شیطونک سرزمین اعداد

عنوان لاتین
The number devil : a mathematical adventure.‎‬

کتاب شیطونک سرزمین اعداد، از آثار معروفی است که برای آموزش ریاضی به بچه‌ها نوشته شده است. این کتاب ساختاری داستانی دارد و نویسنده‌ی آن نه تنها معلم ریاضی یا متخصص آموزش به کودکان، بلکه شاعر و نویسنده‌ی معروف آلمانی است که در دوره‌ی کاری خود تقریباً تمامی جوایز ادبی آلمان را برده است. او اکنون در آستانه‌ی ۹۰ سالگی در مونیخ به فعالیت خلاقه‌ی خود ادامه می‌دهد.

کتاب شیطونک سرزمین اعداد، حکایت مصور پسربچه‌ای است که از ریاضی و خواب متنفر است. ریاضی او تعریفی ندارد و خواب‌هایی آشفته می‌بیند. شبی او در خواب با موجودی به اسم شیطونک سرزمین اعداد آشنا می‌شد. این موجود تلاش می‌کند تا پسرک را با ریاضی آشتی بدهد. ادامه‌ی کتاب ماجرای خواب‌هایی است که شخصیت قصه می‌بیند و بازی‌های ریاضی که شیطونک برای جذب او به ریاضیات، به او یاد می‌دهد. در این بازی‌ها، جذاب‌ترین بخش‌های ریاضی و به‌خصوص حساب و جبر، با بیانی هنرمندانه و بازیگوشانه روایت شده است.

کتاب شیطونک سرزمین اعداد سرشار از ایده‌های خلاقانه و جالب برای نوجوانان است. دامنه‌ی مخاطب کتاب گسترده است؛ از نوجوانانی که ریاضیات سوم ابتدایی را یاد گرفته‌اند تا بزرگ‌سالانی که به رموز ریاضی علاقه‌مندند.

کتاب شیطونک سرزمین اعداد دوازده بخش دارد که مباحث ریاضی در آن‌ها به تربیت سخت‌تر می‌شوند. ممکن است کودکی با دانش کم ریاضی با مباحث تمامی فصل‌ها آشنا نشده باشد؛ اما سادگی متن و خلاقیت نویسنده این امکان را برای او فراهم می‌کند تا با اتکا به توانش ریاضی، از تمامی فصول لذت ببرد.

هدف کتاب شیطونک سرزمین اعداد، آشنا کردن و علاقه‌مند کردن نوجوانان به مباحث ریاضی، از بین بردن هراس آن‌ها در برابر این دانش و آموزش نکته‌ها و بازی‌ها و میان‌برهای ریاضیاتی است. کتاب چنان ماهرانه از بازی‌های ریاضی استفاده کرده است که خواننده گمان می‌کند نویسنده، متخصص ریاضیات است. نه شاعر.

البته فراموش نکنید که اولین ترجمه‌ی کتاب نیست و پیش از این هم این کتاب با ترجمه‌ی شهناز صاعلی (سال ۱۳۸۳، انتشارات مدرسه، با عنوان عدد شیطان) و ملک دخت قاسمی نیک منش (سال ۱۳۸۸، نشر آییژ، با عنوان جن اعداد: ماجرای ریاضی) به زبان فارسی منتشر شده است.

درباره نویسنده کتاب شیطونک سرزمین اعداد

هانس ماگنوس انزنسبرگر (متولد ۱۹۲۹) شاعر، نویسنده و مترجم و ویراستار آلمانی است که در رشته‌های ادبیات و فلسفه درس خوانده است. او کتاب شیطونک سرزمین اعداد را به درخواست دختر یازده ساله‌اش نوشت.

انزنسبرگر که از شیوه آموزش ریاضیات در مدرسه‌ها ناراضی بود تصمیم گرفت کتابی بنویسد که ریاضیات را به شیوه‌ای خلاقانه به کودکان آموزش دهد. او در سال ۱۹۹۸ در سخنرانی که در کنفرانس بین المللی ریاضیات داشت از ایزوله بودن ریاضیات از فرهنگ عامه انتقاد کرد. کتاب شیطونک سرزمین اعداد در سال ۱۹۹۷ در آلمان منتشر و در سال ۱۹۹۸ به انگلیسی ترجمه شد و در اروپا با استقبال بسیاری رو به رو و در اسپانیا، آلمان، هلند و ایتالیا و همین طور در ژاپن بسیار پرفروش شد.

پس از موفقیت کتاب شیطونک سرزمین اعداد، انزنسبرگر کتاب دیگری برای نوجوانان نوشت به نام «کجا بودی روبرت؟» که کتابی درباره‌ی تاریخ بود. او بعد از نوشتن این کتاب اعلام کرد که دیگر برای نوجوانان کتابی نمی‌نویسد و همه‌ی تلاشش را صرف سرودن شعر خواهد کرد.

بعدها از کتاب شیطونک سرزمین اعداد یک بازی آموزشی هم ساخته شد.

برگردان
حمیده جمشیدیها
تصویرگر
Rotraut Susanne Berner, روت‌راوت‌زورانه‌ برنر
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۳
ناشر
نویسنده
Hans Magnus Enzensberger, هانس‌ماگنوس انزنسبرگر
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان
Submitted by editor on