گزارش پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک

تیتر:
گزارش پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک

برندگان نشان ماهی سیاه کوچولو چه کسانی بودند؟

پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک، چهارشنبه ۶ اسفند در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد. سخنرانی توران میرهادی و نوش آفرین انصاری به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد شورای کتاب کودک، تقدیر و سپاسگزاری از سرپرستان و پشتیبانان جلد پانزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، ارائه گزارشی از دستاوردها ادبیات کودک و نوجوان ایران و معرفی برنده جایزه جعفر پایور برای بازنویسی و بازآفرینی و برترین آثار منتشر شده در سال گذشته از برنامه های این جشن بود.

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک، نخست به اخبار فرهنگنامه کودک و نوجوان پرداخت و از تشکیل دفتر تالیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و تشکیل شورای مدیریت فرهنگنامه خبر داد. او هدف از تشکیل دفتر تالیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را برنامه ریزی برای انتشار۱۰ جلد پایانی فرهنگنامه و به پایان رساندن چاپ نخست این اثر در ۱۰ سال آینده عنوان کرد.

گزارش پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک

توران میرهادی نیز در این باره گفت: «برای من که سال ها در کودکستان، مدرسه، شورای کتاب کودک و ... فعالیت کرده ام، مفهوم ز گهواره تا گور دانش بجوی، مصداق پیدا می کند. خوشحالم که در سن ۸۷ سالگی، توانایی نظارت بر کار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را داشتم، اما الان زمان آن فرا رسیده که کناری بنشینم و حرکت زیبای گروه در شورای کتاب کودک را تماشا کنم. در اینجا یاد عزیزانی می افتم که این انرژی و هدفمندی را در وجود ما کاشتند، به نحوی که هنوز هم من از آن ها الهام می گیرم، خانم و آقای مافی، آقای جهانشاهی و شریف زاده ... که جا دارد اینجا از آن ها قدردانی و تشکر کنم.»

در ادامه انصاری درباره ی برخی از دستاوردهای شورای کتاب کودک را در سال گذشته صحبت کرد. او از برگزاری نخستین دور همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی، انتشار ارج نامه، گشایش موزه عروسک های ملل، راه یافتن هوشنگ مرادی کرمانی جز ۵ نفر برتر ادبیات کودکان جهان (جایزه هانس کریستن اندرسن و راه یابی کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» به فهرست کتاب های برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه .... به عنوان دستاوردهای این نهاد نام برد.

او درباره ی اهمیت راه یابی کتاب علی خدایی با نام «تو لک لکی یا دارکوب» به فهرست کتاب های برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه گفت: « این اثر در هزاران نسخه به چاپ می‌رسد و جهانیان با این کتاب ایران را می‌بینند. وقتی ایران در عرصه‌های مختلف ورزشی در سکوی افتخار قرار می‌گیرد فوق‌العاده برای ما مهم و ارزشمند است؛ جهان پرچم، سرود و سیمای ورزشکار ما را می‌بیند ولی به نوعی این آشنایی سطحی و گذراست اما وقتی که کتابی از ایران به جهانیان معرفی می‌شود، به طور مثال هنگامی که «خمره» مرادی کرمانی به چندین زبان ترجمه می‌شود یا هزاران نفر کتاب علی خدایی را ورق می‌زنند ایران و هویت ایرانی را به جهانیان می‌شناسانند و این موضوع برای ما فوق‌العاده ارزشمند است.»

گزارش پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک

در این برنامه ملیحه پیشداد نیز به عنوان مدیر خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن گزارشی از فعالیت های این خانه را به عنوان بخشی از شورای کتاب کودک ارائه داد. نوش آفرین انصاری نیز به مناسبت دهمین سال فعالیت این نهاد تابلویی را که در سال های نخستین فعالیتش از شورای کتاب کودک دریافت کرده بود به این نهاد هدیه کرد.

در این مراسم همچنین از کتاب «شورای کتاب کودک: از همکاری تا مشارکت: گفتگو با کارشناسان عضو شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» و سی دی نشریه های شورای کتاب کودک از سال ۴٢ تا ٨٨ رونمایی شد. انصاری در این باره توضیح داد:‌ «اغلب این نشریه ها در شمارگان ٣٠ و ٢٠ نسخه‌ای منتشر شد. یکی از طرح‌های پنجاه سالگی شورا این بود که با کمک حسینیه ارشاد توانستند مجموعه این نشریات را در چندین ١٠٠ صفحه اسکن کنند و به صورت پنج CD منتشر شود. ما از این طریق می‌توانیم رشد شورا را طی دهه‌های مختلف در نظر بگیریم.»

ارائه گزارشی از وضعیت نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۹۲-۹۳ و اهدا نشان ماهی سیاه کوچولو و اعلام کتاب های برگزیده و شایسته تقدیر سال ۹۲-۹۳ و نیز معرفی برنده جایزه جعفر پایور از بخش های دیگر این برنامه بود.

گزارش پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک

ششمین جایزه «جعفر پایور برای بازنویسی و بازآفرینی» به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان رسید. فروغ الزمان جمالی در نوشته ای که در این مراسم خوانده شد سبب اهدا این جایزه به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را این گونه بیان کرد: «فصل هایی از جلدهای ششم و نهم از تاریخ ادبیات کودکان با پرداختن به تحلیل این حوزه از دوره مشروطه به بعد جایگاه و اهمیت حوزه بازنویسی را در روند شکل گیری ادبیات کودک مشخص کرده است.»

کتاب های برگزیده و شایسته تقدیر سال ۱۳۹۲-۹۳ نیز در بخش های مختلف به قرار زیر بود:

فهرست کتاب های برگزیده سال ۱۳۹۲-۹۳

داستان - تألیف

ادبیات کهن

سیاوش نوشته آتوسا صالحی تصویرگر عطیه مرکزی، ویراستار شراره وظیفه‌شناس. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ٣٢ص. (د). (نامه نامور)

داستان - ترجمه

مقررات. نوشته سینتیا لرد. مترجم کیوان عبیدی آشتیانی؛ ویراستار مژگان کلهر. تهران: افق، ١٣٩١. ١٩۶ص. (ج- د)

اینگرید و گرگ. نوشته آندره الکسیس. ترجمه نسرین وکیلی، پارسا مهین پور. تهران: افق، ١٣٩٢. ١۶٨ص. (؟)

خانه ای در شب. نوشته مری سوزان سوانسون. تصویرگر بت کرامز؛ ترجمه رضی هیرمندی. تهران: آفرینگان، ١٣٩٢. ۴٠ص. (الف- ب)

مترسک و خدمتکارش. نوشته فیلیپ پولمن. تصویرگر جان لارنس؛ ترجمه فرزاد فربد. تهران: کتاب پنجره، کتاب های پریان، ١٣٩١. ٢٢۴ص. (نوجوان)

شعر

چه کسی داده به گل این همه رنگ؟ شاعر و تصویرگر مارکوس فیستر. ترجمه اسداله شعبانی. تهران: شهرتاش، ١٣٩٠. ٣٢ص. (ب- ج)

تصویر

سیاوش. نوشته آتوسا صالحی. تصویرگر عطیه مرکزی؛ مدیر هنری هدی حدادی؛ طراح گرافیک و جلد پژمان رحیمی زاده؛ صفحه آرا مهدی نعمتی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٣. ٣٢ص. (داستان های شاهنامه). (د)

رستم و اسفندیار. نوشته مرجان فولادوند. تصویرگر پژمان رحیمی زاده؛ مدیر هنری هدی حدادی؛ طراح گرافیک و جلد پژمان رحیمی زاده، صفحه آرا مهدی نعمتی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٣. ۴٠ص. (داستان های شاهنامه). (د)

زال و سیمرغ. نوشته مصطفی رحماندوست. تصویرگر مانلی منوچهری؛ مدیر هنری هدی حدادی؛ طراح گرافیک و جلد پژمان رحیمی زاده، صفحه آرا مهدی نعمتی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٣. ٣۶ص. (داستان های شاهنامه). (د)

رزانه دختر گندم. نوشته محمدرضا یوسفی. تصویرگر علی خدایی؛ نظارت هنری جمال الدین اکرمی؛ مشاور هنری بهزاد غریب پور؛ گرافیک روی جلد و صفحه آرایی تینوگرافیک. تهران: خانه ادبیات، ١٣٩١. ٢۴ص. (داستان های شاهنامه). (ج- د)

نشر الکترونیک

تنور و داستان های دیگر. نوشته هوشنگ مرادی کرمانی. گوینده شاهین علائی نژاد؛ موسیقی مهدی زارع؛ تهران: نوین کتاب گویا، ١٣٩٢. ٢۶٠ دقیقه.

بابا لنگ دراز. نوشته جین وبستر. مترجم گلناز نویدان؛ گوینده زهره شکوفنده، ژرژ پطرسی، مهین برزویی. تهران: رها فیلم، ١٣٩٢. ٢۵٢ دقیقه.

خردسال

آدم کوچولوی گرسنه. نوشته پیر دلی. تصویرگر سیسیل هودریزیه؛ مترجم کلر ژوبرت؛ ویراستار شراره وظیفه شناس؛ صفحه آرا شیده زوین. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ٣۶ص. (الف)

تو لک لکی یا دارکوب. نویسنده و تصویرگر علی خدایی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ۴٨ص. (الف)، (۶-۴)

چی چی قاشق و قیچی. نویسنده و تصویرگر علی خدایی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ۴۴ص. (الف)

چتر. نویسنده و تصویرگر: اینگرید و دیتر شوبرت. تهران: دیبایه، ١٣٩٠. ٣٨ص. (ب)، (۶-۴)

فهرست کتاب های شایسته تقدیر ١٣٩٢

داستان - ترجمه

کارنامه. نوشته اندرو کلمنتس. مترجمان مرجان ظریف صنایعی، افسانه سلیمانی مختاری؛ ویراستار افسانه طباطبایی. تهران: نشر دیبایه، ١٣٩١. ١۵٨ص.

(ج- د)

کلبه ی عمو ژو. نوشته بریژیت اسماجا. مترجم افسر افشاری؛ ویراستار آرزو انواری. تهران: پیدایش، ١٣٩٢. ٨۴ص. (ج- د)

سار کوچولو نمی تواند پرواز کند: (داستان پرنده کتابخوان). نوشته جنیفر برن. تصویرگر کیت بندیس؛ ترجمه محبوبه نجف خانی. تهران: آفرینگان، ١٣٩٢. ٣۶ص. (الف- ب)

موش کتابخانه. نویسنده و تصویرگر دنیل کرک. ترجمه محبوبه نجف خانی. تهران: آفرینگان، ١٣٩٢. ٣٢ص. (ب- ج)

تصویر

داستان پیامبران در قرآن. نوشته مسلم قاسمی. تصویرگر حسام الدین طباطبایی. تهران: نوای مدرسه، ١٣٩٠. ١٠۴ص. (ب- ج)

داستان رستم و سهراب. نوشته جعفر ابراهیمی. تصویرگر کمال طباطبایی؛ مدیر هنری هدی حدادی؛ طراح گرافیک و جلد پژمان رحیمی زاده؛ صفحه آرا مهدی نعمتی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٣. ٣۶ص. (قصه-های شیرین ایرانی). (د)

رؤیای گردآفرید. نوشته مینو کریم زاده. تصویرگر عطیه بزرگ سهرابی؛ مدیر هنری هدی حدادی؛ طراح گرافیک و جلد پژمان رحیمی زاده، صفحه آرا مهدی نعمتی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ٣۶ص. (د)

دانش اجتماعی

در کلاس درس خوارزمی. نوشته حسن سالاری. تهران: مدرسه، ١٣٩٠. ۶۴ص. (در کلاس درس دانشمندان). (د- هـ)

هنرـ بازی ـ سرگرمی

لی لی حوضک (پژوهشی در بازی های بومی محلی قمشه (شهرضا). نوشته ایارن جاوری و پیمان راعی. ویراستار مصطفی منصف و حمید صدری. اصفهان: آمیس، ١٣٩٠. ١٣٢ص.

خاطرات چوبی. طراح و مجری فرزانه بابایی. عکاس علی خوش جام؛ ویراستار شراره وظیفه شناس. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ١٣٩٢. ٣٢ص. (ج- د)

زیرکلاهی. نوشته معصومه پورطاهریان. تصویرگر سمانه صلواتی. تهران: همشهری، ١٣٩١. ١٢ص. (ب)

نشر الکترونیک

قصه های کلیله و دمنه. نوشته مهدی آذریزدی. گوینده نیما کرمی. تهران: نوین کتاب گویا. ٢٣٠ دقیقه. (قصه های خوب برای بچه های خوب)

قصه های شیخ عطار. نوشته مهدی آذریزدی. گوینده شبنم مقدمی. تهران: نوین کتاب گویا. ٣٠٠ دقیقه. (قصه های خوب برای بچه های خوب)

وبلاگ دانش آموزان بندر.

نویسنده
گروه خبر کتابک - شبنم عیوضی
تاریخ:
۹۳/۱۲/۱۰
Submitted by editor3 on