مطالب برتر نشریه های سروش خردسالان، قلک و نبات کوچولو در خرداد ماه

در این گزارش با بخش های خوب سه نشریه ی سروش خردسالان شماره ۳۹ ، ماهنامه قلک شماره ۱۱ و نبات شماره ۴۵ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.

سروش خردسالان شماره ۳۹

داستان ها
عنوان: مومولی مومو
نویسنده: طاهره ایبد
تصویرگر: فرشته نجفی
خروس بیمار شده است و نمی تواند صبح زود قوقولی قوقو کند. از حیوانات دیگر خانه کمک می خواهد تا مسئولیت او را به عهده گیرند، فقط گربه است که به او جواب رد نمی دهد. اما گربه به جای قوقولی قوقو، مومولی مومو می کند.
داستان مومولی مومو همراه با تصاویر زیبا کودک را وارد دنیای حیوانات خانگی می کند. حیوانات خانگی هر کدام وظایف و مسئولیت های خاصی بر عهده دارند، درست مثل اعضای یک خانواده. کودک به راحتی با شخصیت های داستان می تواند هم ذات پنداری کند. چه خوب است که با بیمار شدن یکی از افراد خانواده مسئولیت او روی زمین نماند و دیگران کمک کنند تا کار او نیز انجام شود.
عنوان: قار قار، قرقر
نویسنده: یگانه مرادی لاکه
تصویرگر: مرجان بابامرندی
شب عید است، اما دو کلاغ سر دانه ای فندق با هم قهر کردند. عمه خندون به آن ها یک گز می دهد تا دهانشان را شیرین و با هم آشتی کنند. کلاغ ها دو طرف گز را آنقدر می کشند تا کش می آید و نصف می شود.
نویسنده با بازی با صدا آواها و لحنی طنز آمیز داستان را به پیش می برد که می تواند برای مخاطب خردسال جذاب و  آموزنده باشد.

نشریه قلک شماره ۱۱

داستان
داستان شغل ها
عنوان: اوستا پوستا و چمبرخان
نویسنده: سید نوید سید علی اکبر
تصویرگر: انیس تبرایی
چمبرخان موش چاقالویی که با پنجول هایش تونل می کند تا اینکه به چالِ اوستا پوستا تعمیرکار ماشین می رسد. با کمک چمبرخان لوله اگزوز ماشینی که اوستا پوستا از تعمیرش عاجز شده بود باز و ماشین درست می شود. این دو با همکاری یکدیگر یکی از عجیب ترین مکانیکی های دنیا را راه می اندازند.
نویسنده، شغل مکانیکی را به طور غیر مستقیم به مخاطب آموزش می دهد. شخصیت های داستان نقاط مشترکی با یکدیگر دارند هر دو کار می کنند و تنها هستند. دوستی تعمیرکار با موش و همکاری این دو با یکدیگر حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند.

سرگرمی
عنوان: بچین و بچش
موضوع ماست گربه ای و جغد میوه ای
این بخش با درست کردن کاردستی با خوراکی های مفید، کودک را به خوردن آن تشویق می کند. نشریه در پایین صفحه با طرح بازی دقت از مخاطب می خواهد خوراکی ها را در کاردستی بالا پیدا کند. این کار باعث افزایش دقت کودک می شود و از سویی او را با انواع خوراکی های استفاده شده در سرگرمی آشنا می کند. کاردستی ارائه شده  قابل اجراست.
عنوان: سرسره بازی
در این بازی از کودک خواسته می شود بچه های مهد کودک جنگلی را به سرسره برساند. طرح جدید بازی ماز کودک را از چند نقطه به مقصد می رساند که جالب است. این بازی افزون بر افزایش دقت کودک به او می آموزد که برای حل یک مسئله می تواند چندین راه وجود داشته باشد.
عنوان: ببین و بگو و بشنو
در این بازی از مخاطب خواسته می شود با دیدن تصویری از اتوبوس داستانی از آن را بیان کند. مجله، مخاطب را به داستان گویی، ضبط صدا و ارسال آن به مجله تشویق می کند.

دست بزنیم به کاری
عنوان: خاشخاشک بساز  
کودک می تواند با وسایل دور ریختنی، سازی به نام خاشخاشک تهیه کند. تهیه آسان و استفاده از لوازم در دسترس از نکات مثبت آن است.   

معرفی کتاب
عنوان: بخون ببین چه خوبه
این بخش به معرفی کتاب اختصاص دارد. نویسنده با زبانی قابل فهم برای خردسال قسمت کوتاهی از کتاب را بیان می کند. معرفی همراه با مشخصات (شناسنامه کتاب)، تصویر روی جلد، شماره تماس ناشر و ارسال رایگان است که دسترسی به آن را تسهیل می کند. کتاب های معرفی شده از آثاری است که از زبان های دیگر به فارسی ترجمه شده است. قیمت کتاب ها در نشریه آورده نشده است.

نبات کوچولو شماره ۴۵

داستان تصویری
عنوان: هاپو و قطره
هاپو از خوابیدن در هوای آزاد لذت می برد. ناگهان باران همه چیز را بهم می ریزد. باران شدیدتر می شود. هاپو تصمیم ندارد لذت بیرون از خانه بودن را از دست بدهد و برای آن راهی پیدا می کند.
کودک با داستان تصویری بدون کلام هاپو همراه می شود تا در شرایط غیر منتظره راهی برای حل مشکل پیدا کند. نام پدید آورنده این داستان نوشته نشده است.

خوب است بدانیم:
داستان تصویری بدون کلام، مجموعه ای از تصاویر مرتبط به هم هستند که مدار داستان را پیش می برند یا اطلاعاتی را منتقل می کنند. کودکی که هنوز خواندن متن را نیاموخته یا از قدرت خواندن کمی برخوردار است می تواند با دیدن تصاویر، موضوع و مفهوم آن را درک کند، داستان سازی کرده و آن را بیان کند.

سرگرمی
عنوان: آقای ربات (بگرد و پیدا کن)
سرگرمی آقای ربات یک سرگرمی چند منظوره است. در کنار تقویت دقت و تمرکز کودک را تشویق به پاکیزه نگه داشتن محیط زیست می کند. کودک در جستجوی اشیا گمشده، رباتی را می بیند که همه جا را تمیز می کند. زباله های خشک و تر در سطل های جداگانه است و علامت بازیافت بر روی یکی از سطل ها دیده می شود. در کنار این سرگرمی کودک باید چیز هایی را که در یک رودخانه تمیز وجود دارد نقاشی کند.
بهتر است والدین عشق به طبیعت و درست زندگی کردن را از کودکی به فرزندان خود آموزش دهند.

شعر
عنوان: لالالالایی        
شاعر: پیوند فرهادی     
 تصویرگر: آمنه اربابون
«کودک، زیبایی کلام را در موسیقی باز میابد و معانی را با موسیقی می آموزد. زیرا هوش او هنوز دریچه ای است گشوده به گوش او  و اگر گوش او را خوش آید، هوش او را نیز خوش آید.» (محمود کیانوش )
لالایی آهنگین و خیال انگیز پیوند فرهادی زیبایی کلام را با عنصر تخیل همراه کرده و کودک را به دنیای خیال و آرامش می¬برد.
در تصور ما همیشه مادر لالایی می خواند؛  تصویرگر پدر را نیز در این تجربه زیبا شریک کرده است

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on