گزارش های فرهنگ کودکی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با گزارش های فرهنگ کودکی را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
عنصر چسب یا کشش مخاطب در موزه های کودکی یازده مهر درست دو ماه از گشایش موزه کودکی ایرانک گذشت. دو ماه برای ارزیابی کارکرد جایی مانند موزه هنوز کافی نیست و کفایت نمی کند. اما در این دو ماه موزه کودکی از جنبه کارکردهای مخاطب شناسانه دستاورهای خوبی داشته است.
چهارشنبه, ۱۷ مهر
بیا به تاریخ کودکی سفر کنیم! موزه کودکی جای بی‌نظیری است. این‌جا می‌توانی به دوهزار سال قبل از میلاد، سفر کنی؛ به زمانی که کودکان روی لوح‌های گِلی مشق می‌نوشتند و از دفتر، کتاب، وایت‌برد، تبلت و... خبری نبود. می‌توانی با خط میخی آن‌ها همراه شوی و مشق‌هایشان را بخوانی. «مرد دانا، تو مرد دانا، تو مرد دانای کوچک...» می‌توانی اسرار تمدن ایلامی را کشف کنی؛ جایی که زنی در حال سفالگری است و برای کودکش سوت‌سوتکی می‌سازد یا اسبی با ارابه چرخ دار که خوشحالش کند. موزه کودکی ایرانک را مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با همکاری سازمان اسناد و کتاب‌خانهٔ ملی ایران و حمایت بخش خصوصی، در ساختمان گنجینهٔ سازمان اسناد و کتاب‌خانهٔ ملی ایران برپا کرده و از مرداد ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ پذیرای کودکان و نوجوانان است.
چهارشنبه, ۱۳ شهریور
موزه کودکی ایرانک، از ایده تا به واقعیت پیوستن راهی بس بلند را پیموده است. از سال ۱۳۸۲ به دنبال پایه گذاشتن این موزه در شهر تهران بوده‌ایم، تاکنون چهارده بار در ایران و بیرون از ایران نمایشگاه‌های کوتاه و بلند از موزه کودکی گذاشته‌ایم.
سه شنبه, ۸ مرداد
سرای پروین روز جمعه دوم اسفند پر از هیاهوی کودکان و خانواده‌هایی بود که برای آشنایی با این پروین اعتصامی حاضر شده بودند و می‌خواستند در باره این هنرمند محجوب و ناشناس برای نسل جدید اطلاعات کسب کنند. این کارگاه با دعوت از شرکت کنندگان در کارگاه‌های «کودک و فرهنگ» در سال ۱۳۹۷ به انجام رسید و در «سرای پروین» مقر ایکوم ایران و با حمایت معنوی این سازمان برگزار شد.
یکشنبه, ۵ اسفند
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ مجله بخارا «شب جبار باغچه بان» را برای تجلیل از جبار باغچه بان و رونمایی سه نمایشنامه‌اش برگزار شد.
چهارشنبه, ۱۰ بهمن
کمیسیون ملی یونسکو گزارش کارگاه «آموزش فراگیر برای کودکان با نیازهای ویژه» را منتشر کرد. این کارگاه با همکاری مشترک کمیسیون ملی یونسکو، وزارت آموزش و پرورش، دفتر یونیسف در ایران و دفتر منطقه‌ای یونسکو از تاریخ ۵ تا ۷ شهریور ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد.
شنبه, ۲۹ دی
هفتاد و سومین نشست توسعه و ترویج کتاب‌خوانی با عنوان «صدا و بیان قصه‌گو و ترویج خواندن» روز ۲۴ دی با حضور مریم نشیبا و سعید مجیدی در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
چهارشنبه, ۲۶ دی
  صفورا کاغذ باطله‌های شهر را جمع می‌کند و با پولش کتابخانه می‌سازد. ساخت هفت کتابخانه در یک سال و نیم حاصل کار اوست.
چهارشنبه, ۲۶ دی
علاقه شما به موزه داری از عشق به عروسک‌های نمایشی سنتی و آیینی این سرزمین شروع شد. می‌توانید درباره این انگیزه و عشق بگویید؟
یکشنبه, ۱۱ آذر
به مناسبت برگزاری دومین همایش برنامه «با من بخوان» برنامه «با من بخوان» هفت ساله شد و دومین همایش دوسالانه‌اش به همت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ در تالار گنجینه کتابخانه ملی برگزار شد. سنت مرسوم این است که در چنین مواردی گزارشی از همایش نوشته می‌شود اما در جایی دیگر و درباره طرحی مشابه، نوشته‌ام که: «بیان وسعت و ژرفای کارهای انجام شده در این قبیل فعالیت‌ها، بااستفاده از گزاره‌های اخباری، نهایتاً لباسی عاریه‌ای و مبدل از جنس خبر بر تن آن‌ها می‌پوشاند و در خوش‌بینانه‌ترین وجه ممکن، یعنی با رعایت تمامی قواعد و استانداردهای گزارش‌نویسی، تنها می‌تواند روساخت و ظاهری مزین از این تلاش‌ها انعکاس دهد و از معرفی ژرف‌ساخت و باطن اصیل آن‌ها عاجز و درمانده می‌ماند.»
سه شنبه, ۶ آذر
آنچه می‌خوانید بخشی از گزارش سفر مریم فرهنگ و همسرش، مصطفی بکان، سفیران برنامه «با من بخوان» از رکاب‌زنی با شعار صلح و به‌یاد بانو توران میرهادی است. سفر سفیران «با من بخوان» هفته نخست تیرماه ۱۳۹۷ از تهران به سوی آذربایجان غربی آغاز شد.
سه شنبه, ۹ مرداد
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با همکاری انجمن تصویرگران ایران آیین گشایش نمایشگاه «تصویرگری کتاب‌های کودکان در گفت‌وگوی میان‌فرهنگی» را جمعه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد.
یکشنبه, ۲۶ فروردین
آنچه می‌خوانید گزارشی کوتاه از سفر زوجی از اعضای برنامه «با من بخوان» است که به مناسبت دوم آوریل، زادروز تولد «هانس کریستین‌اندرسن» و روز جهانی کتاب کودک، با شعار «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» و با هدف ترویج کتابخوانی و رساندن کتاب‌های باکیفیت به دست کودکان، مسیری ۱۰۰۰ کیلومتری را با دوچرخه می‌پیمایند.
چهارشنبه, ۱۵ فروردین
نخستین گروهی که کتاب گرفتند، کلاس درسشان تخته سیاه داشت؛ توی تیغاب، روستایی حوالی کارواندر، از توابع خاش. دورتادور کلاس نیمکت‌ها را چیده بودند؛ کل مدرسه همان بود، ۴ در ۵ مترمربع. دانش‌آموزان عبارت بودند از ۱۰ پسر و ۵ دختر. بزرگ‌ترینشان ١٠، ١٢ساله؛ کوچکترین ۵ساله. پسرها سن‌دارتر به نظر می‌رسیدند.
سه شنبه, ۱۵ اسفند
در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نشریه قلک شماره ۲۰ و رشد کودک شماره ۶ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.
سه شنبه, ۲۵ اسفند
در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نشریه قلک شماره ۱۹، نبات کوچولو شماره ۵۳ سروش خردسالان شماره ۴۷ و رشد کودک شماره ۵ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.
یکشنبه, ۲۵ بهمن
در این گزارش با بخش های خوب سه نشریه ی سروش خردسالان شماره ۳۹ ، ماهنامه قلک شماره ۱۱ و نبات شماره ۴۵ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.
سه شنبه, ۱۹ خرداد
در این گزارش با بخش های خوب سه نشریه ی سروش خردسالان شماره ۳۸ ، ماهنامه قلک شماره ۱۰ و نبات شماره ۴۴ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.
شنبه, ۲ خرداد
در این گزارش با بخش های خوب قلک شماره ۸ و ۹ و نبات کوچولو شماره ۴۲ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید
سه شنبه, ۲۶ اسفند
سومین دوره جشن سالانه اهدای نشان لاک پشت پرنده عصر روز جمعه هشتم اسفند ۱۳۹۳ در شهرکتاب مرکزی برگزار شد. در این مراسم که نویسندگان، مترجمان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان و همین طور کودکان و خانواده‌هایشان حضور داشتند، نشان‌های ویژه، طلایی و نقره‌ای لاک پشت پرنده به برگزیدگان اهدا شد.
دوشنبه, ۱۱ اسفند