۴۱

  • داستان

عنوان: پادشاهی که دلش یک دوست می خواست

نویسنده: اکنر دلستر

تصویرگر: اریک گست

مترجم: شیرین سلیمانی

پادشاه در قصر خود از همه امکانات برخوردار است اما جای خالی یک دوست واقعی کم است. پسرک چوپانی به قصر آورده می شود تا دوست او باشد. همه جور امکاناتی در اختیار چوپان قرار می گیرد. چوپان پادشاه را دوست دارد اما نمی تواند دوست او باشد. او می خواهد به طبیعت برگردد و به انجام وظایف خود بپردازد. پادشاه با او به کوهستان می رود و چند روزی را کنار چوپان و با سختی های زندگی چوپانی می گذراند. پادشاه با وجود تمام سختی ها خوشحال است و احساس می کند با پسرک واقعا دوست شده است. گذراندن وقت و درکنار هم بودن سبب شده به آن ها خوش بگذرد و دوستان واقعی هم شوند.

این داستان با ترجمه ای روان دارای روساخت و ژرف ساخت است. تصاویر همراه با متن پیش می رود و تمامی احساس شخصیت های داستان را به خوبی منتقل می کند.

خوب است بدانیم:

دوست داشتن و دوست داشته شدن از نیازهای اساسی تمامی انسان هاست. چیزی که پادشاه در آغاز داستان از آن بی بهره بود. انسان ها از زمانی که از طبیعت فاصله گرفتند و درگیر زندگی ماشینی با تمام امکانات شدند از خوشحالی و خوشبختی نیز فاصله گرفتند. پادشاه با نزدیک شدن به طبیعت و تجربه یک زندگی ساده آن هم در کنار کودک، خوشحالی را به دست آورد.

بهتر است پیش از این که متنی را برای فرزندتان بخوانید؛ به ویژه داستانی که دارای ژرف ساخت (معنایی غیر از آنچه در ظاهر دارد) است نخست آن را خود بخوانید تا ارزش های نهفته اش را کشف کنید و پس از خواندن برای کودکتان، درباره آن گفت و گو کنید تا ذهن کودک در کشف ارزش های زندگی و ارزش های ادبی متن فعال شود.

کلید واژه: دوست داشتن، دوست داشته شدن، پادشاه

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on