کارگاه آشنایی کودکان با پروین اعتصامی برگزار شد

سرای پروین روز جمعه دوم اسفند پر از هیاهوی کودکان و خانواده‌هایی بود که برای آشنایی با این پروین اعتصامی حاضر شده بودند و می‌خواستند در باره این هنرمند محجوب و ناشناس برای نسل جدید اطلاعات کسب کنند.

این کارگاه با دعوت از شرکت کنندگان در کارگاه‌های «کودک و فرهنگ» در سال ۱۳۹۷ به انجام رسید و در «سرای پروین» مقر ایکوم ایران و با حمایت معنوی این سازمان برگزار شد.

 حاضران از روی پله‌های ورودی با سرگذشت بانوی شاعر و آنچه طی سال‌ها بر آخرین منزل ایشان گذشته، آشنا شدند.

در حیاط دختر خانم نوجوانی، آتنا رضایی در نقش بانو پروین به استقبال ایشان آمد و با قطعه «دکان ریا» بچه‌ها را به فضای داستان گونه اشعار او دعوت کرد.

بچه‌های هفت تا ده ساله، پس از شنیدن مفهوم شعر از مکر و حیله روباه افتاده در دام متعجب شده بودند. شاید چون نسل جدید ارتباط کمی با قصه‌های قدیمی و آشنا برای نسل‌های قبل دارند.

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

در ادامه پس از توضیح جزییات بازسازی «سرای پروین» شعرهایی توسط کودکان حاضر مریم خیراله پور، رستا خادملو و باران رباط جزی از بر خوانده شد.

دختر هنرمند، فاطمه اقبال شعر «جوجه نافرمان» را از حفظ خواند و با استفاده از عروسک‌های نمایشی اجرا کرد. خلاقیت این کودک، قابلیت متون بانو اعتصامی برای برقراری ارتباط، با کودکان با استفاده از وسایل و رسانه‌های جدید را نشان می‌داد.

درباره اوضاع اجتماعی زمانه پروین با کودکان صحبت شد. آن‌ها باور نمی‌کردند که چه شرایطی برای تحصیل دختران وجود داشته است.

در ادامه پس از روخوانی شعر «سعی و عمل» و گفت و گو درباره جزییات ماجرا، از آن‌ها خواسته شد تا در گروه‌های دو تا سه نفره، بخش‌های مختلف داستان مورچه و سلیمان نبی را تصویر کنند.

سپس کتاب «مورچه و سلیمان» از مجموعه داستان‌های تصویری از پروین اعتصامی، منتشر شده توسط کتاب‌های بنفشه، بخش کودک انتشارات قدیانی به آن‌ها نشان داده شد تا تفاوت نگاه خود با یک تصویرگر حرفه‌ای را ببینند.

با امید این که مفاهیم اصلی اشعار این شاعر، امید، توکل، صبر و ایمان، در لحظه‌های نسل‌های بعد فرزندان ما جاری شود.

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

بخش قدیمی و مسکونی منزل پروین اعتصامی، خانه‌ی خواهران آداب

پروین اعتصامی

بخش قدیمی و مسکونی منزل پروین اعتصامی، خانه‌ی خواهران آداب

نویسنده
ریحانه قاسم رشیدی، روزنامه نگار و تسهیلگر فرهنگی کودکان
Submitted by admin on